Mediakutsu: Tervetuloa tekoälyn yritys-tutkimustyötä vauhdittavaan AI Finland 2020 -tapahtumaan

Kansainvälinen AI Finland 2020 -tapahtuma järjestetään 22.4.2020 Tampere-talossa. Tapahtuma keskittyy kestävään älykkääseen tuotantoon sekä yritys-tutkimusyhteistyöhön tukien suomalaisen AI:n tutkimusta, kehitystä ja kaupallistamista. Tavoitteena on luoda AI Finland -konsepti, joka yhdistää vuosittain yritykset ja huippututkimuksen eri teemoissa ja alueilla. AI Finland alkaa Tampereelta, suomalaisen teollisuuden sydämestä.

Tekoäly on jo nyt osa jokapäiväistä elämää. Datan määrän ja teknologioiden kehittyessä uusille tekoälyratkaisuille ja niiden hyödyntämiselle avautuu lukemattomia mahdollisuuksia. Suomella on erinomaiset lähtökohdat hyötyä tästä murroksesta. On arvioitu, että tekoäly mahdollistaa Suomelle Yhdysvaltain jälkeen merkittävimmän talouskasvupotentiaalin. Jotta tämä potentiaali saataisiin käytettyä, on Suomen kyettävä oppimaan nopeasti ja soveltamaan uutta teknologiaa viisaasti. Tässä keskeisenä apuna on tiivis yritys-tutkimusyhteistyö.

Yritysten ja huippututkimuksen yhteen saattamiseksi, sekä suomalaisen tekoälyn tutkimuksen, kehityksen ja kaupallistamisen tukemiseksi, järjestetään huhtikuussa AI Finland 2020 -tapahtuma. Tarkoituksena on luoda konsepti, joka yhdistää vuosittain yrityksen ja huippututkimuksen eri teemoissa ja alueilla.

–Toivomme tapahtuman innostavan uusia yrityksiä ympäri maata liittymään jo laajaan ja aktiiviseen tekoälyn soveltajien ja yritysten joukkoon sekä lähentämään entisestään yliopistojen yhteistyötä yritysten kanssa, sanoo AI Business -ohjelman vetäjä Outi Keski-Äijö Business Finlandilta.

Tapahtuma kiertää Suomen tekoälykaupungeissa ja järjestetään nyt ensimmäisen kerran Tampereella, suomalaisen teollisuuden sydämessä. Tampereen teollinen historia ja pitkät perinteet ohjelmistokehityksessä ovat luoneet otollisen maaperän teollisen tekoälyn innovaatioiden ja verkoston syntymiselle. Näitä kestävään älykkääseen tuotantoon liittyviä oppeja ja osaamista tullaan jakamaan AI Finland 2020 -tapahtumassa.

–Tampereen teollinen historia ja pitkät perinteet ohjelmistokehityksessä ovat luoneet otollisen maaperän teollisen tekoälyn innovaatioiden ja verkoston syntymiselle. Näitä kestävään älykkääseen tuotantoon liittyviä oppeja ja osaamista tullaan jakamaan AI Finland 2020 -tapahtumassa, kertoo asiakkuusvastaava Minna Kinnunen Business Tampereelta.

Tapahtuma on suunnattu erityisesti tekoälystä kiinnostuneille yritykselle ja tutkijoille, mutta on avoin kaikille aihepiiristä kiinnostuneille. Tapahtuma pidetään englanniksi ja on maksuton, mutta edellyttää ennakkorekisteröitymisen. Ohjelma ja rekisteröitymislinkki päivitetään myöhemmin tapahtumasivulle: https://smarttampere.fi/ai-finland-2020/.