Aalto-yliopisto

Mediakutsu: Miltä kännykkäbisneksen nousu ja tuho näytti Nokian huipulla? Tervetuloa tutustumaan uutuuskirjaan 22. marraskuuta

Jaa

Professori Yves Doz haastatteli yli 20 Nokian ylintä johtajaa ja kahlasi läpi valtavan määrän taustamateriaalia. Syntyi kirja Ringtone: Exploring the Rise and Fall of Nokia in Mobile Phones, joka on analyyttinen kuvaus siitä, miten startup-henkinen pioneeriyhtiö kompastui ensin organisaatiouudistuksiin ja sisäisiin kiistoihin – ja jäi vasta sitten kilpailijoiden jalkoihin.

Aika: 22. marraskuuta 2017 klo 15–16.30
Paikka: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Istuntosali, Runeberginkatu 14-16, Helsinki

Nokian matkapuhelinliiketoiminnan tuhosta on usein syytetty Applea ja Android-puhelimia. Todellisuudessa vaikeudet alkoivat jo paljon ennen kuin sillä edes oli vakavasti otettavia kilpailijoita, osoittaa Aalto-yliopiston pitkäaikaisen yhteistyökumppanin professori Yves Dozin uutuuskirja Ringtone: Exploring the Rise and Fall of Nokia in Mobile Phones (Oxford University Press, 2017).

Maineikkaan INSEADin johtamisen professorina työskentelevä Doz haastatteli kirjaansa varten yli 20 Nokian ylintä johtajaa, kuten Jorma Ollilaa ja Risto Siilasmaata sekä niin sanottua vanhaa Dream Teamia, eli Olli-Pekka Kallasvuota, Matti Alahuhtaa, Pekka Ala-Pietilää ja Anssi Vanjokea. Tämän lisäksi hän kahlasi läpi valtavan määrän taustamateriaalia. Kirja etenee kronologisesti, mutta jokaisen luvun lopussa Doz analysoi ajanjakson saavutuksia ja virheitä neljällä akselilla eli taitojen, organisaation, suhteiden ja tunteiden näkökulmasta.

Nuori ja energinen johto veti 1990-luvulla matkapuhelinliiketoimintaa enemmän startupin kuin perinteikkään teollisuusyrityksen hengessä ja loi vahvan can do -kulttuurin, jossa syntyivät muun muassa kaikkien älypuhelinten äiti, Nokian kommunikaattori, sekä maailman ensimmäinen matkapuhelinkamera. Vaikeudet alkoivat 2000-luvulla, kun yrittäjyyshengen ja ketteryyden katoamisesta huolestunut johto päätti uudistaa organisaatiorakenteen. Matriisiin siirtymistä seurasi joukkopako johtoryhmästä, ongelmia keskijohdossa sekä sisäisiä jännitteitä, jotka myrkyttivät ilmapiirin ja jähmettivät tuotekehityksen – vakavin seurauksin.

Tervetuloa kuulemaan ja kysymään kirjan keskeisistä havainnoista kirjailijalta itseltään 22. marraskuuta. Mediatilaisuuden jälkeen (klo 17.30–19.15) järjestetään kirjan julkistustilaisuus ja seminaari, johon osallistuu Kauppakorkeakoulun alumneja ja henkilöstöä – olette lämpimästi tervetulleita mukaan!


Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ilmoittauduthan mukaan viestintäasiantuntija Minna Höltälle (p. 050 539 6229 / minna.holtta@aalto.fi) viimeistään 15. marraskuuta.

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Aalto-yliopisto
Aalto-yliopisto
PL 18000
00076 AALTO

09 47001, viestinta@aalto.fihttp://aalto.fi

Aalto-yliopisto. Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 11 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsevat Espoossa ja Helsingissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme