Mediatiedote: Anders Blomin Veljeskunta on kattava tietoteos lobbauksesta Suomessa

Äskettäin väitellyt valtiotieteiden tohtori Anders Blom pureutuu syksyn kiinnostavimpiin tietoteoksiin lukeutuvassa uutuuskirjassaan Veljeskunta – Lobbaus Suomen poliittisessa järjestelmässä (Gummerus) suomalaisen politiikan rakenteisiin, joissa työmarkkinajärjestöjen edunvalvojat ovat olleet paremmasta tiedosta ja erivapauksista nauttiva sisäpiiri, veljeskunta. Kirja analysoi poliittista järjestelmäämme, Suomen mallia, lobbareiden näkökulmasta – miten asioihin on voinut vaikuttaa sisäpiirissä ja miten niihin nykyään vaikutetaan sisäpiirissä. Blom käy läpi lähiajan poliittista taloushistoriaa: Emu- ja EU-jäsenyysneuvotteluita, Nokian roolia lobbaajana sekä tuoreimpana telakkateollisuutta koskevia poliittisia päätöksiä, joista kirja tuo esiin uutta tietoa.

Teos painottaa yritysten ja työelämän tärkeää roolia politiikassa. ”Lobbaus on kansanvallan ilmentymä. Oikeus tulla kuulluksi on kansalaisten perusoikeus. Mielestäni yhteiskunnan demokraattisuutta ilmentää se, kuinka yhdenvertaisesti kansalaiset, yrityskansalaiset ja heidän eturyhmänsä voivat tulla kuulluksi”, Blom toteaa. Hän kuvaa hallituksen ja työmarkkinaosapuolten kolmikantaisen yhteistyön kehitystä EU-korporatismiksi ja analysoi suomalaiseen järjestelmään kuuluvaa rakenteellista korruptiota.

Blom ottaa kirjassaan tarkasteluun finanssikriisin jälkeisen poliittisen neuvottomuuden. Nokian dream teamista oli tullut 2000-luvun alun tärkein poliittinen neuvonantaja Suomessa. Politiikka oli ”mennyt sekaisin” ja perinteinen teollisuus oli kriisissä. Esimerkkinä taloudellisesta jännitysnäytelmästä Blom kuvaa telakkateollisuuden pelastamispäätöstä. Ratkaisu tehtiin eduskunnan talousvaliokunnassa ja välikysymysäänestyksessä alkuvuodesta 2013. ”Hallitus liputti ulospäin yhtenäisyyttään. Todellisuudessa sen rivit olivat hajalla. Valtio pelasti telakan menemällä sen omistajaksi ja jatkamalla rahoitusta. Siihen tarvittiin kuitenkin lobbausta, jota harjoittivat ammattiliitot, alihankintayritykset, meriteollisuusyhdistys, Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen liitto”, Blom kertoo.

Veljeskunta peräänkuuluttaa Suomeen sitovia eettisiä menettelytapasääntöjä, joita useissa Euroopan maissa ja EU:n päätöksenteossa on jo käytössä. ”Elinkeinoelämän edunvalvonnassa olisi panostettava olennaisesti nykyistä enemmän EU-vaikuttamiseen ja naapurimaihimme sekä vahvistettava eduskunnan mahdollisuuksia vaikuttaa aikaisemmassa vaiheessa lainvalmisteluun esimerkiksi komitealaitosta aktivoimalla. Lisäksi Suomeen tarvitaan sitova läpinäkyvyysrekisteri lobbareiden määrittelemiseksi ja kirjaamiseksi”, Blom linjaa.

Teoksen lähdeaineisto on laaja, herkullinen ja osin salaista. Sitä tukevat lähes sadan merkittävän vaikuttajan kanssa käydyt keskustelut ja haastattelut.

Anders Blom
VTT Anders Blom (s. 1955) on entinen toimittaja ja yksi maan kokeneimmista ammattilobbareista. Hän on vaikuttajaviestintäyritys Eurofacts Oy:n perustajaosakas ja neuvonantaja. Vuosina 1997–2010 hän oli Perheyritysten liiton toimitusjohtaja. Blom väitteli tohtoriksi keväällä 2018 aiheesta Taloudelliset eturyhmät politiikan sisäpiirissä. Veljeskunta perustuu hänen väitöskirjaansa.

Veljeskunta – Lobbaus Suomen poliittisessa järjestelmässä

Lisätietoja sekä haastattelupyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Veljeskunta

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.