Mediakutsu: Puupohjainen biotalous vastaa globaaleihin haasteisiin – seminaari 21.3.2019

Uusi puu -hankkeen seminaari Lahdessa 21.3. valottaa puupohjaisen biotalouden merkitystä ja tutustuttaa puupohjaisiin kestävän kehityksen ratkaisuihin.

Ilmastonmuutos ja globaalit megatrendit tukevat puupohjaisten tuotteiden kysynnän kasvua – uusia ideoita puun hyödyntämiseksi syntyy jatkuvasti. Mitä mahdollisuuksia puupohjainen biotalous tarjoaa Päijät-Hämeen seudulle, Suomelle ja globaalisti? Mihin investoidaan nyt, entä millaiset ovat tulevaisuuden näkymät? Mitä ikivihreitä puupohjaisia ratkaisuja ja tuoreita innovaatiota meillä jo on?

Seminaarissa vastauksia kysymyksiin tarjoavat MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, kansanedustaja Ville Skinnari (SDP) sekä teollisuuden ja tutkimuksen edustajat.

Aika: torstai 21.3.2019 klo 10.00 - 11.40
Paikka: Lahden Sibeliustalo, Haapa-sali, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

OHJELMA

10.00 - 10.15 Aamukahvit & Uusi puu -näyttely avoinna

10.15 - 10.20 Tervetuloa
Hanna Kalliomäki, puheenjohtaja, Uusi puu -hanke

10.20 - 10.35 Puu kestämättömien materiaalien korvaajana – näkymiä puupohjaisen biotalouden investointeihin
Erno Järvinen, tutkimuspäällikkö, MTK

10.35 - 11.10 Ikivihreät puupohjaiset ratkaisut & innovaatiot

- Puusta pitkälle – pakkauksia Lahesta ja läheltä
Maarit Haatainen, yksikön päällikkö, Takon kotelotehdas, Pyroll Lahti

- Stora Enso uusiutuvien ratkaisujen tuottajana
Kristiina Veitola, Director, Sustainability, Stora Enso

- Puupohjaisen tekstiilikuidun tulevaisuus
Hanna Kalliomäki, Metsä Group

- Purkkeja ja purtavaa – puupohjaiset innovaatiot
Anna Tenhunen, tutkija, projektipäällikkö, VTT

11.10 - 11.20 Puupohjainen biotalous Päijät-Hämeessä – työtä ja toimeentuloa
Ville Skinnari, kansanedustaja, SDP / Lahden kaupunginvaltuuston jäsen

11.20 - 11.40 Uusi puu -näyttely avoinna
Uusi puu -hankkeessa mukana olevien organisaatioiden puupohjaiset, fossiilisia raaka-aineita korvaavat, ratkaisut tutustuttavina.

11.40 Tilaisuus päättyy

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:

Susanna Winqvist
projektipäällikkö, Uusi puu
susanna.winqvist@uusipuu.fi
puh. 050 401 9855

Tilaisuus on avoin biotalouden kanssa toimiville ja sitä edistäville toimijoille, päättäjille ja medialle.

Uusi puu kertoo, mitä puupohjaisia ratkaisuja on jo nyt markkinoilla, millainen yhteiskunnallinen vaikutus niillä on ja miltä alan tulevaisuus näyttää. Viemme viestiä puupohjaista biotaloudesta yhteiskunnallisille vaikuttajille ja poliittisille päätöksentekijöille.

Hankkeen toimijat

044 560 0006http://www.uusipuu.fi

Mediakutsu: Puupohjainen biotalous - ratkaisuja lokaaleihin ja globaaleihin haasteisiin -seminaari Imatralla 10.10.3.10.2018 10:13:31 EESTKutsu

Puusta saadaan ekologisia pakkauksia ja tekstiileitä. Puu taipuu muovin korvaajaksi, lääkkeeksi ja moneksi muuksi. Globaalit megatrendit tukevat puupohjaisten tuotteiden kysynnän kasvua - uusia ideoita puun hyödyntämiseksi syntyy jatkuvasti. Mitä vaaditaan, että ideat myös synnyttävät uutta liiketoimintaa? Mitä biotalous merkitsee alueellisesti ja globaalisti? Miten kuluttajat suhtautuvat biopohjaisiin ratkaisuihin?