Medialle tiedoksi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen puhe puoluevaltuustossa 17.3.

SDP:n puoluevaltuusto 17.3.2019

Puheenjohtaja Antti Rinne

MUUTOKSET PUHUTTAESSA MAHDOLLISIA

Arvoisat SDP:n puoluevaltuuston jäsenet,
hyvät tulevaisuudentekijät,
ystävät ja toverit,
bästa vänner!

Yksi parhaista tunteista, minkä ihminen voi kokea, on se hetki, kun palaa kotiin pitkän matkan jälkeen.

Viime viikkojen aikana olen kokenut sen tunteen kaksi kertaa. Reilu kolme viikkoa sitten avasin Mäntsälän kotioven pitkän tauon jälkeen. On vaikea kuvailla, kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin. Se oli iloinen ja onnellinen hetki.

Toinen kerta oli, kun palasin eduskuntaan ja tapasin ystävät ja työtoverit.

Tänäänkin, omien keskellä, minusta tuntuu siltä, että palaan kotiin.

Ette usko, kuinka hyvältä tuntuu olla täällä. Minulla on ollut teitä ikävä.

Oman sairaslomani keskellä sain kuulla surullisen uutisen Maarit Feldt-Rannan sairauden uusiutumisesta. Vaikka tämä mahdollisuus oli tiedossa, uutinen järkytti. Maarit on ollut vahva lenkki puoluejohdossa ja toivon hänelle ja hänen läheisilleen voimia ja jaksamista.

Haluan kiittää kaikkia puoluevaltuuston jäseniä ja puolueen jäseniä viimeisen kahden kuukauden aikana tekemästänne työstä. Haluan kiittää puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paateroa, puolueen varapuheenjohtaja Ville Skinnaria, puoluesihteeri Antton Rönnholma sekä eduskuntaryhmän puheenjohtajistoa Antti Lindtmania, Johanna Ojala-Niemelää ja Suna Kymäläistä.

Erityisen lämpimän kiitoksen haluan sanoa puolueen varapuheenjohtaja Sanna Marinille. Sinun johdollasi SDP on ollut aloitteellinen, aktiivinen ja yhtenäinen joukkue. Teit ensiluokkaisen upeaa työtä. Kiitos!

Hyvät ystävät, meillä taitaa olla sama suunta!

Muutos lähestyy.

Muutos, joka alkaa 14.4.2019.

Muutos, jonka myötä huomenna on paremmin kuin tänään.

Muutos, jonka myötä tulevaisuus on parempi ja valoisampi.

Hyvät muutoksen tekijät!

Me kokoonnumme jälleen yhteen maamme pääkaupungissa Helsingissä, aivan kuten viime huhtikuussa Hakaniemessä, missä visioimme tulevaisuutta ja parempaa huomenta kaikille suomalaisille.

Sanoin silloin puheessani, että Sipilän hallituksen avokonttorissa aika alkaa käydä vähiin.

Samassa puheessa kerroin SDP:n tavoitteen: että vaalien jälkeen olemme Valtioneuvoston linnassa tekemässä tulevaisuuslinjamme mukaista politiikkaa.

Tällä hetkellä tilanne on se, että Sipilän riitaisan avokonttorin valot ovat sammuneet. Sipilä veti tulpan paatista ja sanoi itsensä irti.

Meidän osaltamme tilanne on hyvä ja kerron teille suurimman syyn: Me olemme rakentaneet tulevaisuuslinjamme yhdessä ja sitoutuneet siihen. Me olemme keskittyneet kuuntelemaan ihmisten huolia ja tarpeita sekä tarjonneet suomalaisille selkeän tulevaisuusvision.

Ja kuten huomaatte, tässä puoluevaltuuston kokouksessa me olemme maantieteellisesti askeleen lähempänä Valtioneuvoston linnaa.

Yhtäkään ääntä ei ole vielä annettu, mutta vaaleihin on aikaa tasan neljä viikkoa. Ja me olemme valmiina.

Olemme valmiina kantamaan vastuuta päätöksistä, joilla rakennetaan tulevaisuutta ja parempaa huomista jokaiselle suomalaiselle. Olemme valmiina uudistamaan suomalaista yhteiskuntaa tulevaisuusvisiomme mukaisesti.

Olemme valmiina keskustelemaan ja tekemään yhteistyötä palkansaajien, yritysten, työnantajien ja järjestöjen kanssa tulevaisuuden ratkaisuista. Ja olemme valmiina keskustelemaan Suomen suunnasta ja tekemään uudistustyötä yhdessä muiden puolueiden kanssa.

