Mediakutsu: Miksi addiktiot ovat aikamme elämänilmiö? Yleisötilaisuus Oodissa 23.5.2022 kello 17

Millä eri tavoin aikamme ruokkii addiktioita ja addiktiivista käyttäytymistä? Tästä keskustellaan A-klinikkasäätiön yleisötilaisuudessa Helsingin keskustakirjasto Oodissa 23.5.2022.

Tervetuloa A-klinikkasäätiön yleisötilaisuuteen “Miksi addiktiot ovat aikamme elämänilmiö?” Helsingin keskustakirjasto Oodin Maijansalissa maanantaina 23.5.2022 alkaen kello 17.

Kysymyksestä on keskustelemassa joukko A-klinikkasäätiön asiantuntijoita: Annuska Dal Maso kohtaavan työn yksiköstä, tutkija Teemu Kaskela, rahapelihaittojen asiantuntija Johanna Vakkuri, Janne Takala Lasinen lapsuus -työstä ja toimitusjohtaja Hannu Jouhki.

Millä eri tavoin aikamme ruokkii addiktioita ja addiktiivista käyttäytymistä? Moni asia vaikuttaa siihen, että addiktiot ovat tänä päivänä ajankohtaisempia kuin koskaan ennen. Addiktion käsite on laajentunut 2000-luvulla. Terveydenhuollon tautiluokituksessa addiktiot määritellään diagnosoitaviksi ja hoidettaviksi tiloiksi, kuten alkoholi-, huume- ja uhkapeliriippuvuudet sekä digipelaaminen. Näiden lisäksi jokapäiväisessä elämässä puhutaan esimerkiksi seksi-, osto- tai someriippuvuudesta.

Addiktioiden ymmärtämisessä valtaa on saanut ajatus, jossa addiktio mielletään aivosairaudeksi. Esimerkiksi peliriippuvuus aktivoi aivoissa samoja alueita kuin alkoholi- tai huumeriippuvuus.

”Kouluissa opiskellaan medialukutaitoa, mutta pitäisikö terveystiedon tunneilla opetella myös dopamiininlukutaitoa? Se voisi antaa valmiuksia tunnistaa liiallisuutta tai pakonomaista toistuvuutta omassa käyttäytymisessä”, miettii A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Hannu Jouhki. Hänen oma tutkimustyönsä keskittyy erityisesti addiktion ja todellisuuspakoisuuden välisiin yhteyksiin.

Koukuttavia aineita on internetin myötä aiempaa helpompi hankkia. Huono-osaisimmilla ihmisillä ongelmat kasaantuvat, moninaistuvat ja syvenevät. Samaan aikaan palveluihin pääseminen tuntuu olevan yhä vaikeampaa, mikä on omiaan kasvattamaan vaikeuksiin joutuneiden ahdinkoa.

Oodin tapahtumaa edeltää Helsingin Kansalaistorilla 23.5. alkaen kello 13 A-klinikkasäätiön katutapahtuma, jossa esittelemme toimintaamme. A-klinikkasäätiö on tehnyt työtä addiktioista kärsivien ihmisten ja heidän läheistensä parissa yli 60 vuotta.

Lisätietoa:
Tarja Virolainen, viestintäpäällikkö, A-klinikkasäätiö, 050 4435 116, tarja.virolainen(at)a-klinikka.fi

Lue lisää tapahtumasta: Yleisötilaisuus Oodissa: Miksi addiktiot ovat aikamme ilmiö?

A-klinikkasäätiö on addiktioiden asiantuntijaorganisaatio, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vähentää päihde- ja riippuvuushaittoja. Rakennamme inhimillisempää yhteiskuntaa ja keskitymme toiminnassamme etenkin kohtaavaan työhön, verkkoauttamiseen ja addiktiotutkimukseen. A-klinikkakonserniin kuuluu säätiön omistama A-klinikka Oy, joka tuottaa päihde- ja mielenterveyspalveluja.