Mediakutsu: Valon juhlaa Tampere-talossa – huippuvalosuunnittelija Mikki Kuntun nimikkofestivaali vilisee tähtiä

Tampere-talossa järjestetään kansainvälinen festivaali valosuunnittelija ja visualisti Mikki Kuntun 50-vuotisjuhlan kunniaksi tiistaista lauantaihin 27.9.–1.10.2022. Tapahtuma kantaa nimeä Valossa Mikki Kunttu, ja se tarjoaa yleisölle näyttävän gaalajuhlan, konsertin Tampere Filharmonian kanssa, valokuvanäyttelyn ja av-alan ammattilaisseminaarin. Mukana on esiintyjiä, taiteilijoita, alan ammattilaisia sekä ystäviä Kuntun uran varrelta: tanssitaiteilija Tero Saarinen, laulaja-lauluntekijä Chisu, valosuunnittelija LeRoy Bennett, rocktähti Michael Monroe, Bostonin baletin ja Cirque du Soleilin huippusolisteja ja paljon muita. Median on mahdollista haastatella Kunttua ja festivaalin esiintyjiä avajaistilaisuudessa tiistaina 27. syyskuuta klo 19.

Valossa Mikki Kunttu -festivaali 27.9.–1.10.2022 tarjoaa yleisölle sisältöjä, joita ei Suomessa tai Tampereella tavallisesti päästä kokemaan. Kuva: Kaapo Kamu

Mikki Kunttu on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä valosuunnittelijoista ja visualisteista. Kuntun kädenjälki näkyy laajasti televisio-, taide- ja musiikkituotannoissa Suomessa ja maailmalla. Taiteilijan nimeä kantava Valossa Mikki Kunttu -festivaali alkaa Tampere-talossa tiistaina 27. syyskuuta Kuntun valokuvanäyttelyn avajaisilla ja huipentuu lauantaina 1. lokakuuta ainutlaatuiseen gaalailtaan, joka vilisee tähtiä kulttuurialan eri kulmilta.

Gaalaillassa esiintymässä ovat muiden muassa tanssitaiteilijat Tero Saarinen, Yuval Pick ja Henrikki Heikkilä, laulaja-lauluntekijä Chisu, harmonikkataiteilija Kimmo Pohjonen, rocktähti Michael Monroe ja Cirque du Soleil -sirkuksen huippusolisteja, kuten klovni Adam Read ja ilmasilkkitaiteilija Mizuki Shinagawa. Gaalaillan valot ja visuaalisuuden Kunttu on suunnitellut yhteistyössä nuoren valosuunnittelija ja muusikko Alex Hautamäen kanssa.

Keskeinen osa festivaalia on av-alan ammattilaisille suunnattu kansainvälinen Light & Shadow -seminaari keskiviikkona 28. syyskuuta. Seminaari esittelee visuaalisen suunnittelun viimeisimpiä trendejä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Puhujina ovat tunnetut kansainväliset suurkonserttien ja tapahtumien visualistit, kuten Paul McCartneylle, Princelle, Beyoncélle ja Lady Gagalle valoja suunnitellut LeRoy Bennett ja Euroviisuja suunnitellut Ola Meltzig.

Festivaali sisältää myös yhteistyökonsertin Tampere Filharmonian kanssa perjantaina 30. syyskuuta. Orkesteri tarttuu kapellimestari Jan Söderblomin johdolla ja Tampereen Oopperan kuoron naiskuoron avustuksella Gustav Holstin (1874–1934) seitsenosaiseen Planeetat-sarjaan. Viime vuosisadan tunnetuimpiin klassisiin sävellyksiin lukeutuva teos tarjoaa Kuntulle upean alustan maalata valoillaan Isoon saliin tunnelmia, jotka kuljettavat yleisön halki aurinkokunnan.

Tampere ja Tampere-talo ovat Kuntulle erityisiä, sillä hän opiskeli kaupungissa valosuunnittelua ja työskenteli konserttitalossa uransa alkuvuosina. Festivaalin sisältöjä Kunttu on suunnitellut tyylilleen tutulla intohimolla ja tarkkuudella. Perjantain ja lauantain konserteissa päästään nauttimaan yli 200 lampun loistosta, kun normaalisti niitä on Ison salin konserteissa noin 30.