SDP käy vaaleihin positiivisella ja tulevaisuuteen katsovalla viestillä. Sillä samalla viestillä, jota olemme kertoneet ihmisille jo pitkän aikaa.

Niille, jotka kannattavat SDP:n tulevaisuuslinjaa, meidän viestimme on: Tervetuloa mukaan tekemään yhteistyötä. Meillä taitaa olla sama suunta!

Niille, jotka vastustavat meidän tulevaisuusinvestointeja ja -uudistuksia, meidän viestimme on: Tervetuloa mukaan keskustelemaan. Jos olette eri mieltä, esittäkää ratkaisu. Pelkkä vastustaminen, ein sanominen ei riitä.

Ja niille, jotka vääristelevät muiden puolueiden sanomaa tai linjauksia, tai jotka käyvät likaista kampanjaa, meidän viestimme on: Te pystytte kyllä parempaan.

When they go low, we go high. Tästä SDP pitää kiinni. Omasta tulevaisuuslinjasta. Siinä riittää kerrottavaa ja tehtävää.

Arvoisa puoluevaltuusto!

SDP:n tulevaisuuslinja rakentuu sille ajatukselle, että suomalaisilla on oikeus odottaa, että huomenna on paremmin kuin tänään. Että tulevaisuus on parempi.

Me tavoittelemme muutosta, koska suomalaiset ansaitsevat parempaa.

Haluamme uudistaa suomalaista yhteiskuntaa niin, että kaikki pidetään mukana.

Haluamme kehittää Suomen vahvuuksia ja korjata ne asiat, jotka eivät tällä hetkellä toimi.

Haluamme panostaa koulutukseen ja ihmisten osaamiseen. Ihan jokaisen ihmisen osaamiseen. Pienistä lapsista nuoriin ja opiskelijoista työelämän konkareihin.

Haluamme investoida tulevaisuuteen. Tieteeseen ja tutkimukseen. Työllisyyteen. Huolenpitoon. Sosiaali- ja terveyspalveluihin. Vanhustenhoivaan. Lastensuojeluun.

Haluamme Suomen, jossa on turvallista ja hyvä elää. Haluamme rakentaa Suomea, jossa ehkäistään tehokkaasti eriarvoisuutta. Sellaista Suomea, jossa ymmärretään, että on meidän kaikkien yhteinen etu, että kenenkään arki ei käy liian raskaaksi. Siksi me haluamme poistaa eriarvoisuutta.

Me haluamme kehittää työelämää reilumpaan suuntaan. Haluamme palauttaa sopimisen kulttuurin, joka on ollut vahvuutemme vuosikymmeniä. Haluamme palkkatasa-arvoa naisten ja miesten välille. Haluamme uudistaa perhevapaat niin, että järjestelmä vastaa 2020-luvun todellisuutta.

Meillä on selkeä visio niistä uudistuksista, jotka on välttämätöntä tehdä, jotta tulevaisuus on valoisa kaikille suomalaisille.

Hyvät ystävät!

Vaikka SDP katsookin vahvasti ja luottavaisesti tulevaisuuteen, haluan nostaa esiin ongelman, johon meillä ei Suomessa ole varaa:

Luottamuspulan suomalaisessa yhteiskunnassa.

Hyvinvointivaltion keskeinen ominaisuus on ollut luottamus ihmisten välillä, sekä ihmisten luottamus yhteiskuntaan. Tämän vaalikauden aikana ihmisten luottamusta on koeteltu urakalla.

Koulutuslupauksen pettäminen ja jättileikkaukset koulutukseen ovat heikentäneet nuorten luottamusta tulevaisuuteen.

Perhevapaita ei uudistettu, sillä oikeistopuolueiden mielestä tasa-arvo ei saanut maksaa. Tällainen päättämättömyys tekee hallaa naisten ja miesten luottamukselle siitä, että perheen voi halutessaan perustaa ilman, että se vaikeuttaa työuraa.

EsperiCaren ja Attendon törkeydet vanhustenhoidossa ovat saaneet monet ikäihmiset jopa pelkäämään vanhenemista.

Sama tunne on tuttu myös monelle nuoremmalle ihmiselle, jotka ovat huolissaan omien vanhempiensa ja isovanhempiensa puolesta. Kyse on ihmisistä, jotka ovat rakentaneet Suomesta maailman parhaan maan. He ovat huolehtineet siitä, että meillä on asiat hyvin. Heillä on oikeus voida luottaa siihen, että vanhuuden päivillä myös heistä huolehditaan.

Lähetän viestin kaikille muille puolueille ja toivon, että tähän tartutaan: meillä ole inhimillisesti ottaen varaa siihen, että vanhukset ovat heitteille. Siihen pitää löytää rahaa ja ne rahat löydetään.

