Mediakutsu: Tervetuloa MTK:n ja SLC:n järjestämään Laidunseminaariin 8.10.

Seminaarissa YM:n LUKEn, SYKEn, Mikkolan tilan, MTK:n ja SLC:n asiantuntijat keskustelevat laidunnuksesta, nurmenviljelystä ja märehtijöiden ympäristövaikutuksista.

Aika: tiistai 8.10. klo 12-16
Paikka: Tekniskan Salit, Eerikinkatu 2, Helsinki
Ilmoittautuminen: www.lyyti.fi/reg/Laitumet2019

Ohjelma:

12:00 Tilaisuuden avaus: Juha Marttila, MTK
12:10 Perinnebiotoopit ja karjatalous: Tapio Heikkilä, YM
12:35 Kotimaisen nautakarjatalouden ympäristövaikutukset ja suomalaisen tuotannon erityispiirteet: Perttu Virkajärvi, LUKE
13:15 Laidunnuksen hyödyt luonnon monimuotoisuudelle: Janne Heliölä, SYKE
13:50 Tauko: Kahvi ja pientä purtavaa
14:10 Laidunnus käytännön näkökulmasta, mahdollisuudet ja haasteet:
Peppi Laine, Mikkolan Lammastila
14:40 Märehtijät ja ilmastonmuutos: Marketta Rinne, LUKE
15:10 Paneelikeskustelu: Miten hyödyntää paremmin karjatalouden myönteiset ympäristövaikutukset?
Moderaattori: Annika Öhberg, SLC
Panelisteina: Tapio Heikkilä, YM, Janne Heliölä, SYKE,
Liisa Pietola, MTK, Peppi Laine, Mikkolan tila, Marketta Rinne, LUKE
15:55 Loppusanat: Mats Nylund, SLC
16:00 Seminaari päättyy

Tilaisuus on seurattavissa suorana myös netin kautta. Julkaisemme linkin livelähetykseen sivuillamme tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lisätietoja tapahtumasta:
Annika Öhberg, asiamies, SLC, puh. 040 773 8220, annika.ohberg@slc.fi

Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.13.11.2019 12:29:50 EETKutsu

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.

Mansikit saapuvat Helsingin yliopistolle tänään kello 11-13 – nuoret tuottajat toivovat rakentavaa keskustelua ja kannustusta ilmastotoimiinsa5.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Jersey-rotuinen Orawa ja Holstein-rotuinen Okadi -lehmä saapuvat tänään kello 11-13 näytille Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen edustalle, Yliopistonkatu 3. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n maaseutunuoret, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n nuoret ja Helsingin yliopiston kotieläintieteen opiskelijoiden Akateeminen karjakerho AKK haluavat "Mikä on lehmä?" -tempauksellaan muistuttaa siitä, että vastuullisesti hoidetulla ja kasvatetulla lehmällä on Suomessa monia positiivisia ympäristö- ja muita vaikutuksia. MTK-Keski-Suomen johtokunta ja maaseutunuorten valiokunta järjestävät samaan aikaan oman tempauksen Jyväskylän yliopistolla.