Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Matka alkaa kirjailija Unto Seppäsen työhuoneelta Kouvolan kaupunginkirjaston alakerrasta. Sieltä matkataan Viipurin kautta Kanneljärvelle, Pietariin ja takaisin Kouvolaan. Ajallisesti matkaa tehdään 150 vuotta, 1800-luvun lopulta 1950-luvulle.

Kirjailija Unto Seppänen kutsui rataa rautaiseksi sillaksi ja loi teoksissaan tarkkaa ja värikästä kuvaa 1800-luvun lopun Kannaksen väestön ja ”kesävenäläisten” yhteiselosta. Kannaksen rautaisessa ihmeessä Unto Seppäsen henkilökuvat syventävät hänen poikansa Esan tutkivaa historiankirjoitusta. ”Tämä kirja on palanen Suomen ja Venäjän naapuruushistoriaa”, Esa Seppänen kuvaa.

Esa Seppänen kertoo lauantaina 14.4. klo 13 Kannaksen rautainen ihme -kirjastaan Karjalatalossa osoitteessa Käpylänkuja 1, Helsinki. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Esa Seppänen
Esa Seppänen on kirjoittanut toistakymmentä historiallista tietoteosta. Hän on Venäjä-tuntija ja toimi upseeriurallaan mm. presidentti Urho Kekkosen adjutanttina.

Kannaksen rautainen ihme – Aikamatkalla Unto Seppäsen kanssa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Kannaksen rautainen ihme
Esa Seppänen, kuva: Riku Isohella

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.