Työntekijöillä, suomalaisilla palkansaajilla on oikeus voida luottaa siihen, että palkalla tulee toimeen. Siihen, että suomalaisessa yhteiskunnassa asiat hoidetaan sopimalla - ei sanelemalla ja pakottamalla.

Työnsä menettäneillä on oikeus luottaa siihen, että heitä autetaan löytämään uutta työtä. Heillä on oikeus elää ilman pelkoa siitä, että jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa heidän toimeentulostaan leikataan lisää. Tällä vaalikaudella oikeistopuolueet leikkasivat työnsä menettäneiden ihmisten toimeentuloa viidellä prosentilla. Ei se ole suomalaisen hyvinvointivaltion mukaista. Siksi aktiivimallin leikkaus perutaan ensi vaalikaudella.

Oikeistohallituksen politiikka hajotti luottamusta.

Hyvät ystävät, nyt se luottamus pitää palauttaa.

Se vaatii oikeanlaista politiikkaa. Reilua politiikkaa.

Nyt ei tarvita julistuksia siitä, että puolueet luottavat Suomeen.

Ei.

Puolueiden pitää muistaa, että länsimaisessa demokratiassa kansa antaa luottamuksen puolueille - ei koskaan toisinpäin.

Toistan. Nyt tarvitaan politiikkaa, joka palauttaa suomalaisten luottamuksen politiikkaan.

On sivistysyhteiskunnan keskiössä, että pidetään huolta niistä ihmisistä, jotka eivät voi huolehtia itsestään. Juuri tähän suomalainen hyvinvointivaltio, maailman paras yhteiskuntamalli, perustuu.

SDP:n politiikan tavoitteena on, että jokainen ihminen - lapsi, nuori, opiskelija, vanhempi, työntekijä, yrittäjä, työtön, eläkeläinen - voi luottaa siihen, että tarpeen niin vaatiessa minusta pidetään kyllä huolta.

Tilanteessa kuin tilanteessa.

Me olemme tyytyväisiä vasta silloin, kun jokainen ihminen voi luottaa siihen, että hänestä pidetään huolta silloin kun apua tarvitaan.

Kun luottamus rapautuu, on muutoksen aika. Muutos ei kuitenkaan tapahdu itsenään, vaan jonkun se on tehtävä.

Ja hyvät ystävät, se joku olemme me. Muutoksen tekijä olemme me.

On sosialidemokraattien tehtävä huolehtia luottamuksen palautumisesta suomalaisessa yhteiskunnassa.

On sosialidemokraattien tehtävä tarjota ihmisille tulevaisuusturvaa.

Pitämällä kiinni yhteiskunnallisesta aloitteesta, tulevaisuuslinjastamme ja arvoistamme voimme varmistaa, että ihmisten arkea ja hyvinvointivaltiota kehitetään ja uudistetaan, eikä heikennetä ja pureta.

Tässäkin asiassa muutos alkaa 14.4.2019.

Hyvät ystävät!

Hyvinvointimme on rakennettu ihmisten tekemän työn varaan. Työn, jonka tuloksesta on verotettu oikeudenmukaisesti ja maksukyvyn mukaan, jotta olemme voineet rakentaa kaikille kuuluvan koulutuksen, sosiaali- ja terveyspalvelut, sosiaaliturvan ja eläkejärjestelmän sekä monet muut hyvinvointivaltion pienemmät osaset.

Työ on siis yksilöiden oman elämän ja myös hyvinvointivaltion keskeinen rakennuspuu. Siksi on tärkeää, että työelämän pelisäännöistä on sovittu yhteisesti. Siksi on tärkeää, että työelämä perustuu ihmisten reiluun ja oikeudenmukaiseen kohteluun.

Reilun ja oikeudenmukaisen työelämän kannalta aivan keskeistä on, että jokaisella palkansaajalla kaikilla aloilla on taattu vähimmäistaso työehdoissa.

Pienin palkka, mitä voi maksaa ja ilta- ja yötyöstä sekä pyhätyöstä maksettavat vähimmäiskorvaukset. Vuorokautinen, viikoittainen ja vuotuinen työaika sekä riittävän vapaan takaavat määräykset. Muun muassa näistä on sovittu alakohtaisissa, yleissitovissa työehtosopimuksissa. Ja niin pitää olla tulevaisuudessakin, vaikka me kaikki tiedämme, että työelämä muuttuu teknologian ja esimerkiksi alustatalouden myötä.

SDP haluaa varmistaa sen, että yleissitovat työehtosopimukset ja kaikille kuuluvat vähimmäispalkan korotukset takaavat kaikille palkansaajille myös tulevaisuudessa työelämän vähimmäisturvan ja ansiokehityksen.

