Mediatiedote EMGARGO 27.1.2017 KLO 22: Gummerus jakoi Kaarlen palkinnot kirjailija Jukka Viikilälle, tietokirjailija Jarmo Niemiselle ja suomentaja Irmeli Ruuskalle

Gummeruksen Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnettiin Jukka Viikilälle hänen romaanistaan Akvarelleja Engelin kaupungista. Kaarlen palkinnon tietokirjailijalle sai Jarmo Nieminen teoksellaan Keisarin perintö – Kertomuksia Helsingin sotilassaarten historiasta. Suomentaja Irmeli Ruuska sai Kaarlen palkinnon kääntäjälle. Vuosittain jaettavat Kaarlen palkinnot on nimetty Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan, joka perusti Gummeruksen 145 vuotta sitten. Tämänvuotiset palkinnot jaettiin kustantamon illallisjuhlassa 27.1.2017.

Kaunokirjailijalle palkinto on jaettu vuodesta 1970, ja se myönnettiin nyt 47. kerran. ”Jukka Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista ujutti runouden romaaniin ja Finlandia-voittajaksi. Teos osoittaa, miten vähällä voi sanoa paljon, ja miten hiljaisuus voi kertoa kokonaisen tarinan. Kirjailija on löytänyt sen ’eleganssin, jonka löytää vain ihminen, jolla on kyky katsoa’, Jukka Viikilän Engeliä lainatakseni”, toteaa Anna Baijars, Gummeruksen kustantaja ja toimitusjohtaja.

Kaarlen palkinto tietokirjailijalle myönnettiin nyt toisen kerran. ”Jarmo Niemisen Keisarin perintö –Kertomuksia Helsingin sotilassaarten historiasta palkitaan tunnustuksena tarmokkaalle tekijälle ja työryhmän vetäjälle, joka on onnistunut yhdistämään kirjassaan huikeaa visuaalisuutta, syvällistä historiaa, vahvoja arkistolöytöjä ja henkeäsalpaavan ulkoasun”, Baijars perustelee.

Irmeli Ruuska palkitaan tinkimättömästä ja taiteellisesti kunnianhimoisesta työstään suomennetun kaunokirjallisuuden ja kertovan tietokirjallisuuden parissa. ”Irmeli Ruuska kuuluu niihin kirjallisuusmaailman taustalla vaikuttaviin taitureihin, joiden tekstiä niin lukijat kuin tekijät kiittävät. On ilo palkita kääntäjä, jonka työn laatu ei horju ja jonka kynä taipuu tyylistä ja kirjallisuuslajista toiseen. Viime vuonna Ruuskan kädenjäljestä sai nauttia Helen Macdonaldin palkitun H niin haukka -teoksen ja Chris Cleaven Sodassa ja rakkaudessa -romaanin suomennoksissa, Anna Baijars kertoo.

Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle on arvoltaan 5000 euroa, tietokirjailijalle 3000 euroa ja kääntäjälle 2000 euroa.

Lisätietoja:
Anna Baijars, kustantaja, toimitusjohtaja
040 584 0061, anna.baijars@gummerus.fi

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.