MEDIAKUTSU: Oppilaiden sosio-emotionaaliset taidot Helsingissä – OECD-tutkimuksen julkaisutilaisuus 30. syyskuuta, media on tervetullut tilaisuuteen
OECD:n kansainvälinen tutkimus oppilaiden sosiaalisista taidoista, tunnetaidoista ja niiden merkityksestä oppimiseen on valmistunut. Helsingin kaupungin koulut osallistuivat suurtutkimukseen, johon vastauksensa antoivat peräti 6000 helsinkiläistä 10- ja 15-vuotiasta lasta ja nuorta, heidän huoltajansa, opettajansa sekä koulujen rehtorit.
Helsingin tuloksia käydään läpi torstaina 30.9. klo 13–15 kaupungintalolla järjestettävässä tapahtumassa, johon media on tervetullut. Helsinki-kanavalla lähetettävässä tapahtumassa puhuvat muun muassa OECD-johtaja Andreas Schleicher, akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aro sekä Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen vs. toimialajohtaja Satu Järvenkallas. Tilaisuuden avaa apulaispormestari Nasima Razmyar.
Tiedotusvälineiden on mahdollista haastatella puhujia kaupungintalolla.
”On hienoa, että Helsinki on osallistunut ensimmäisten joukossa tähän merkittävään, uraa uurtavaan tutkimukseen. Tulemme syventymään tuloksiin tarkemmin ja hyödyntämään niitä koulun arjen työssä ja toiminnan kehittämisessä”, Järvenkallas sanoo.
Taidoissa selviä eroja sosioekonomisen taustan mukaan
Sinnikkyys, uteliaisuus ja optimismi nousivat keskiöön kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa havaittiin, että sosiaaliset ja emotionaaliset taidot korreloivat voimakkaasti lapsen sosioekonomisen taustan kanssa ja sukupuolten välillä on taidoissa eroja.
Apulaispormestari Razmyar nostaa esille tutkimuksen merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentumiselle.
”Haluamme Helsingissä vahvistaa jokaisen lapsen ja nuoren tulevaisuusosaamista – ja toivoa; kyvykkyyttä ja tahtoa muotoilla ympäröivää maailmaa itsensä, muiden ja koko planeetan hyvinvoinnin ja kestävyyden saavuttamiseksi. Sosio-emotionaaliset taidot vahvistavat tätä kyvykkyyttä ja ovat lähtökohta hyvälle oppimiselle”, Razmyar painottaa.
Taidot heikentyvät nuoruudessa – harjoittelemista tarvitaan
OECD-tutkimuksen mukaan tunne- ja vuorovaikutustaidot heikentyvät nuoruudessa, ja siksi niiden opettamiseen ja harjoittelemiseen on tärkeää panostaa eri ikävaiheissa.
”Tutkimus on ainutlaatuinen ja uusi avaus OECD:n tutkimuskentässä. Tämä on vaatinut paljon työtä. Tärkeä tulos Suomen ja Helsingin kannalta on, että sisu on yksi keskeisimmistä sosio-emotionaalista taidoista koulumenestymisen kannalta. Valitettavaa on, että myös sisu on sosiaalisesti jakaantunut”, akatemiaprofessori Salmela-Aro toteaa.
Hän painottaa, että sosio-emotionaaliset taidot eivät ole persoonallisuuden piirteitä vaan taitoja, jotka kehittyvät erityisesti nuoruudessa.
”Koulu on paikka, jossa niihin voidaan panostaa.”
Tervetuloa mukaan kuulemaan, millaisia olivat Helsingin tulokset.
Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt 29.9. klo 16 mennessä:
Marika Lahti
kansainvälisten asioiden suunnittelija
050 5293691
marika.lahti@hel.fi
Ilmoita samalla, kuinka monta henkilöä (esim. toimittajaa tai kuvaajaa) on tulossa.
Lisätiedot:
Marjo Kyllönen
kehittämispalvelupäällikkö
050 3763461
marjo.kyllonen@hel.fi
Osallistumislinkki virtuaalitapahtumaan
Tapahtuman kielet ovat suomi ja englanti. Tilaisuudesta tulee myöhemmin tallenne Helsinki-kanavalle.
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 23.4.202423.4.2024 17:14:31 EEST | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 23. huhtikuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 23.4.202419.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 23. huhtikuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa seuraavat tilahankkeet: päätös päiväkodin perustamisesta Pitäjänmäen peruspiiriin osoitteeseen Kutomokuja 3 päätös leikkipuisto Nuolen korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksestä Pitäjänmäkeen osoitteeseen Nuolitie 5 päätös leikkipuisto Munkin korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksestä Munkkiniemeen osoitteeseen Perustie 38 päätös Töölön ala-asteen perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä lausunto Jätkäsaareen Melkinlaiturin alueelle toteutettavan peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta, päätös päiväkodin perustamisesta lausunto kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle Mellunkylään osoitteeseen Sakara 3 varhaiskasvatukselle toteutettavan väistö- ja lisätilapaviljongin hankesuunnitelmasta lausunto kaupunkiympä
Helsinki tekee peruskouluissa työtä jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemiseksi16.4.2024 10:52:54 EEST | Tiedote
Kehittämistyö on levitetty eri alueille ja sitä tehdään yhdessä oppilaiden, koulujen henkilöstön, poliisin ja muiden toimijoiden kanssa. Kokeilussa on mukana nyt 12 peruskoulua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme