Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Josefin Reuter ja muita koodauksesta innostuneita mimmejä Vanhalla kevään 2018 avajaistilaisuudessa. Kuva: Ohjelmistoyrittäjät ry

Mediakutsu 25.9.2018

Suomen kasvua ja hyvinvointia ehkäisevä osaajapula on saamassa kiihtyvällä vauhdilla helpotusta - kiitos naisten. Ohjelmistoyrittäjien naisille tarjoamasta koodauskoulutuksesta on tullut valtavan suosittua. Keväällä saatiin koulutus alkuun 400 naiselle, nyt määrä on jo kaksinkertainen.

”Olemme oikeastaan itsekin aika hämmentyneitä, miten upeasti #Mimmitkoodaa on lähtenyt liitoon. Kiitos tästä kuuluu tietysti ennen kaikkea naisille itselleen, joka ainoa uusi koulutuspaikka täyttyy heti ja vähintään toinen ”mimmi” vielä jonoon. Olen todella kiitollinen niin naisille itselleen kuin tietysti ohjelmistoyrityksille, jotka näitä upeita koulutuksia maksutta tarjoavat”, lähtevät Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtajan Rasmus Roihan terveiset ympäri maata.

”Kiinnostus on jo täysin valtakunnallista. Avajaistilaisuus Vanhalla täyttyi heti. Lisäksi naiset juhlivat #Mimmitkoodaa-menestystä kisastudioissa ympäri maata Oulusta Jyväskylään, Joensuusta Tampereelle ja Turkuun. Eikä unohdeta Espoota ja Lappeenrantaa. Naiset kaikkialla osallistuvat ja ovat täysillä mukana. Ja tämä syksykin on vasta alkua”, iloitsee Roiha. Ohjelmistoyrittäjät ry on kutsunut jäsenyrityksensä mukaan ja vetää koko hanketta.

Koodauskoulutusta naisille tarjoavat syksyllä ohjelmistoalan kaikenkokoiset huippuyritykset: Anders Innovation, Duunitori, Frantic, Futurice, IBM, Job and Esther Technologies, Knowit, Microsoft, OpsHost, Solidabis, Teamit, Unity ja Wunder.

Media on lämpimästi tervetullut tutustumaan mimmeihin ja #Mimmitkoodaa-ilmiöön tiistaina 2.10. Vanhalle tai kisastudioihin ympäri maata! Tiedot etästudioista löytyvät tästä.

Vanhalla ylioppilastalolla ovet avautuvat klo 17.15, ohjelma (striimaukset) alkaa klo 18.00.

Ohjelma 2.10. klo 18 alkaen:

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry - Suomen tulevaisuus ohjelmoijien käsissä?
Vlada Laukkonen, #Mimmitkoodaa käynnistäjä - Tulevaisuus omissa käsissä

Mimmioivalluksia
Sonja Jaakkola, Columbia Road - Mitä koodaaminen on?
Jenni Kankkunen, Saranen Consulting - Työmahdollisuudet koodaaville mimmeille

Mimmien tarinoita
Eveliina Champagne, Wunder Finland - #Mimmitkoodaa-hankkeen kautta työelämään
Miili Halkka, Codento - Käsityöläisestä koodariksi

Koulutusesittelyt - Ohjelmistoyritykset esittelevät syksyn koulutukset

Mimmipuheenvuoro
Milja Köpsi, Ohjelmistoyrittäjät ry
- Asenteilla on merkitystä

Yllätysjulkaisu!

Lisätiedot: Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Median ilmoittautuminen: Jussi Seppälä, Hopiasepät Oy, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi

#mimmitkoodaa

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.