MEDIAKUTSU: SOTE+TYÖ - Hyvinvointialan syysseminaari 21.10.

Pystyykö Suomi vihdoin ratkaisemaan sote-uudistuksensa? Millaisilla työmarkkinoilla tulevaisuudessa toimimme, ja miten varmistamme jokaiselle varallisuuteen tai asemaan katsomatta laadukkaat hyvinvointipalvelut myös tulevaisuudessa?

Arvoisa median edustaja,

Tervetuloa Hyvinvointiala HALI ry:n SOTE + TYÖ -syysseminaariin maanantaina 21.10. klo 13 alkaen. Iltapäivän aikana luomme katseen tulevaan ja keskustelemme sote-alan muuttuvista työmarkkinoista sekä hyvinvointijärjestelmän murroksesta. Päivä päättyy illalliseen. Syysseminaari järjestetään HALIn liittokokouksen yhteydessä. Tapahtuma kerää yhteen sote-alan keskeiset toimijat asiantuntijoista päättäjiin ja palveluntuottajiin.

Varmista paikkasi heti ja ilmoittaudu tästä. Seminaari on maksuton median edustajille.

Mitä: SOTE + TYÖ -syysseminaari

Missä: Hotel Clarion (Tyynenmerenkatu 2)

Milloin: 21.10. klo 13:00 – 18:00

Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma:

Juontaja: Ismo Partanen, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry

13:00 HALIn tervehdys - Yrjö Närhinen, Hyvinvoinvointiala HALI ry:n hallituksen puheenjohtaja, Terveystalo

TYÖN TULEVAISUUS

13:10 Työ, elämä ja ihminen
Petri Rajaniemi

14:10 Hyvinvointialan työvoimapula, mistä käsiparit tulevaisuudessa?
Terhi Tevamerisote-toimialapäällikkö, Varsinais-Suomen ELY-keskus

14:30 - 15:15 Paneeli: Mistä osaavat tekijät työmarkkinoille?
Juontaja: Emilia Kullas, johtaja, EVA

Katri Kulmuni, elinkeinoministeri
Tuomas MänttärityömarkkinajohtajaHyvinvointiala HALI ry
Silja Paavolapuheenjohtaja, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Tauko 15 min, kahvitarjoilu

SOTEN TULEVAISUUS

16:00 - 16:30 Kyselytunti
Krista Kiuru, perhe- ja peruspalveluministeri

16:30 - 17:00 Ikääntyneiden palvelut kuntoon
Arja Laitinen, laatujohtaja, ikäihmisten palvelut ja asumispalvelut, Pihlajalinna
Miia Laiho, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan vpj.

17:00 - 17:30 Järjestöjen rooli ja tehtävä sote-uudistuksessa: Järjestöt nyt!
Olli Holmström, toimitusjohtaja, Helsingin Diakonissalaitos
Hanna Sarkkinenkansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunta

17:30 - 18:00 Perusterveydenhuollon korjaussarja: Miten jonot puretaan?
Heikki Pärnänen, johtaja, Lääkäriliitto
Anu Niemi, ylilääkäri, THL

Lauri Koponen, vaikuttajaviestinnän asiantuntija, p. 0405233563

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.