Arvoisat puoluevaltuutetut!

Miesten ja naisten välinen tasa-arvo työelämässäkin on ollut meidän kansanliikkeemme tärkeitä tavoitteita. Olemme kulkeneet hitaasti oikeaan suuntaan, mutta paljon on vielä tekemättä. Naisen euro on täysin vailla perustetta vain 84 % miehen eurosta. Vain siitä syystä, että sukupuoli on eri. Se on väärin.

Palkkaepätasa-arvon aivan keskeinen syy on lasten hoivaan liittyvä eriarvoisuus. Äideillä on oikeus työhön ja kehittyvään työuraan. Lapsilla ja isillä on oikeus toisiinsa. Meidän perhevapaajärjestelmämme on auttamattomasti vanhentunut eikä sovellu nykyaikaan, puhumattakaan tulevaisuudesta.

Myös tähän tarvitaan muutos. SDP haluaa varmistaa, että ensi vaalikaudella tehdään perhevapaauudistus, joka parantaa nuorten naisten työllisyyttä ja vahvistaa toimeentuloon liittyvää tasa-arvoa työikäisenä ja eläkkeellä oltaessa. Uudistus, joka antaa myös isät lapsille ja lapset isille.

Tätä on todellinen muutos.

Hyvät ystävät!

Tekoäly ja erilaiset teknologiset sovellukset tulevat muuttamaan työnteon tapoja ja ansaintalogiikkaa. Palvelualoilla erityisesti työ pirstaloituu ja se, missä asemassa työtä tehdään, hämärtyy. Yrittäjyyden ja palkkatyön välillä on aiempaa häilyvämpi raja.

Näissä nopeasti ja alati nopeammin muuttuvissa oloissa moni nuori ja vähän vanhempikin ihminen kokee itsensä avuttomaksi, epävarmaksi ja pelokkaaksi.

Erityisesti meidän tehtävämme on varmistaa, että muutos on turvallinen – turvallisempaa kuin paikallaan pysyminen. Siksi tarvitaan tekoja ja lakeja ihmisten turvaksi ja luottamuksen vahvistamiseksi. Sillä tavoin varmistamme, että ihmiset voivat hyötyä muutoksesta.

Yksi konkreettinen keino olisi henkilökohtaisen osaamistilin luominen, jonka kustannuksiin myös työnantajat osallistuisivat. Palkansaajien oikeutta kouluttautua ja päivittää osaamistaan pitää vahvistaa. Ja on sanomattakin selvää, että yritykset hyötyisivät tästä.

Toinen asia, jonka haluan nostaa esiin, on kilpailukieltosopimukset. Niiden käyttö on lisääntynyt ylempien toimihenkilöiden ja toimihenkilöiden kohdalla. Niitä myös käytetään turhaan ja välillä jopa väärin perustein. Esitän, että työnantajien pitää maksaa täysi palkka työntekijälle, joka joutuu olemaan työttömänä työntekijän ja työnantajan välisen kilpailukieltosopimuksen takia. Tämä johtaisi käytännössä siihen, että työnantajat joutuisivat tarkemmin miettimään, missä tilanteessa he käyttävät kilpailukieltosopimusta. Se palauttaisi sopimuksen sen alkuperäiseen tarkoitukseen.

Kolmanneksi nostan esiin sopimisen ja yhteistyön työmarkkinoilla. Suomessa työmarkkinakeskusjärjestöt sekä työnantaja- että palkansaajapuolella ovat olleet tärkeitä toimijoita kulloisenkin hallituksen talous- ja finanssipolitiikan tukena.

Vaikeina aikoina ne ovat vakauttaneet ja luoneet talouteen ennakoitavuutta mm. laaja-alaisen ja vastuullisen kolmikantayhteistyön kautta. Erityisen tärkeää on ollut kyky rakentaa laajasti työmarkkinoita kattava palkkaratkaisu, joka on huolehtinut kaikkien palkansaajien ansion kehityksestä ja samalla luonut vankkaa näkymää tulevaisuuteen yrittäjille ja yritysjohdolle.

Valitettavasti EK muutama vuosi sitten itse rajasi itseltään toimintakykyä kieltämällä palkkaratkaisujen tekemisen.

Maailma näyttää tällä hetkellä muuttuvan monien eri tekijöiden vuoksi epävarmemmaksi ja epävakaammaksi. Tästä syystä meillä suomalaisilla, avoimessa vientivetoisessa kansantaloudessa elävillä ihmisillä, olisi tärkeää olla kaikki mahdolliset keinot käytettävissään talouden uhkakuvien varalta.

