Mediakutsu: Tervetuloa seuramaan Maatalousluonnon monimuotoisuus -webinaaria 17. maaliskuuta

MTK ja SLC tekevät parhaillaan Luonnonvarakeskuksen, Suomen ympäristökeskuksen ja Helsingin yliopiston tutkijoiden kanssa maa- ja metsätaloutta koskevaa luonnon monimuotoisuuden tiekarttaa. Webinaari tukee tiekartan valmistelua maatalouden osalta. Median edustajat ovat tervetulleita kuuntelemaan perjantaina 17. maaliskuuta järjestettävää webinaaria.

Maatalous- ja metsäympäristöjen monimuotoisuuden turvaaminen ja edistäminen on noussut alojen keskustelun keskiöön ilmastonmuutoksen ohella. Keskustelun lisäksi vaikuttavien ympäristötekojen toimeenpano on avainasemassa. Tiekartta pyrkiikin huomioimaan viljelijöiden ja metsänomistajien näkökulman, joka jää helposti keskustelun ulkopuolelle.

”Haluamme konkreettisia toimia, joiden vaikuttavuudesta ja toteutettavuudesta on olemassa paras mahdollinen tutkimustieto”, MTK:n elinvoimajohtaja Päivi Nerg kertoo.

Tiekartta toteutetaan tilaustutkimuksena.  Tavoitteena on tarjota tietoon pohjautuvia ja perusteltuja toimenpide-ehdotuksia maatalous- ja metsäympäristön monimuotoisuuteen liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi.

”Nyt haluamme tässä webinaarissa kertoa välitilannekatsauksen maataloussektorin löydöistä ja aihioista. Kommenttipuheenvuorojen ja kysymysten kautta saamme arvokasta sparrausta tähän meille kaikille tärkeään teemaan”, Nerg taustoittaa.

Aika: perjantaina 17.3.2023 klo 10:00-12:00

Ilmoittautuminen linkistä (15.3. mennessä), myöhemmät ilmoittautumiset suoraan sähköpostiin juho.hamalainen@mtk.fi .

• 10:00 Tervetuloa, lakimies (luonnonsuojelu) Anna-Rosa Asikainen, MTK
  • 10:05 Tilaisuuden avaus, elinvoimajohtaja Päivi Nerg, MTK
  • 10:10 Maatalousluonnon tila Suomessa, tutkija Janne Heliölä, Syke
  • 10:35 Lisää laidunnusta ja monimuotoisuutta yhteistyön avulla, projektijohtaja (uudistava maatalous) Eija Hagelberg, BSAG