Mediatiedote: 100 suomalaista perhosta on kattava tietopaketti perhoslajien elämästä keväästä syksyyn

Kevään kukoistuksen lähestyessä julkaisemme ajankohtaisen perhoskirjan 100 suomalaista perhosta (Gummerus). Kirjaan on valittu sata suomalaista perhoslajia, yleisiä mutta myös harvinaisia – sellaisia, jotka sävähdyttävät ja voivat osua helposti kenen tahansa eteen. Kirjan eläväiset lajiesittelyt innostavat havainnoimaan ja tutustumaan perhosiin sekä muihin luonnon hyönteisiin ja kasveihin.

”Ensimmäiset nokkosperhoset lähtevät liikkeelle jo maaliskuussa lämmenneillä etelärinteillä ja talojen seinustoilla. Huhtikuussa ilmaantuvat suruvaippa ja sitruunaperhonen, jotka saattavat istahtaa auringossa hupenevalle hangelle. Nämä, kuten hieman myöhemmin ilmaantuvat neitoperhonen ja liuskaperhonen, ovat talvehtineet aikuisena perhosena maastossa tai rakennuksissa. Kevätyksilöt ovat vanhoja ja siksi kuluneen näköisiä. Aikuisena talvehtiva perhonen voi elää jopa 10–11 kuukautta, mutta muuten perhosyksilön elinikä on 2–4 viikkoa.”

100 suomalaista perhosta opastaa tarkkailemaan luontoa ja tutustumaan ympäristöön perhosten kautta. Lajiesittelyt näyttävän kuvituksen ja levinneisyyskarttojen kanssa auttavat huomaamaan omalla lähiseudulla viihtyvät siivekkäät. Oppaan lopussa on havaintopäiväkirja, johon voi merkitä vuotuisia havaintojaan ja osallistua valtakunnalliseen päiväperhosseurantaan.

Kimmo Saarinen, Hannu Aarnio, Juha Jantunen, Pekka Ojalainen ja Tari Haahtela
Saarinen, Aarnio, Jantunen, Ojalainen ja Haahtela muodostavat tehoryhmän, joka on avannut perhosten maailmaa lukijoilleen jo 1980-luvulta lähtien. Perhoset ovat paitsi kaunis myös tärkeä aihe: ne kertovat ihmiselle välttämättömästä luonnon monimuotoisuudesta. Perhosten tarjoamat elämykset ja luonnossa kulkemisesta kumpuava hyvä mieli yhdistävät tekijöitä ja lukijoita.

Kimmo Saarinen, Hannu Aarnio, Juha Jantunen, Pekka Ojalainen ja Tari Haahtela
100 suomalaista perhosta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja,
rosa-maria.kari@gummerus.fi, p. 050 477 9332

100 suomalaista perhosta

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.

Mediatiedote: Kesän dekkareissa seikkaillaan ympäri maailmaa17.5.2019 13:16:11 EESTTiedote

Gummeruksen kesän jännityskirjakattauksessa on romaaneja sekä uusilta että tunnetuilta tekijöiltä. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintajännärissä Kuoleman safari rymistellään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Ranskalaisdekkaristi Fred Vargasilta ilmestyy Kolme evankelistaa -sarjan aiemmin suomentamaton helmi Muistoksi käynnistäsi. Dekkariviikko kesäkuussa huipentuu brittitrilleristi Erin Kellyn Helsingin vierailuun 13.–15.6.