Esitän tässä vakavan vetoomuksen EK:n päätöksentekijöille: palauttakaa itsellenne ja suomalaisille työmarkkinoille kyky tehdä tarvittaessa talous- ja finanssipolitiikan tueksi koko työmarkkinakenttää kattavia palkkaratkaisuja. Se oli isänmaallinen teko ja loisi luottamusta ja turvaa tulevaisuuden suhteen.

Hyvät ystävät!

Suomi ja suomalaiset ovat menestyneet osaamisen ja koulutuksen sekä tutkimuksen ja innovaatioiden avulla. Viimeisten vuosien ja hallitusten aikana tämä voima on vaarannettu. Koulutuslupaukset on petetty ja tieteen tärkeitä eväitä leikattu.

Nyt on muutoksen aika! Tarvitaan koulutuksen, tieteen ja tutkimuksen kunnianpalautus.

Sama koskee innovaatiotoimintaa. Nyt on uskallettava tehdä investointeja tulevaisuuteen. Investointeja, joiden tekemättä jättäminen on vastuutonta. Investointeja, joita ilman emme tulevaisuudessa pärjää.

Arvon puoluevaltuutetut!

Maksuton, laadukas varhaiskasvatus varmistaa sen, ettei yhdenkään lapsen kehitys jää kiinni siitä, ettei saa riittävää ja oikea-aikaista tukea kasvulleen. Että kenenkään oppiminen ei jää kiinni siitä, ettei apua ja tukea oppimisen ongelmiin heti oppimisen alkutaipaleella ole saatavissa. Siksi maksuton varhaiskasvatus kaikille suomalaisille lapsille on investointi, joka maksaa itsensä taloudellisestikin takaisin.

Samaan aikaan tarvitaan panostuksia peruskoulun – kilpailukykymme mahdollistajan – uudistamiseen ja kehittämiseen. OECD:n tutkimusten mukaan neljäs- ja kahdeksasluokkalaisten äidinkielen ja matematiikan oppimistulokset ovat heikentyneet. Tämä on seurausta liian isoista luokkakooista ja puuttuvasta tuesta erityisoppijoille. Me haluamme vahvistaa ja uudistaa peruskoulua, jotta se on entistä vakaampi ja turvallisempi oppimisympäristö oppilaille ja motivoiva työyhteisö opettajille ja muulle kouluhenkilöstölle.

Vaikka meillä on jo peruskoulu, sen nimi on tulevaisuuden kannalta hieman harhaanjohtava. Syynä on se, että jo nyt todellinen perusasteen koulutus on toisen asteen koulutus, siis lukio- tai ammatillinen tutkinto. On täysin selvää, että jokaisella suomalaisella nuorella on – ihan työllisyydenkin näkökulmasta – oikeus saada toisen asteen maksuton koulutus. Tämä toteutetaan oppivelvollisuusikää nostamalla.

Meillä on useista eri syistä johtuen hankaluuksia tarjota todellisuudessa kaikille korkeakouluun pyrkijöille uusille opiskelijoille opiskelupaikkaa. Nopea ratkaisu tähän on korkeakoulujen aloituspaikkojen lisääminen joidenkin vuosien ajaksi. Näin varmistamme korkeakoulutuksen saavutettavuuden ja sen, että suomalainen koulutustaso kääntyy taas nousuun. Se on 2030-luvulla pärjäämisen kannalta aivan olennainen muutos nykyiseen.

Kuten SDP on useaan otteeseen todennut, nyt on aika tehdä tieteen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kunnianpalautus. Mitä enemmän meillä on tutkimusta ja innovaatiotoimintaa, sitä enemmän meillä on osaamista. Ja mitä enemmän meillä on osaamista, sitä enemmän meillä on menestystä.

Näitä tulevaisuusuudistuksia ja -investointeja olisi vastuutonta jättää tekemättä. Ilman näitä uudistuksia muutos ei ole mahdollinen. Muutos, johon SDP:n Osaamispolku 2030 tähtää.

Hyvät ystävät!

Oikeistopuolueet ovat kimpussamme eriarvoisuutta vähentävistä panostuksistamme ja tulevaisuusinvestointien rahoituksesta. Kielenkäyttö on kovaa. SDP:tä siis syytetään siitä, että katsomme tulevaisuuteen ja haluamme tehdä tulevaisuusuudistuksia. Oikeisto syyttää meitä siitä, että haluamme panostaa koulutukseen ja osaamiseen sekä siitä, että haluamme pitää kaikki mukana eriarvoisuutta torjumalla. Meidän vastauksemme heille on: Kertokaa oma vaihtoehtonne.

