Mediakutsu: Millainen työttömyysturva sopii parhaiten tulevaisuuden työelämään?

Työttömyysturva on yksi merkittävimmistä työikäisten turvaverkoista. Joka kuudes työikäinen oli viime vuoden aikana työttömänä. Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön 70-vuotisjuhlaseminaarissa etsitään keinoja entistä tehokkaampaan ja joustavampaan työttömyysturvaan.

Tilaisuudessa käsitellään vuoden 2030 sosiaaliturvaa, tulevaisuuden työtä, jatkuvaa oppimista ja kannusteiden vaikuttavuutta.

Seminaari järjestetään 6.2.2019 Keskustakirjasto Oodin Maijansalissa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan tilaisuuteen. Ilmoittautumisia toivotaan 5.2. mennessä osoitteeseen anni.alaja@tyj.fi. Tilaisuutta voi seurata myös verkossa osoitteessa: https://livestream.com/Infocrea-fi/TYJ-70

Lähetys alkaa noin kello 12.30.

OHJELMA

12.00–12.30 Kahvit tarjolla 1. kerroksen aulassa

12.30–12.45 Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö 70 vuotta
Outi Mäki, hallituksen puheenjohtaja, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö

12.45–13.15 Toimi-hanke ja sosiaaliturva 2030
Paula Lehtomäki, Toimi-hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja

13.20–13.50 Muuttuva työ ja työttömyysturva
Roope Uusitalo, julkistalouden professori, Helsingin yliopisto ja VATT

13.55–14.10 Tauko

14.10–14.40 Jatkuva oppiminen
Ida Mielityinen, johtava asiantuntija, Akava

14.45–15.15 Työttömyysturvan kannusteiden vaikutus
Heikki Ervasti, sosiaalipolitiikan professori, Turun yliopisto

15.20–15.50 Työelämä muuttuu – muuttuuko työttömyysturva?
Niina Jussila, toiminnanjohtaja, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö

15.50–16.00 Lopetussanat

Tilaisuuden juontaa toimittaja Paavo Teittinen.

Työttömyysturvan uudistamisessa keskeisintä laadukkaat työllisyyspalvelut, digitalisaation hyödyntäminen ja väliinputoajien tavoittaminen7.2.2019 12:43:43 EETTiedote

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön seminaarissa käsiteltiin eilen työttömyysturvan uudistamista. Puheenvuoroissa toistui huomio siitä, että työttömille on tarjolla liian vähän tukea ja palveluita. Myös automatisaation hyödyntäminen ja työttömyysturvan ulkopuolelle jäävien tavoittaminen korostuivat esityksissä.