Mediakutsu seminaariin: Väestötutkimusten karu viesti – lisää liikettä kenelle?

UKK-instituutin 32. Terveysliikuntapäivät järjestetään 12.–13.10.2022. Päivät tarjoavat 11.10. julkaistavaan Liikuntaraporttiin ja muuhun tutkittuun tietoon pohjautuvan paketin suomalaisten liikkumisesta ja liikkumattomuudesta. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seminaariin.
Terveysliikuntapäivien ilmoituskuva.

Seminaarin teemat ja poimintoja puhujista

Mihin väestötutkimuksia tarvitaan ja mitä kerätyllä tiedolla tehdään? Vastauksia kuullaan valtion liikuntaneuvoston pääsihteeri Minttu Korsbergin puheenvuorossa. Pekka Oja kertoo, miten UKK-instituutissa on tehty 35 vuotta tutkimusta väestön terveyden edistämiseksi. Liikkumisen ja paikallaanolon trendejä taaperosta senioriin valottavat viimeaikaisten tutkimusten pohjalta UKK-instituutin laboratorioinsinööri Henri Vähä-Ypyä ja vanhempi tutkija Pauliina Husu.

Mitä tutkimustulokset kertovat vähän liikkuvista? Löytyykö vähäisen liikkumisen taustalta yhteisiä nimittäjiä? Ja millaisia ovat vähän liikkuvien liikkumista rajoittavat tunteet ja kokemukset? Vastauksia antavat UKK-instituutin tutkimusjohtaja Harri Sievänen sekä yliopistotutkija Birgitta Sandberg Turun kauppakorkeakoulusta.

Ensimmäisen seminaaripäivän lopuksi pohditaan, tarkoittaako vähenevä liikkuminen huonompaa kuntoa. Kysymystä tarkastellaan koululaisten, varusmiesten ja reserviläisten sekä työikäisten tutkimustulosten valossa.

Toinen seminaaripäivä starttaa UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankarin esityksellä, jossa hän pohtii, miksi tähän on tultu ja miten tästä eteenpäin. Apulaisprofessori Nelli Hankonen Helsingin yliopistosta kertoo, miten kestävää liikuntamotivaatiota tuetaan vuorovaikutuksessa. UKK-instituutin erikoissuunnittelija Annika Taulaniemi esittelee puolestaan käytännön työvälineitä liikuntaneuvonnan ja elintapaohjauksen tueksi. Tutkija Päivi Kolu UKK-instituutista pureutuu liikkumattomuuden ja liiallisen paikallaanolon kustannuksiin.

Terveysliikuntapäivien yhteydessä järjestetään paneelikeskustelu otsikolla Liikkuen kohti eduskuntavaaleja. Keskustelu järjestetään yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä valtion liikuntaneuvoston kanssa. Siihen osallistuvat eduskuntapuolueiden nimeämät edustajat. Keskustelun keskeisiä teemoja ovat, mitä ajatuksia päättäjillä on liikunnan ja liikkumisen tilasta Suomessa, ja mitä painotuksia he esittävät uudelle hallituskaudelle. Keskustelussa pohditaan, mitä pitäisi tehdä, jotta suomalaiset liikkuisivat terveytensä kannalta riittävästi.

Median ilmoittautuminen

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita Terveysliikuntapäiville. Pyydämme median edustajia ilmoittautumaan seminaariin toimittajana viimeistään sunnuntaina 9.10.

Seminaariin voi osallistua paikan päällä UKK-instituutissa Tampereella tai verkon kautta. Seminaari on toimittajille maksuton.

Pelkkää paneelikeskustelua voi seurata myös ilman ilmoittautumista tässä osoitteessa.

Terveysliikuntapäivien asiantuntijoiden haastattelupyynnöt

koulutusasiantuntija Nina Merivirta-Köykkä, UKK-insituutti