Me olemme tehneet huolellista työtä ja esittäneet asiantuntijoiden laajasti kiittämän vero-ohjelman. Se osoittaa kiistattomasti, että veropohjaa voidaan laajentaa ja tiivistää ilman kenenkään ansiotuloverotuksen kiristämistä. Ja saada uudistustemme rahoitukseen noin 1,5 miljardia euroa uusia verotuloja mm. ulkomaisilta suursijoittajilta.

SDP:n veromalli keventää pieni- ja keskituloisten verotusta enemmän kuin kokoomuksen miljardiluokan verokevennys. Me emme halua lisätä lämmityspolttoaineiden tai sähkön tasaveroa sadoilla miljoonilla euroilla, kuten kokoomus tekisi. Me emme halua lisätä tasaveroilla pienituloisimpien suomalaisten ahdinkoa.

Meidän eriarvoisuutta torjuva ja tulevaisuusinvestointeja toteuttava linjamme on arvovalinta. Meidän ja oikeistopuolueiden politiikan sisällössä on selkeä arvoero. Me haluamme satsata koulutukseen sekä vanhusten hoivaan ja toteuttaa esimerkiksi 0,7 hoitajamitoituksen, kun taas oikeiston rahat riittävät vain rikkaiden veronkevennyksiin.

Me valitsemme uudistukset ja huolenpidon.

Hyvät ystävät, bästa kamrater!

Meillä aikuisilla on tapana sanoa lapsille, että ei kannata pelätä. Kerromme, että asiat kyllä järjestyvät. Mutta ystävät hyvät, tällä hetkellä tilanne on se, että meidän lapsemme ja nuoremme pelkäävät. Ja heillä on täysi syy pelätä.

Myös meidän pitäisi pelätä.

Puhun ilmastonmuutoksesta.

Tämän viikon perjantaina eduskuntatalon edessä kokoontui tulevaisuus. Satoja, ellei tuhansia lapsia ja nuoria. Koululaisia, jotka vaativat päättäjiltä tekoja. He ovat kiinnostuneita maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuudesta. He haluavat vaikuttaa.

Heidän aktiivisuutensa on ihailtavaa. Heidän aktiivisuutensa pitäisi herättää meidät.

Sillä ei ole lastemme tehtävä pelastaa maapalloa. Ei ole lastemme tehtävä suojella itseään ja meitä, vanhempia. Lasten pitää voida luottaa siihen, että aikuiset tekevät viisaita ratkaisuja.

On selvää, että ilmastonmuutos haastaa jokaisen valtion. Jokaisen puolueen. Jokaisen poliitikon. Ja myös jokaisen ihmisen. Me tiedämme faktat, eikä aikaa ole tuhlattavaksi. Nyt on päätösten aika.

Mutta se on meidän tehtävämme. Meidän vanhempien. Meidän aikuisten. Meidän poliitikkojen.

Poliitikkojen tehtävä on miettiä muutakin kuin seuraavia vaaleja. Vastuullisten poliitikkojen ja johtajien on mietittävä seuraavien vaalien asemesta tulevaisuutta ja tulevia sukupolvia. Tämä pätee ennen kaikkea ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen.

Vastuullisena tulevaisuuspuolueena SDP toimii juuri näin.

Haluan lähettää selvän viestin kaikille teille, jotka olitte tänäkin perjantaina eduskuntatalon edessä: Te ette ole yksin. Tässä maassa on poliittisia liikkeitä, jotka ottavat ilmastonmuutoksen tosissaan ja ovat valmiita toimimaan. Suomen Sosialidemokraattinen puolue ihailee ja tukee teitä.

Jag vill skicka ett klart budskap till Greta och alla hennes vänner runtom världen: Ni står inte ensam. Det finns politiska rörelser som tar klimatförändringen på allvar och är redo att agera. Finlands socialdemokraterna beundrar och stöder det som ni gör.

Hyvät ystävät!

Heinäkuun alussa Suomesta tulee EU:n puheenjohtajamaa. Puheenjohtajuus osuu historialliseen aikaan. Vastuu on, jos mahdollista, suurempi kuin koskaan.

Brexit on ilmiselvä syy, miksi vastuu vain kasvaa. Mutta toinen, vielä suurempi syy, on ilmastonmuutos. Se koskettaa koko ihmiskuntaa. Se on koko planeettamme kohtalonkysymys.

Olemme lukeneet uutisia eri puolilta maailmaa. Atlantin valtameren toisella puolella ilmastonmuutosta vähätellään. EU:ssa ilmastonmuutos otetaan vakavasti, aivan kuten pitääkin. On siis syntynyt nurinkurinen tilanne, jossa perinteiset yhteistyökumppanit EU ja Yhdysvallat katsovat samaa valtamerta, mutta näkevät täysin erilaiset horisontit.

