Mediatiedote: Elif Shafak kirjoittaa nykypäivän kahtiajakautuneesta Turkista, uskonnosta ja feminismistä

Lontoossa asuva Elif Shafak on palkittu turkkilainen nykykirjailija. Hänen polttavan ajankohtainen romaaninsa Eevan kolme tytärtä (Gummerus) käsittelee islamia, naisen asemaa, sananvapautta ja opettajan ja oppilaan välisiä suhteita. Shafak kirjoittaa vaikeista aiheista häkellyttävän kauniilla kielellä.

Eevan kolme tytärtä -romaanin päähenkilö Peri on eksistentiaalisessa kriisissä. Oxfordissa opiskellutta nuorta etsijää katsoo peilistä varakas turkkilainen kotirouva, joka tekee vapaaehtoistyötä vanhainkodeissa, tarkkailee valppaana lastensa koulumenestystä ja emännöi miehensä esimiehille ja työtovereille järjestämiään elegantteja illallisia.

"Aika oli yhdistänyt kätevän vaatturin lailla näkymättömällä saumalla molemmat Perin elämää verhoavat kankaat: muiden käsityksen hänestä ja hänen käsityksensä itsestään. Se oli ommellut muiden vaikutelmat ja hänen minäkuvansa kiinni toisiinsa niin tiukasti, ettei hän enää tiennyt, miten usein teki niin kuin muut halusivat ja miten usein niin kuin itse halusi. Hänelle tuli usein kiusaus ottaa ämpärillinen saippuavettä ja pestä kadut, torit, hallitus, parlamentti, virkakoneisto ja saman tien myös muutamia suita."

Romaanin toinen aikataso vie Perin opiskeluaikoihin vuosituhannen vaihteen Oxfordiin. Peri osallistuu karismaattisen mutta kiistellyn professori Azurin seminaariin Jumalasta ja ystävystyy kahden erilaisesta muslimitaustasta tulevan naisen kanssa: vapaamielisen ja kärkevän Shirinin sekä hijabia käyttävän mutta feministiksi julistautuvan Monan.

”Älyllinen, kiihkeä ja lumoava lukukokemus.”
– Financial Times

”Elif Shafak osoittaa jälleen, ettei hän ole vain terävänäköinen havainnoija vaan myös sillanrakentaja eri näkökulmien välillä.”
– Neue Zürcher Zeitung

Elif Shafak
Elif Shafak (s. 1971) on palkittu turkkilainen nykykirjailija. Hän on myös inspiroiva yhteiskunnallinen keskustelija, joka tunnetaan muiden muassa naisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolestapuhujana. Shafakin teoksia on käännetty yli 40 kielelle, ja hän on ollut ehdolla mm. Orange Prizen, MAN Asian Prizen, Baileys Prizen ja IMPAC Dublin Awardin saajaksi. Hän asuu Lontoossa. www.elifshafak.com

Elif Shafak, Eevan kolme tytärtä
alkuteos Three Daughters of Eve
suomentanut Sari Karhulahti

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Eevan kolme tytärtä
Elif Shafak, kuva: Muammer Yanmaz

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.