Mediakutsu taustatilaisuuteen 23.1.: Sitran tuore selvitys läpivalaisee meistä kerätyn datan salaista elämää

Ainutlaatuinen Digijälkiselvitys kertoo, millaista dataa digitaaliset palvelut meistä keräävät, miten dataamme hyödynnetään ja millaisia kaupallisia toimijoita alalla on.

Tervetuloa median aamiaistilaisuuteen torstaina 23.1.2020 klo 8.45-10.00 (Itämerenkatu 11-13, Ruoholahti, Helsinki).

Kerromme ennakkoon muun muassa siitä, miten meistä kerätty data liikkuu eri toimijoiden välillä ja siitä, toimiiko vuonna 2018 voimaan tullut EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) käytännössä (embargo ti 28.1. klo 02.00). Myöhemmin keväällä julkistamme lisää havaintoja aiheesta eri näkökulmista tarkasteltuna. Aamiaistilaisuudessa valotamme myös sitä, miksi ja miten Sitra toimii reilun datatalouden parissa.

Tiistaina 28.1. julkistamme myös Sitran verkkosivuilla kaikille suomalaisille suunnatun Digiprofiilitestin. Testi auttaa yksilöitä tiedostamaan omaa digitaalista käyttäytymistään ja vaikutusmahdollisuuksiaan itsestä kertyneen datan käyttöön.

Taustaa:

Datan käytön pelisäännöt, yksityisyydensuoja ja uudenlaiset datan keräämisen hyödyntämisen tavat ovat juuri nyt yksi merkittävimpiä puheenaiheita maailmanlaajuisesti. Viime vuosina laajaa huomiota ovat saaneet mm. Facebookin tietomurtoskandaali ja Cambridge Analytica -yhtiön tekemä vaalivaikuttaminen eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi The New York Times on perustanut kokonaisen oman Privacy-projektinsa aihepiirin esiin nostamiseksi.

Nykyinen datatalous perustuu pitkälti siihen, että yksilö luopuu oikeuksistaan dataan. Voitaisiinko rakentaa vaihtoehtoinen toimintatapa, jossa yksilö on aktiivinen toimija ja määrittelee mihin palveluihin ja millaisilla ehdoilla hänen tietojaan käytetään? Jotta dataa voitaisiin hyödyntää reilusti ja ihmislähtöisesti, tarvitaan yhteiset pelisäännöt ja toimintatavat reilulle tiedon jakamiselle. Näihin lähtökohtiin pohjautuu Sitran työ Reilun datatalouden pelisääntöjen rakentamiseksi Eurooppaan.

Ilmoittautumiset media-aamiaiselle ti 21.1. mennessä (tarjoamme kasvisaamiaista, ilmoita ruoka-aineallergioista):

Mira Nupponen, viestinnän asiantuntija, mira.nupponen@sitra.fi, 045 136 5904

Enkät: Klimatattityderna vid industriföretagen smyger sig framåt – särskilt de stora företagen en drivkraft bakom förändringarna16.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Till och med 85 procent av de finländska industriföretagen anser att klimatförändringen är en faktor som redan idag påverkar verksamhetsmiljön eller som kommer att göra det i framtiden. Detta framgår av Sitras enkät. Klimatförändringens effekter på affärsverksamheten betonas i synnerhet i stora företag. Samtidigt visar resultaten att för tillfället anser endast knappt hälften av alla företag att kolneutralitet och koldioxidsnåla produkter och lösningar är en källa till strategisk konkurrenskraft.

Kysely: Teollisuusyritysten ilmastoasenteet lipuvat hitaasti eteenpäin – erityisesti suuret yritykset muutoksen ajureita16.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Peräti 85 prosenttia suomalaisista teollisuusyrityksistä pitää ilmastonmuutosta toimintaympäristöönsä nyt tai tulevaisuudessa vaikuttavana tekijänä, selviää Sitran tuoreesta kyselytutkimuksesta. Erityisesti suurissa yrityksissä ilmastonmuutoksen vaikutus liiketoimintaan korostuu. Samaan aikaan tulokset kuitenkin osoittavat, että tällä hetkellä vain vajaa puolet kaikista yrityksistä pitää hiilineutraaliutta ja vähähiilisiä tuotteita ja ratkaisuja merkittävänä strategisen kilpailukyvyn lähteenä.