Mediatiedote: Ainutlaatuinen dokumentti naisen seksuaalisuudesta

Toimittaja-kirjailija Lisa Taddeo seurasi kahdeksan vuoden ajan tiiviisti kolmen naisen elämää eri puolilla Yhdysvaltoja. Lopputuloksena syntyi järisyttävän syvällinen ja hätkähdyttävän suora reportaasi naisen kaipauksesta ja nautinnosta, tarpeista ja peloista. Kolme naista (Gummerus) on empaattisesti kirjoitettu tositarina näistä ainutlaatuisista ja unohtumattomista naisista – ja samalla joka ikisestä meistä.

Lina on kotiäiti, joka elää rakkaudettomassa liitossa ja heittäytyy intohimoisesti syrjähyppyyn. Sloane on menestyvä ravintoloitsija. Hänen aviomiehensä tykkää katsoa, kun vaimo tuo sänkyyn muita kumppaneita. Lukioikäinen Maggie ajautuu suhteeseen komean opettajansa kanssa, millä on järisyttäviä vaikutuksia koko yhteisöön.

Lisa Taddeo teki kirjaansa varten poikkeuksellisen perusteellista taustatyötä kahdeksan vuoden ajan. Hän vietti tuhansia tunteja teoksessa esiintyvien naisten kanssa. Kahden kohdalla hän jopa muutti heidän kotikaupunkeihinsa ymmärtääkseen paremmin naisten päivittäistä arkea. Kirjan päähenkilöiden lisäksi Taddeo haastatteli myös heidän ystäviään ja perheenjäseniään sekä käytti tausta-aineistona oikeudenkäyntiasiakirjoja, paikallislehtien uutisartikkeleita ja keskusteluja tuomareiden, toimittajien, rikostutkijoiden, kollegoiden ja tuttavien kanssa.

Kolme naista on yhdistelmä tarkkavireistä journalismia ja tarinankerronnan paloa, ja se on lumonnut lukijoita, kirjakauppiaita ja kriitikkoja maailmanlaajuisesti.

”Lisa Taddeo kuvaa naisen seksuaalisuutta kirurginterävästi ja samalla niin poeettisesti, että unohdin lukevani tietokirjaa.” – Gwyneth Paltrow

”Feministinen klassikko.” – O: The Oprah Magazine

Lisa Taddeo
Lisa taddeo on palkittu yhdysvaltalaistoimittaja ja -kirjailija. Kolme naista on hänen esikoisteoksensa. Kirja kohosi heti ilmestyttyään muun muassa New York Timesin ja Sunday Timesin myyntilistojen kärkeen, ja sen käännösoikeudet on myyty yli kahteenkymmeneen maahan. Kolme naista valittiin myös muun muassa The Washington Postin, Economistin, Entertainment Weeklyn, Guardianin ja Foyles-kirjakaupan vuoden parhaaksi tietokirjaksi.

Kolme naista
Lisa Taddeo, kuva: J. Waite

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.