Jo pelkästään tästä syystä EU:ssa on aika ryhdistäytyä ja ottaa johtajuutta. Me voimme, yhdessä muiden jäsenmaiden kanssa, osoittaa, että poliittiset päätökset tehdään tieteelliseen tutkimukseen pohjautuen.

Suomessa me haluamme tehdä tieteen ja tutkimuksen kunnianpalautuksen. Se sama pätee myös Euroopassa ja globaalisti.

Olen vahvasti sitä mieltä, että Suomen pitää EU:n puheenjohtajana vahvistaa Euroopan Unionin yhtenäisyyttä. Tehtävä on erittäin tärkeä aikana, jolloin maailmassa on paljon epävakautta.

Viimeisen parinsadan vuoden aikana köyhyys ja eriarvoisuus globaalilla tasolla on vähentynyt radikaalisti teknologisen kehityksen, mutta erityisesti yhteisesti sovittuihin sääntöihin perustuvan maailmanjärjestyksen ja sääntöihin pohjaavan vapaakaupan myötä.

Globalisaatio on kolhinut viimeisten vuosikymmenten aikana myös kehittyneessä maailmassa elävien ihmisten arkea. Tämä on nostanut populismin ituja eri puolilla maailmaa ja johtanut poliittisten asetelmien järkkymiseen.

Tämä kaikki on johtanut siihen, että sääntöihin pohjaava institutionaalinen yhteistyö maailmassa on heikentynyt ja vaarassa. Se on Suomen kaltaisten maiden näkökulmasta iso riski ja uhkatekijä.

Euroopan Unioni perustettiin sodan kauhut kärsineen mantereen savuaville raunioille rauhan ylläpitäjäksi ja hyvinvoinnin kehittäjäksi. Ongelmista huolimatta olemme onnistuneet erittäin hyvin.

Nykyisessä maailmantilanteessa EU:lle tarjoutuu globaalin johtajuuden rooli ilmastopolitiikassa ja sääntöihin perustuvan järjestyksen vahvistajana. Euroopan ja eurooppalaisten on tärkeää olla globaalin maailman järjen ääniä ja vakauden tuojia. Suomen tehtävänä heinäkuun alusta lähtien on luotsata Eurooppaa kohti näitä tehtäviä.

Brexit on surullinen esimerkki siitä, mitä yhteiskunnallinen eriarvoisuus voi aiheuttaa. Eriarvoisuus nimittäin aiheuttaa katkeruutta, ja epäluuloa. Juuri sellaisesta populismi elää. Populisti etsii epätoivoa, jotta voisi käyttää sitä hyödykseen. Populistille ihmisten pettymys on mahdollisuus.

Juuri sen vuoksi vastuullisten puolueiden pitää pystyä ratkaisemaan ongelmia. Kun toimimme niin, populisteilta katoaa maa jalkojen alta.

Ja samalla ratkaisemme asioita. Muutamme Eurooppaa ja maailmaa paremmaksi. Tähän SDP on sitoutunut.

Arvoisat puoluevaltuuston jäsenet,

puheenjohtaja Sirpa Paatero kävi omassa puheenvuorossaan sote-uudistusta ja SDP:n linjauksia läpi.

SDP haluaa uudistaa suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut. Nyt on kuitenkin otettava järki käteen ja luovuttava erilaisista diileistä. Nyt on aika muistuttaa kaikille puolueille, mistä tässä on kyse:

1) terveyserojen kaventaminen ihmisten ja alueiden välillä
2) lääkäriin on päästävä nopeammin kuin nyt
3) sosiaali- ja terveyspalveluiden on oltava saumattomia
4) perusterveydenhuollon ja erityissairaanhoidon on toimittava saumattomasti

Samalla taitaa olla tarpeen muistuttaa, mistä sote-uudistuksessa ei ole kyse. Uudistuksessa ei ole kyse markkinoiden avaamisesta terveysjäteille. Eikä uudistuksessa ole kyse valtapolitiikasta maakunnissa.

SDP lähtee liikkeelle siitä, että ihminen pääsee nopeasti lääkäriin. Siksi me esitämme kiireettömään hoitoon viikon hoitotakuuta, joka takaa lääkäriin pääsyn viikossa. Lisäksi esitämme 1000 uutta lääkäriä ja hoitajaa pitämään huolta suomalaisten terveydestä. Ja esitämme vanhustenhoitoon 0,7:n hoitajamitoitusta. Nämä ovat konkreettisia ratkaisuja, jotka tulevat tarpeeseen ympäri Suomea.

