Mediaseurantakonserni Retrieverille uusi hallitus

Lehdistötiedote 18.2.2020. Mediaseurantakonserni Retrieverin emoyhtiö Retriever AB saa uuden hallituksen. Tavoitteena on tukea yritystä uudessa kehitysvaiheessa jossa se keskittyy kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Retriever-konsernin hallitus on koostunut henkilöistä, jotka ovat johtotehtävissä Ruotsin uutistoimisto TT Nyhetsbyrån AB:ssa ja Norjan uutistoimisto NTB:ssä, jotka omistavat Retrieverin. Pian uutistoimistot omistavien mediakonsernien – Bonnier, Schibsted, Amedia ja NTM - edustajat ottavat hallitusvastuun Retrieverissä. Muutoksilla konsernin hallituksessa ei ole välittömiä vaikutuksia Suomessa toimivan Retriever Suomi Oy:n toimintaan, joka on Retriever AB:n tytäryhtiö.

Ylimääräisessä yhtiökokouksessa maaliskuussa valitaan Retrieverille uusi hallitus:

- Mats Johansson, pääjohtaja Bonnier News
- John Kvadsheim, konserninjohtaja Amedia
- Mads Strovik, toimitusjohtaja NTB
- Lina Hedenström, toimitusjohtaja NTM
- Martin Frey, johtaja Schibsted Growth

”Retriever on yritys joka toimii voimakkaasti muuttuvalla markkinalla. Hallituksen uudistamisella halutaan varmistaa edellytykset sille, että yrityksestä tulee entistäkin nopealiikkeisempi, asiakaslähtöisempi ja innovatiivisempi”, sanoo Mats Johansson, Retrieverin uusi hallituksen puheenjohtaja ja uutistoimisto TT Nyhetsbyrån AB:n hallituksen puheenjohtaja.

”Omistajan näkökulmasta tämä muutos helpottaa Retrieverin keskittymistä kasvumahdollisuuksiin.”

2019 oli hyvä vuosi Retriever-konsernille joka raportoi liikevaihdon kasvua n. 370 miljoonaan kruunuun ja myös yrityksen tulos parani alustavan tilinpäätöksen mukaan. Voimakkainta kasvua tapahtui Suomessa ja Tanskassa, mutta Ruotsi ja Norja ovat edelleen yrityksen suurimmat markkina-alueet.

Muutosvauhti on nopeaa media-analyysissä ja mediaseurannassa. Retriever on vuoden 2019 aikana investoinnut voimakkaasti tekoälyyn ja sosiaaliseen mediaan, mukaan lukien sosiaalisen median start-up yritys RelationDeskin ostoon. Yrityksen johto arvioi voimakkaan muutoksen jatkuvan myös yritysostojen puolella.

”Olemme tehneet paljon töitä strategiamme parissa viimeisen puolen vuoden aikana ja olemme nyt valmiita uusiin haasteisiin. Tulemme keskittymään kasvuun, tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen. Uusi hallitus on tärkeä ensimmäinen askel näitä tavoitteita kohti”, sanoo Robert Söderling, Retriever konsernin toimitusjohtaja.

Mats Johansson
tuleva hallituksen puheenjohtaja
+46 70-319 19 04

Robert Söderling
Retriever konsernin toimitusjohtaja
+46 70-999 77 91

+358 (0)20 770 5730https://www.retrievergroup.com/fi

Retriever lyhyesti

Retriever on pohjoismaiden johtava mediaseurannan, toimitetun median tutkimustyökalujen, media-analyysien ja yritystiedon toimittaja. Yli 3500 yritysasiakasta saavat nopean pääsyn oleelliseen tietoon sanoma- ja aikakauslehdissä, radiossa, TV:ssä, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Retriever AB:n omistavat uutistoimistot TT ja NTB ja epäsuorasti suurimmat mediakonsernit Ruotsissa ja Norjassa. Retrieverillä on 170 työntekijää toimistoissaan Tukholmassa, Göteborgissa, Oslossa, Kööpenhaminassa ja Helsingissä.

Suomessa toimiva Retriever Suomi Oy on Retrieverin tytäryhtiö ja sen omistajina ovat konsernin emoyhtiö Retriever AB (51%) ja Oy Suomen Tietotoimisto – Finska Notisbyrån Ab (49%).

Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote

Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.

Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote

Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.

Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.