Mediakutsu: Tervetuloa MTK:n ja SLC:n järjestämään Laidunseminaariin 8.10.

Seminaarissa YM:n LUKEn, SYKEn, Mikkolan tilan, MTK:n ja SLC:n asiantuntijat keskustelevat laidunnuksesta, nurmenviljelystä ja märehtijöiden ympäristövaikutuksista.

Aika: tiistai 8.10. klo 12-16
Paikka: Tekniskan Salit, Eerikinkatu 2, Helsinki
Ilmoittautuminen: www.lyyti.fi/reg/Laitumet2019

Ohjelma:

12:00 Tilaisuuden avaus: Juha Marttila, MTK
12:10 Perinnebiotoopit ja karjatalous: Tapio Heikkilä, YM
12:35 Kotimaisen nautakarjatalouden ympäristövaikutukset ja suomalaisen tuotannon erityispiirteet: Perttu Virkajärvi, LUKE
13:15 Laidunnuksen hyödyt luonnon monimuotoisuudelle: Janne Heliölä, SYKE
13:50 Tauko: Kahvi ja pientä purtavaa
14:10 Laidunnus käytännön näkökulmasta, mahdollisuudet ja haasteet:
Peppi Laine, Mikkolan Lammastila
14:40 Märehtijät ja ilmastonmuutos: Marketta Rinne, LUKE
15:10 Paneelikeskustelu: Miten hyödyntää paremmin karjatalouden myönteiset ympäristövaikutukset?
Moderaattori: Annika Öhberg, SLC
Panelisteina: Tapio Heikkilä, YM, Janne Heliölä, SYKE,
Liisa Pietola, MTK, Peppi Laine, Mikkolan tila, Marketta Rinne, LUKE
15:55 Loppusanat: Mats Nylund, SLC
16:00 Seminaari päättyy

Tilaisuus on seurattavissa suorana myös netin kautta. Julkaisemme linkin livelähetykseen sivuillamme tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lisätietoja tapahtumasta:
Annika Öhberg, asiamies, SLC, puh. 040 773 8220, annika.ohberg@slc.fi

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.