MEDIAKUTSU: SOTE+TYÖ - Hyvinvointialan syysseminaari 21.10.

Pystyykö Suomi vihdoin ratkaisemaan sote-uudistuksensa? Millaisilla työmarkkinoilla tulevaisuudessa toimimme, ja miten varmistamme jokaiselle varallisuuteen tai asemaan katsomatta laadukkaat hyvinvointipalvelut myös tulevaisuudessa?

Arvoisa median edustaja,

Tervetuloa Hyvinvointiala HALI ry:n SOTE + TYÖ -syysseminaariin maanantaina 21.10. klo 13 alkaen. Iltapäivän aikana luomme katseen tulevaan ja keskustelemme sote-alan muuttuvista työmarkkinoista sekä hyvinvointijärjestelmän murroksesta. Päivä päättyy illalliseen. Syysseminaari järjestetään HALIn liittokokouksen yhteydessä. Tapahtuma kerää yhteen sote-alan keskeiset toimijat asiantuntijoista päättäjiin ja palveluntuottajiin.

Varmista paikkasi heti ja ilmoittaudu tästä. Seminaari on maksuton median edustajille.

Mitä: SOTE + TYÖ -syysseminaari

Missä: Hotel Clarion (Tyynenmerenkatu 2)

Milloin: 21.10. klo 13:00 – 18:00

Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma:

Juontaja: Ismo Partanen, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry

13:00 HALIn tervehdys - Yrjö Närhinen, Hyvinvoinvointiala HALI ry:n hallituksen puheenjohtaja, Terveystalo

TYÖN TULEVAISUUS

13:10 Työ, elämä ja ihminen
Petri Rajaniemi

14:10 Hyvinvointialan työvoimapula, mistä käsiparit tulevaisuudessa?
Terhi Tevamerisote-toimialapäällikkö, Varsinais-Suomen ELY-keskus

14:30 - 15:15 Paneeli: Mistä osaavat tekijät työmarkkinoille?
Juontaja: Emilia Kullas, johtaja, EVA

Katri Kulmuni, elinkeinoministeri
Tuomas MänttärityömarkkinajohtajaHyvinvointiala HALI ry
Silja Paavolapuheenjohtaja, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Tauko 15 min, kahvitarjoilu

SOTEN TULEVAISUUS

16:00 - 16:30 Kyselytunti
Krista Kiuru, perhe- ja peruspalveluministeri

16:30 - 17:00 Ikääntyneiden palvelut kuntoon
Arja Laitinen, laatujohtaja, ikäihmisten palvelut ja asumispalvelut, Pihlajalinna
Miia Laiho, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan vpj.

17:00 - 17:30 Järjestöjen rooli ja tehtävä sote-uudistuksessa: Järjestöt nyt!
Olli Holmström, toimitusjohtaja, Helsingin Diakonissalaitos
Hanna Sarkkinenkansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunta

17:30 - 18:00 Perusterveydenhuollon korjaussarja: Miten jonot puretaan?
Heikki Pärnänen, johtaja, Lääkäriliitto
Anu Niemi, ylilääkäri, THL

Lauri Koponen, vaikuttajaviestinnän asiantuntija, p. 0405233563

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.

Hyvinvointiala HALI ry voitti työtuomioistuimessa kiistan yksikkökohtaisen luottamusmiehen valintaoikeudesta30.10.2019 16:15:00 EETTiedote

Työtuomioistuin on 29.10.2019 annetulla päätöksellä vahvistanut Hyvinvointiala HALI ry:n kannan siitä, että yksityisen sosiaalipalvelualan TES:n luottamusmiessopimuksen 2 § 4. kohdan määräystä alueluottamusmiehen valinnasta on tulkittava kokonaisuutena. Suurissa ja alueellisesti hajautetuissa yrityksissä pitää siten yrityskohtaisesti sopia luottamusmiesten lukumäärästä ja toiminta-alueesta. Oikeus hylkäsi Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN:n vaatimuksen siitä, että luottamusmiehen valintaoikeus koskisi jokaista yksikköä, ilman yrityskohtaista sopimista. HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri uskoo, että isoissa yrityksissä päästään nyt päätöksen tultua rakentavasti eteenpäin neuvotteluissa alueluottamusmiesjärjestelmistä. - Luottamusmiesjärjestelmä on tärkeä osa suomalaista työmarkkinajärjestelmää. On järkevää, että sovitaan luottamusmiesten toimintaedellytykset huomioivasta alueellisesta järjestelmästä verrattuna siihen, että luottamusmiehiä valittaisiin sattumanvaraise

Ministeri Kiuru: sote tarvitsee myös yksityisiä palveluntuottajia22.10.2019 14:15:09 EESTTiedote

Sote-uudistus on jälleen vauhdissa, totesi perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru Hyvinvointiala HALI ry:n syysseminaarissa 21.10. - Yksityisiä palveluntuottajia tarvitaan. Esimerkiksi palveluseteli on osa hoitotakuun toteuttamisen ratkaisua – mutta vain osa. Keskeisintä on saada terveyskeskukset toimimaan paremmin, Kiuru toteaa. Ministeri totesi, että eniten savottaa löytyy kuntoutuksen ja suun terveydenhuollon kuntoon laittamisessa. - Suun terveydenhuollon Kela-korvausten leikkaukset olivat viime kaudella varsin rajuja. Kansanterveyden kannalta on erittäin tärkeää, että suun terveydenhuolto saadaan kuntoon, Kiuru huomauttaa. Ministerin huoli on perusteltu, sillä suun terveydenhuollon Kela-korvatut käynnit ovat vähentyneet yli puolella miljoonalla vuodesta 2013. Viime kauden sote-valmistelun virheet pyritään nyt välttämään ottamalla eri osapuolet paremmin mukaan valmisteluun. Ministerin mukaan tämä koskee myös yksityistä sektoria. - Odotan HALIlta ja muilta sidosryhmiltä ratkais