Mediakutsu: Uusi puu 2021 -kilpailun palkintojenjako ja tuomariston paneeli 29.4.

Uudet puupohjaiset tuotteet ja ratkaisut ottivat toisistaan mittaa Uusi puu 2021 -kilpailussa. Voittajat ja yleisön suosikki ratkeavat pre-PulPaper -verkkotapahtumassa torstaina 29.4.2021 klo 14:45. Ilmoittaudu mukaan!

Kilpailuun ilmoittautui kaikkiaan 23 puupohjaista tuotetta ja ratkaisua. Kilpailun palkintojenjako ja tuomariston paneelikeskustelu järjestetään pre-PulPaper -verkkotapahtumassa 29.4.2021 klo 14:45-15:45. PulPaper on metsäteollisuuden johtava kansainvälinen tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna verkossa. Maksuttomaan tapahtumaan voit ilmoittautua oheisesta linkistä: https://pulpaper.messukeskus.com/

Jo neljännessä Uusi puu -kilpailussa etsittiin kaupallisesti toteutettavissa olevia puupohjaisia ratkaisuja globaaleihin haasteisiin, kuten resurssiniukkuuteen, kaupungistumiseen, tiedostavaan kuluttamiseen, väestörakenteen muutoksiin, digitalisoitumiseen ja Covid-19:n tuomiin muutoksiin. Kilpailuun osallistuneita ratkaisuja arvioitiin niiden yhteiskunnallisen merkittävyyden, kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisen, puun innovatiivisen hyödyntämisen ja kansainvälisten markkinamahdollisuuksien näkökulmasta.

– Kilpailuehdotukset ovat erinomainen osoitus siitä, että puupohjaisilla ratkaisuilla voidaan vastata kaikkiin merkittäviin maailmanlaajuisiin haasteisiin, toteaa tuomariston puheenjohtaja, Suomen Metsäsäätiön toimitusjohtaja Erno Järvinen.

Loppukilpailussa ovat mukana kuusi ratkaisua, jotka julkistettiin 4.2.2021 valtakunnallisten Metsäpäivien verkkotapahtumassa:

1. Biohajoava pakkausmateriaali puusta — Sulapac
2. Vastuulliset tarjoilupakkaukset Norwich City FC:lle – Kotkamills & Pyroll
3. FibDex-haavasidos nanosellusta – UPM Biomedicals
4. Rasweet, luonnollinen makeuttaja koivusta – KoivuBioTech
5. Biokuitupohjainen hiilinegatiivinen akustiikkapaneeli – Lumir Bioboard
6. Muovia korvaava, puupohjainen pakkausmateriaali – Paptic

– Avaukset aivan uusille käyttöalueille ovat entistäkin merkittävämpiä, kun haetaan metsäteollisuuden kehitysloikkaa. Kilpailuun jätetyt ehdotukset osoittavat, kuinka valtava uusien sovellusalueiden kirjo voi olla. Kaikki loppukilpailun ehdotukset ovat alallaan merkittäviä ja innovatiivisia, kommentoi tuomariston varapuheenjohtaja, VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin.

Palkintojenjakotilaisuuden päätteeksi järjestettävään paneelikeskusteluun osallistuvat voittajien ohella kansanedustajat Sari Multala (Kok.), Anders Norrback (RKP), Arto Pirttilahti (Kesk.), Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri ja VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin. Paneelia johtaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Suomen Metsäsäätiön toimitusjohtaja Erno Järvinen.

Lisätietoja kilpailusta antaa:

Virpi Korhonen
Projektipäällikkö
Uusi puu -hanke
Metsäviestintä Oy
Salomonkatu 17 A 5. kerros
Puh. +358-400-697973
Sposti virpi.korhonen@uusipuu.fi

Uusi puu kertoo, mitä puupohjaisia ratkaisuja on jo nyt markkinoilla, millainen yhteiskunnallinen vaikutus niillä on ja miltä alan tulevaisuus näyttää. Viemme viestiä puupohjaista biotaloudesta yhteiskunnallisille vaikuttajille ja poliittisille päätöksentekijöille. Hankkeen päärahoittaja on Suomen Metsäsäätiö, jonka tavoitteena on puupohjaisten tuotteiden käytön lisääminen.

Hankkeen toimijat