Meille sote-uudistuksessa ei ole kyse vain SDP:n mallista. Meille tässä vuosisadan uudistuksessa on kyse Suomen mallista.

Siksi me haluamme uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelut ilman kylkiäisiä.

Sanon kuitenkin lyhyesti Keskustan ja kokoomuksen kaatuneesta sulle-mulle-lehmänkaupasta, jolla ei ollut paljoakaan yhteistä uudistuksen alkuperäisten tavoitteiden kanssa.

Sitaatti: "Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia."

Tämä Albert Einsteinin määritelmä hulluudesta sopii hyvin kuvastamaan tapaa, jolla Keskusta ja Kokoomus tekivät sote-uudistusta. Sipilä ja Orpo toivat kolme kertaa perustuslain vastaisen esityksen eduskuntaan— ja odottivat erilaista lopputulosta. Perustuslakivaliokunta kyllä kertoi, mitkä kohdat esityksestä on korjattava. Korjauksia ei tehty, sillä lehmänkaupasta kiinni pitäminen oli tärkeämpää kuin uudistuksen tekeminen.

Viimeistään viime kesänä perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen oli täysin selvää, että Keskustan ja Kokoomuksen markkinamallin parasta ennen -päivämäärä oli mennyt umpeen.

Siitä huolimatta Keskusta ja Kokoomus väittivät, että kaikki on hyvin, kunnes viime viikon perjantaina markkinamallin viimeinen käyttöpäivä tuli vastaan. Vasta silloin näytelmä loppui ja Sipilä myönsi, että tuote on pilaantunut.

Uskon ja toivon, että ainakin Keskusta on kuopannut pörriäisiä ja muita terveysjättejä suosivan markkinamallin lopullisesti.

Hyvät puoluevaltuutetut,

SDP tavoittelee parempia ja toimivampia sosiaali- ja terveyspalveluita. SDP:llä on omat reunaehtonsa, jotka Sirpa Paatero kertoi, mutta meidän tavoitteemme on Suomen malli.

On rehellistä todeta ääneen, että puolueiden tavoitteissa on eroja. Mutta kannattaako tässä tilanteessa keskittyä niihin asioihin, jotka erottavat puolueita toisistaan? Olisiko sittenkin viisaampaa keskittyä niihin tekijöihin, jotka yhdistävät puolueita?

SDP haluaa ratkaista ongelmat. Me haluamme saada muutoksen aikaan ja tehdä tämän uudistuksen. Siksi me keskitymme mieluummin yhdistäviin tekijöihin. Vain yhteistyöllä voimme saada hyvän lopputuloksen.

Toivotan kaikki puolueet mukaan keskustelemaan ja ratkaisemaan ongelmia. Me olemme siihen valmiina.

Hyvät ystävät,

tulevaisuudentekijät,

puoluevaltuusto!

Vuosi sitten sanoin, että kun SDP on rohkeimmillaan, SDP on parhaimmillaan. Me olemme olleet rohkeita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja se näkyy luottamuksen vahvistumisena. Meillä on ollut rohkeutta tehdä linjauksia tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseksi.

Olemme tehneet rohkeasti aloitteita, keskustelleet tulevaisuudesta, tavanneet tuhansia ja taas tuhansia suomalaisia, kuunnelleet heitä ja esittäneet ratkaisuja. Itse asiassa tarkistin asian tänä aamuna SDP:n Kansalaispaneeli-sovelluksesta: Meillä on jo nyt yli 130 000 henkilökohtaista kohtaamista suomalaisten kanssa!

Teistä jokainen ansaitsee suuren kiitoksen siitä valtavasta työstä, jonka olette jo tähän mennessä tehneet. Toivotan teille kaikille tsemppiä kampanjan loppusuoralle. Tavatkaa ihmisiä, olkaa positiivisia, kuunnelkaa, keskustelkaa ja hymyilkää. Kertokaa SDP:n tulevaisuuslinjasta. Ja kertokaa, että meillä taitaa olla sama suunta.

Yhdessä me varmistamme sen, että SDP on kuukauden päästä Suomen suurin puolue.

Sipilän hallituksen valot ovat sammuneet. Se ei kuitenkaan tarkoita pimeyttä. Päinvastoin, mikäli se on SDP:stä kiinni. Me olemme rakentaneet tulevaisuuslinjamme, jotta valot syttyisivät uudestaan. Koko Suomessa.

SDP ja minä olemme valmiina tekemään muutoksen.

Muutoksen, joka alkaa 14.4.2019.

Kiitos! Tack!

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.25.4.2024 13:15:05 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä.

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen

Socialdemokraterna I Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 16:21:09 EEST | Tiedote

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och staller gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid ryska gränsen av partiordföranden Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna, och Magadalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna.