MEDIAKUTSU: Tervetuloa seuraamaan Vuokranantaja 2020 – verkkotapahtumaa 14.11.2020 klo 10–16

Tervetuloa seuraamaan Suomen suurinta yksityisten vuokranantajien verkkotapahtumaa.

Vuokranantaja 2020 -verkkotapahtuma 14.11.2020 klo 10–16 katsoo tulevaisuuteen. Päivän teemoina ovat:

• Miltä näyttää asumisen tulevaisuus?
  • Entä minkälaiset ovat talouden näkymät koronakriisin myötä?
  • Miltä näyttää uusi asuntopoliittinen ohjelma?
  • Miten ilmastonmuutos vaikuttaa asumiseen?
  • Vuokranantajien arki ja unelmat

Päivän pääpuhujina ovat valtiovarainministeri Matti Vanhanen ja futuristi Perttu Pölönen.

Ilmoittaudu mukaan median edustajana sidosryhmäilmoittautumisen kautta

PÄIVÄN OHJELMA:

TEEMA: Tulevaisuus maailman muutoksen ja politiikan näkökulmasta

klo 10 Mihin vuokranantajuus on kehittymässä? – Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes & Unna Lehtipuu

klo 10.15 Hyvä vuokranantaja ja asumisen tulevaisuus – futuristi Perttu Pölönen

klo 10.55 Suomen talouden näkymät – valtiovarainministeri Matti Vanhanen

klo 11.15 Muuttaako hallitus asuntosijoittamisen toimintaympäristöä? – Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen

klo 11.30 Politiikkapaneeli: Minne menet, asuntopolitiikka?

Korona mullisti talouden, ja samaan aikaan pohditaan asuntopolitiikan pitkiä linjoja. Asuntopolitiikan kehittämisohjelman on määrä valmistua talvella 2020–2021. Miltä asuntopolitiikka näyttää puolueiden näkökulmasta?

Mukana keskustelemassa:
Elina Lepomäki (kok)
Tiina Elo (vihr)
Eveliina Heinäluoma (sd)
Pia Lohikoski (vas)
Ari Torniainen (kesk)

TEEMA: Asuntomarkkinat

klo 12.20 Kolme tutkittua näkökulmaa asumisen tulevaisuuteen

Asumisen tulevaisuuden erilaiset muutosvoimat - Kiinteistötalouden apulaisprofessori Saija Toivonen, Aalto-yliopisto

Kannattaako asuntoja omistaa enää vain kasvukeskuksissa? - Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen

Kuplaa, sukellus vai tasaista menoa? Asuntojen arvojen kehittyminen - Kiinteistötalouden associate professori Elias Oikarinen, Aalto-yliopisto

klo 13.05 Kehittyvän kaupungin näkymät – Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen

TEEMA: Ilmastonmuutos

klo 13.30 Hyvää vuokranantajuutta säässä kuin säässä. Ilmastonmuutos vaikuttaa asumiseen ja arkeen monella tapaa. Minkälaisin keinoin vuokranantajat pärjäävät muuttuvassa säässä? Entä miten taloyhtiöt voivat osallistua ilmastotalkoisiin?

Miksi yksityisen vuokranantajankin pitäisi miettiä ilmastonmuutosta? - Pääekonomisti Timo Tyrväinen

Sataa, tuulee ja kärventää – miten ilmastonmuutos vaikuttaa arkeemme ja asumiseen? - Ilmatieteen laitoksen yksikön päällikkö (Sään ja ilmastonmuutoksen vaikutustutkimus) Hilppa Gregow

Miten taloyhtiö voi osallistua ilmastotalkoisiin? Energiaremontit ja muut työkalut - Kiinteistöliiton johtava asiantuntija (energia ja ilmasto) Petri Pylsy

Pienistä puroista energiatehokkuutta. Miten meidän taloyhtiössämme on säästetty energiassa ja euroissa? – Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja, energiaekspertti ja vuokranantaja Arto Puikkonen

TEEMA: Vuokranantajan arkea ja unelmia

klo 14.50 Ajankohtaista oikeuskäytäntöä – Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah

klo 15.20 Intoa ja oppeja asuntosijoittamiseen, Ostan Asuntoja Podcastin parhaat livenä

Harri Huru haastaa vuokranantajia uuteen ajatteluun Ostan Asuntoja Podcastissaan, joka on noussut suureen suosioon. Vuokranantaja 2020 tuo ruudulle podcastista tuttuja vuokranantajia. Mukana puhumassa:

Harri Huru
Suvi Schwab
Pekka Väänänen
Nina Nordlund
Ville Vesterinen

Tervetuloa mukaan!

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 23 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.