Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Matka alkaa kirjailija Unto Seppäsen työhuoneelta Kouvolan kaupunginkirjaston alakerrasta. Sieltä matkataan Viipurin kautta Kanneljärvelle, Pietariin ja takaisin Kouvolaan. Ajallisesti matkaa tehdään 150 vuotta, 1800-luvun lopulta 1950-luvulle.

Kirjailija Unto Seppänen kutsui rataa rautaiseksi sillaksi ja loi teoksissaan tarkkaa ja värikästä kuvaa 1800-luvun lopun Kannaksen väestön ja ”kesävenäläisten” yhteiselosta. Kannaksen rautaisessa ihmeessä Unto Seppäsen henkilökuvat syventävät hänen poikansa Esan tutkivaa historiankirjoitusta. ”Tämä kirja on palanen Suomen ja Venäjän naapuruushistoriaa”, Esa Seppänen kuvaa.

Esa Seppänen kertoo lauantaina 14.4. klo 13 Kannaksen rautainen ihme -kirjastaan Karjalatalossa osoitteessa Käpylänkuja 1, Helsinki. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Esa Seppänen
Esa Seppänen on kirjoittanut toistakymmentä historiallista tietoteosta. Hän on Venäjä-tuntija ja toimi upseeriurallaan mm. presidentti Urho Kekkosen adjutanttina.

Kannaksen rautainen ihme – Aikamatkalla Unto Seppäsen kanssa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Kannaksen rautainen ihme
Esa Seppänen, kuva: Riku Isohella

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.

Mediatiedote: Mikko Kamulan Iso härkä kuljettaa lukijan suomalaisuuden alkujuurille27.3.2018 09:03Tiedote

Iso härkä (Gummerus) on Mikko Kamulan historiallisen Metsän kansa -sarjan toinen romaani. Se ammentaa aineksia historiallisen Savon sydämestä, lumoavista metsämaisemista ja jännittävästä suomalaisesta mytologiasta. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1400-luvulle, aikaan jolloin metsänhaltijat, maahiset, taiat ja loitsut olivat osa ihmisten arkielämää. Innostuneen vastaanoton saanut esikoisromaani Ikimetsien sydänmailla oli viime vuonna Savonia-ehdokkaana.