Mediatiedote: Antti Röngän ja Petri Tammisen avoin ja rohkea kirjeenvaihto

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kahden kirjailijan, isän ja pojan, vuoropuhelu. Se kuvaa isänä ja poikana olemista nykyaikana ja käsittelee vaikeitakin aiheita kuten pelkoja, häpeää ja hyväksytyksi tulemisen kaipuuta. Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut tämän syksyn puhutuin esikoisromaani. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia.

Petri Tamminen ja Antti Rönkä, kuva: Marek Sabogal

Kyllä pojalla pitää olla oikeus vihata isäänsä, ainakin ensimmäiset viisikymmentä vuotta, ilman että isä yrittää tukahduttaa sitä vihaa. Sen jälkeen voi ehkä hiukan armahtaa, mutta ei sen armon kanssa saa hosua.

Kirjeenvaihto lähtee liikkeelle siitä, kun isä haluaa kuulla, mitä hänen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan muuttaneelle pojalleen kuuluu. Kirjeenvaihdon edetessä Antti päättää näyttää isälleen Petrille, mitä on kirjoittanut. Kahden kirjailijan viisas ja rehellinen keskustelu saa lukijan pohtimaan: mitä jos sen kaiken pukisikin sanoiksi ja uskaltaisi?

Lapsella olisi varmasti helpompaa, jos isä olisi vuorenvarma hahmo. Mutta kai epävarmuudestakin voi olla hyötyä. Sehän kannustaa ajattelemaan. Pakottaa ajattelemaan. On kornia väittää, että taide vaatisi trauman, mutta uskon, että jostakin harmonian lajista ihmisellä on kova puute ja pula, jos se tosissaan ryhtyy kirjoittamaan romaania. Tai toisin päin: Jos ihminen on niin herkkä että se haluaa kirjoittaa, siitä seuraa väistämättä myös jotain hankalaa.

Silloin tällöin onnellinen – Pelosta, kirjoittamisesta ja kirjoittamisen pelosta
ilmestyy ja on arvosteluvapaa 2.1.2020

Lisätietoja ja vedospyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Petri Tamminen ja Antti Rönkä, kuva: Marek Sabogal
Silloin tällöin onnellinen

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista21.1.2020 12:55:01 EETTiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta14.1.2020 13:19:45 EETTiedote

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

EMBARGO 25.10.2019 klo 13: Sisko Savonlahdelle Kalle Päätalo -palkinto25.10.2019 13:00:00 EESTTiedote

Esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus, 2018) kertaheitolla sukupolvensa ääneksi noussut Sisko Savonlahti saa Kalle Päätalo -kirjallisuuspalkinnon. Palkinnolla halutaan Päätalon toiveen mukaisesti tukea poikkeuksellisen lahjakasta nuorta kirjailijaa. Palkinto jaetaan Helsingin kirjamessujen Töölö-lavalla perjantaina 25.10. klo 12 alkavan Kalle Päätalo 100 vuotta -paneelikeskustelun päätteeksi.