Mediakutsu taustatilaisuuteen 23.1.: Sitran tuore selvitys läpivalaisee meistä kerätyn datan salaista elämää

Ainutlaatuinen Digijälkiselvitys kertoo, millaista dataa digitaaliset palvelut meistä keräävät, miten dataamme hyödynnetään ja millaisia kaupallisia toimijoita alalla on.

Tervetuloa median aamiaistilaisuuteen torstaina 23.1.2020 klo 8.45-10.00 (Itämerenkatu 11-13, Ruoholahti, Helsinki).

Kerromme ennakkoon muun muassa siitä, miten meistä kerätty data liikkuu eri toimijoiden välillä ja siitä, toimiiko vuonna 2018 voimaan tullut EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) käytännössä (embargo ti 28.1. klo 02.00). Myöhemmin keväällä julkistamme lisää havaintoja aiheesta eri näkökulmista tarkasteltuna. Aamiaistilaisuudessa valotamme myös sitä, miksi ja miten Sitra toimii reilun datatalouden parissa.

Tiistaina 28.1. julkistamme myös Sitran verkkosivuilla kaikille suomalaisille suunnatun Digiprofiilitestin. Testi auttaa yksilöitä tiedostamaan omaa digitaalista käyttäytymistään ja vaikutusmahdollisuuksiaan itsestä kertyneen datan käyttöön.

Taustaa:

Datan käytön pelisäännöt, yksityisyydensuoja ja uudenlaiset datan keräämisen hyödyntämisen tavat ovat juuri nyt yksi merkittävimpiä puheenaiheita maailmanlaajuisesti. Viime vuosina laajaa huomiota ovat saaneet mm. Facebookin tietomurtoskandaali ja Cambridge Analytica -yhtiön tekemä vaalivaikuttaminen eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi The New York Times on perustanut kokonaisen oman Privacy-projektinsa aihepiirin esiin nostamiseksi.

Nykyinen datatalous perustuu pitkälti siihen, että yksilö luopuu oikeuksistaan dataan. Voitaisiinko rakentaa vaihtoehtoinen toimintatapa, jossa yksilö on aktiivinen toimija ja määrittelee mihin palveluihin ja millaisilla ehdoilla hänen tietojaan käytetään? Jotta dataa voitaisiin hyödyntää reilusti ja ihmislähtöisesti, tarvitaan yhteiset pelisäännöt ja toimintatavat reilulle tiedon jakamiselle. Näihin lähtökohtiin pohjautuu Sitran työ Reilun datatalouden pelisääntöjen rakentamiseksi Eurooppaan.

Ilmoittautumiset media-aamiaiselle ti 21.1. mennessä (tarjoamme kasvisaamiaista, ilmoita ruoka-aineallergioista):

Mira Nupponen, viestinnän asiantuntija, mira.nupponen@sitra.fi, 045 136 5904

Top circular economy event offers means to achieve sustainable growth to a world battered by crises28.9.2020 13:59:05 EESTPress release

On 29 and 30 September, the World Circular Economy Forum Online will bring together over 5,000 global economy reformers to discuss the most important tool in sustainable recovery: the circular economy. This time the event, which originates from Finland, will be fully virtual. In addition, Finnish think-and-do-tank Sitra will publish a guide to transitioning to a circular economy for other countries.

Det ledande evenemanget inom cirkulär ekonomi erbjuder en krisdrabbad värld verktyg för en hållbar omstart25.9.2020 12:12:01 EESTTiedote

World Circular Economy Forum, som fick sin början i Finland, samlar 29–30 september virtuellt över 5 000 ledande aktörer redo att förändra vårt ekonomiska system. Målet är att sprida de bästa lösningarna för en hållbar återhämtning genom ett centralt verktyg – cirkulär ekonomi. Samtidigt publicerar Sitra även en guide för andra länder som vill påskynda övergången till en cirkulär ekonomi.