Mediatiedote: Anders Blomin Veljeskunta on kattava tietoteos lobbauksesta Suomessa

Äskettäin väitellyt valtiotieteiden tohtori Anders Blom pureutuu syksyn kiinnostavimpiin tietoteoksiin lukeutuvassa uutuuskirjassaan Veljeskunta – Lobbaus Suomen poliittisessa järjestelmässä (Gummerus) suomalaisen politiikan rakenteisiin, joissa työmarkkinajärjestöjen edunvalvojat ovat olleet paremmasta tiedosta ja erivapauksista nauttiva sisäpiiri, veljeskunta. Kirja analysoi poliittista järjestelmäämme, Suomen mallia, lobbareiden näkökulmasta – miten asioihin on voinut vaikuttaa sisäpiirissä ja miten niihin nykyään vaikutetaan sisäpiirissä. Blom käy läpi lähiajan poliittista taloushistoriaa: Emu- ja EU-jäsenyysneuvotteluita, Nokian roolia lobbaajana sekä tuoreimpana telakkateollisuutta koskevia poliittisia päätöksiä, joista kirja tuo esiin uutta tietoa.

Teos painottaa yritysten ja työelämän tärkeää roolia politiikassa. ”Lobbaus on kansanvallan ilmentymä. Oikeus tulla kuulluksi on kansalaisten perusoikeus. Mielestäni yhteiskunnan demokraattisuutta ilmentää se, kuinka yhdenvertaisesti kansalaiset, yrityskansalaiset ja heidän eturyhmänsä voivat tulla kuulluksi”, Blom toteaa. Hän kuvaa hallituksen ja työmarkkinaosapuolten kolmikantaisen yhteistyön kehitystä EU-korporatismiksi ja analysoi suomalaiseen järjestelmään kuuluvaa rakenteellista korruptiota.

Blom ottaa kirjassaan tarkasteluun finanssikriisin jälkeisen poliittisen neuvottomuuden. Nokian dream teamista oli tullut 2000-luvun alun tärkein poliittinen neuvonantaja Suomessa. Politiikka oli ”mennyt sekaisin” ja perinteinen teollisuus oli kriisissä. Esimerkkinä taloudellisesta jännitysnäytelmästä Blom kuvaa telakkateollisuuden pelastamispäätöstä. Ratkaisu tehtiin eduskunnan talousvaliokunnassa ja välikysymysäänestyksessä alkuvuodesta 2013. ”Hallitus liputti ulospäin yhtenäisyyttään. Todellisuudessa sen rivit olivat hajalla. Valtio pelasti telakan menemällä sen omistajaksi ja jatkamalla rahoitusta. Siihen tarvittiin kuitenkin lobbausta, jota harjoittivat ammattiliitot, alihankintayritykset, meriteollisuusyhdistys, Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen liitto”, Blom kertoo.

Veljeskunta peräänkuuluttaa Suomeen sitovia eettisiä menettelytapasääntöjä, joita useissa Euroopan maissa ja EU:n päätöksenteossa on jo käytössä. ”Elinkeinoelämän edunvalvonnassa olisi panostettava olennaisesti nykyistä enemmän EU-vaikuttamiseen ja naapurimaihimme sekä vahvistettava eduskunnan mahdollisuuksia vaikuttaa aikaisemmassa vaiheessa lainvalmisteluun esimerkiksi komitealaitosta aktivoimalla. Lisäksi Suomeen tarvitaan sitova läpinäkyvyysrekisteri lobbareiden määrittelemiseksi ja kirjaamiseksi”, Blom linjaa.

Teoksen lähdeaineisto on laaja, herkullinen ja osin salaista. Sitä tukevat lähes sadan merkittävän vaikuttajan kanssa käydyt keskustelut ja haastattelut.

Anders Blom
VTT Anders Blom (s. 1955) on entinen toimittaja ja yksi maan kokeneimmista ammattilobbareista. Hän on vaikuttajaviestintäyritys Eurofacts Oy:n perustajaosakas ja neuvonantaja. Vuosina 1997–2010 hän oli Perheyritysten liiton toimitusjohtaja. Blom väitteli tohtoriksi keväällä 2018 aiheesta Taloudelliset eturyhmät politiikan sisäpiirissä. Veljeskunta perustuu hänen väitöskirjaansa.

Veljeskunta – Lobbaus Suomen poliittisessa järjestelmässä

Lisätietoja sekä haastattelupyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Veljeskunta

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.