Talvipuutarhan valokuvanäyttely esittelee Kuntun ottamia valokuvia taiteilijan kolme vuosikymmentä kattavan työuran ajalta. Näyttelyssä nähdään laaja valikoima hetkiä Euroviisuista julkisiin valaisuteoksiin sekä kaikelta siltä väliltä. Kunttu alkoi valokuvaamaan omia teoksiaan uransa alusta dokumentointia varten, mutta vuosien saatossa valokuvauksesta on tullut luovan prosessin tärkeä jatkumo.

Valossa Mikki Kunttu -festivaali jatkaa Tampere-talon ja Tampere Filharmonian Talossa-tapahtumasarjaa, jonka aikaisempia taiteilijoita ovat olleet Ismo Alanko ja Kaija Saariaho.

Kutsu: Festivaalin avajaiset ti 27.9. klo 19

Kutsumme mediaa Valossa Mikki Kunttu -festivaalin avajaistilaisuuteen tiistaina 27. syyskuuta klo 19 Tampere-talon Talvipuutarhaan, jossa median on mahdollista haastatella Mikki Kunttua ja festivaalilla esiintyviä taiteilijoita. Tilaisuudessa on kuohuviinitarjoilu.

Ilmoittautumiset, pressiliput ja haastattelupyynnöt:

Elsa Vähänen
Viestintäasiantuntija
elsa.vahanen@tampere-talo.fi

The Ukrainian National Ballet of Odessan ensivierailu Suomeen toteutuu joulukuussa alkuperäisen tapahtumajärjestäjän konkurssista huolimatta1.12.2022 09:01:53 EET | Tiedote

Arvostettu ukrainalainen balettiryhmä The Ukrainian National Ballet of Odessa saapuu ensivierailulle Suomeen joulukuussa. Yhdeksän kaupunkia kattavan Joutsenlampi-baletin Suomen kiertue oli vaakalaudalla alkuperäisen tapahtumajärjestäjä RH Entertainmentin konkurssin vuoksi. Tampere-talo Oy on sopinut konkurssipesän kanssa kiertueen täysimittaisesta tuottamisesta. Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan. Tampere-talo lahjoittaa ukrainalaisille pakolaisille ilmaisia lippuja Tampereen esitykseen.

Tampereen Kirjafestareiden kansainvälisenä tähtivieraana ruotsalainen menestyskirjailija Alex Schulman28.11.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon 3.–4.12.2022. Kotimaisten kärkikirjailijoiden ohella Tampereen Kirjafestareilla nähdään tänä vuonna myös kansainvälisiä tähtiä. Ruotsalainen podcast-julkkis ja menestyskirjailija Alex Schulman on saavuttanut Suomessakin suuren fanikunnan vaikuttavilla autofiktiivisillä kirjoillaan. Kirjailijaa haastattelevat muiden syksyn suurten kirjamessujen ohjelmapäälliköt, kirjailija ja Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Vilja-Tuulia Huotarinen ja toimittaja, Helsingin Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield.

Bisnes ja kulttuuri -seminaari ”Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas?”16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Tervetuloa Bisnes ja kulttuuri -seminaariin keskiviikkona 16.11. klo 12–16 Tampere-talon Duetto-saliin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja fanittamisesta sekä fani- ja kanta-asiakasyhteisöjen rakentamisesta. Pääpuhujina ovat erilaisten faniyhteisöjen kanssa työtä tekevät Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki, Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto sekä ja ProPromotionin Taija Holm. Tapahtumassa jaetaan Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto.

Besvikelsen var stor då coronarestriktionerna för ett år sedan i sista stund flyttade föreställningarna av Snödrottningen. Nu, byggt på finländsk sisu och ett rågat mått mod, får publiken äntligen se isbaletten – den största satsningen på scenkonst i Finland genom tiderna. Förhandlingar om en internationell arenaturné pågår.

”Icy phoenix rises” – The Snow Queen ice ballet is a joint effort of 500 professionals and a tribute to the Finnish ‘sisu’16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

A year ago, the disappointment was palpable when The Snow Queen ice ballet had to be postponed at the last minute due to COVID-19 restrictions. Now, drawing from the Finnish ‘sisu’ and courage, Finland's biggest performing arts production of all time will finally see the light of day in Tampere. Negotiations for an international arena tour are also underway.