Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Josefin Reuter ja muita koodauksesta innostuneita mimmejä Vanhalla kevään 2018 avajaistilaisuudessa. Kuva: Ohjelmistoyrittäjät ry

Mediakutsu 25.9.2018

Suomen kasvua ja hyvinvointia ehkäisevä osaajapula on saamassa kiihtyvällä vauhdilla helpotusta - kiitos naisten. Ohjelmistoyrittäjien naisille tarjoamasta koodauskoulutuksesta on tullut valtavan suosittua. Keväällä saatiin koulutus alkuun 400 naiselle, nyt määrä on jo kaksinkertainen.

”Olemme oikeastaan itsekin aika hämmentyneitä, miten upeasti #Mimmitkoodaa on lähtenyt liitoon. Kiitos tästä kuuluu tietysti ennen kaikkea naisille itselleen, joka ainoa uusi koulutuspaikka täyttyy heti ja vähintään toinen ”mimmi” vielä jonoon. Olen todella kiitollinen niin naisille itselleen kuin tietysti ohjelmistoyrityksille, jotka näitä upeita koulutuksia maksutta tarjoavat”, lähtevät Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtajan Rasmus Roihan terveiset ympäri maata.

”Kiinnostus on jo täysin valtakunnallista. Avajaistilaisuus Vanhalla täyttyi heti. Lisäksi naiset juhlivat #Mimmitkoodaa-menestystä kisastudioissa ympäri maata Oulusta Jyväskylään, Joensuusta Tampereelle ja Turkuun. Eikä unohdeta Espoota ja Lappeenrantaa. Naiset kaikkialla osallistuvat ja ovat täysillä mukana. Ja tämä syksykin on vasta alkua”, iloitsee Roiha. Ohjelmistoyrittäjät ry on kutsunut jäsenyrityksensä mukaan ja vetää koko hanketta.

Koodauskoulutusta naisille tarjoavat syksyllä ohjelmistoalan kaikenkokoiset huippuyritykset: Anders Innovation, Duunitori, Frantic, Futurice, IBM, Job and Esther Technologies, Knowit, Microsoft, OpsHost, Solidabis, Teamit, Unity ja Wunder.

Media on lämpimästi tervetullut tutustumaan mimmeihin ja #Mimmitkoodaa-ilmiöön tiistaina 2.10. Vanhalle tai kisastudioihin ympäri maata! Tiedot etästudioista löytyvät tästä.

Vanhalla ylioppilastalolla ovet avautuvat klo 17.15, ohjelma (striimaukset) alkaa klo 18.00.

Ohjelma 2.10. klo 18 alkaen:

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry - Suomen tulevaisuus ohjelmoijien käsissä?
Vlada Laukkonen, #Mimmitkoodaa käynnistäjä - Tulevaisuus omissa käsissä

Mimmioivalluksia
Sonja Jaakkola, Columbia Road - Mitä koodaaminen on?
Jenni Kankkunen, Saranen Consulting - Työmahdollisuudet koodaaville mimmeille

Mimmien tarinoita
Eveliina Champagne, Wunder Finland - #Mimmitkoodaa-hankkeen kautta työelämään
Miili Halkka, Codento - Käsityöläisestä koodariksi

Koulutusesittelyt - Ohjelmistoyritykset esittelevät syksyn koulutukset

Mimmipuheenvuoro
Milja Köpsi, Ohjelmistoyrittäjät ry
- Asenteilla on merkitystä

Yllätysjulkaisu!

Lisätiedot: Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Median ilmoittautuminen: Jussi Seppälä, Hopiasepät Oy, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi

#mimmitkoodaa

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

#Mimmitkoodaa valittiin Vuoden Ohjelmaksi Mesoaja Gaalassa – ”Kiitos kaikille mimmeille! Otetaan tulevaisuus omiin käsiin!”5.3.2019 18:16:48 EETTiedote

Helsingin Messukeskuksessa koettiin tiistaina riemukkaita hetkiä, kun #Mimmitkoodaa palkittiin Vuoden Ohjelmana. ”Tämä palkinto kuuluu kaikille niille tuhansille mimmeille, jotka ovat lähteneet mukaan. Emme olisi ikinä uskaltaneet edes toivoa näin suurta suosiota. Koodaus ei todellakaan ole vain miesten juttu, sen ovat mimmit itse todistaneet viimeisen päälle”, kiittää #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Talouskasvun hiipuminen ei näy ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa: ”Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa”, herättelee Rasmus Roiha17.1.2019 08:30:00 EETTiedote

Talouskasvun hidastumista ja talouden käännettä huonompaan ennakoidaan ja pelätään niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Talouden taittumisesta laskusuuntaan ei kuitenkaan näy mitään merkkejä Suomen ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa. ”Tuore sykemittarimme kertoo ennätyksellisen voimakkaasta kasvusta, josta Suomen pitäisi tehdä myös tärkeitä johtopäätöksiä”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41:32 EETTiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.