Mediatiedote: 100 suomalaista perhosta on kattava tietopaketti perhoslajien elämästä keväästä syksyyn

Kevään kukoistuksen lähestyessä julkaisemme ajankohtaisen perhoskirjan 100 suomalaista perhosta (Gummerus). Kirjaan on valittu sata suomalaista perhoslajia, yleisiä mutta myös harvinaisia – sellaisia, jotka sävähdyttävät ja voivat osua helposti kenen tahansa eteen. Kirjan eläväiset lajiesittelyt innostavat havainnoimaan ja tutustumaan perhosiin sekä muihin luonnon hyönteisiin ja kasveihin.

”Ensimmäiset nokkosperhoset lähtevät liikkeelle jo maaliskuussa lämmenneillä etelärinteillä ja talojen seinustoilla. Huhtikuussa ilmaantuvat suruvaippa ja sitruunaperhonen, jotka saattavat istahtaa auringossa hupenevalle hangelle. Nämä, kuten hieman myöhemmin ilmaantuvat neitoperhonen ja liuskaperhonen, ovat talvehtineet aikuisena perhosena maastossa tai rakennuksissa. Kevätyksilöt ovat vanhoja ja siksi kuluneen näköisiä. Aikuisena talvehtiva perhonen voi elää jopa 10–11 kuukautta, mutta muuten perhosyksilön elinikä on 2–4 viikkoa.”

100 suomalaista perhosta opastaa tarkkailemaan luontoa ja tutustumaan ympäristöön perhosten kautta. Lajiesittelyt näyttävän kuvituksen ja levinneisyyskarttojen kanssa auttavat huomaamaan omalla lähiseudulla viihtyvät siivekkäät. Oppaan lopussa on havaintopäiväkirja, johon voi merkitä vuotuisia havaintojaan ja osallistua valtakunnalliseen päiväperhosseurantaan.

Kimmo Saarinen, Hannu Aarnio, Juha Jantunen, Pekka Ojalainen ja Tari Haahtela
Saarinen, Aarnio, Jantunen, Ojalainen ja Haahtela muodostavat tehoryhmän, joka on avannut perhosten maailmaa lukijoilleen jo 1980-luvulta lähtien. Perhoset ovat paitsi kaunis myös tärkeä aihe: ne kertovat ihmiselle välttämättömästä luonnon monimuotoisuudesta. Perhosten tarjoamat elämykset ja luonnossa kulkemisesta kumpuava hyvä mieli yhdistävät tekijöitä ja lukijoita.

Kimmo Saarinen, Hannu Aarnio, Juha Jantunen, Pekka Ojalainen ja Tari Haahtela
100 suomalaista perhosta

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja,
rosa-maria.kari@gummerus.fi, p. 050 477 9332

100 suomalaista perhosta

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.