Mediatiedote: Esa Sirénin sissiromaanissa seikkaillaan Kompakkajoen erämaassa

Sukupolvensa parhaana sotakirjailijana paikkansa lunastaneen Esa Sirénin kirjoja on myyty jo yli 200 000 kappaletta. Viidestoista sotaromaani Kompakkajoen sissipartio (Gummerus) kuvaa JR 10:n sissipartion hurjaa retkeä jatkosodan loppuvaiheessa. Sirénin pitkälti tositapahtumiin pohjaava kerronta on taattua laatua: toimintakuvausta ja verratonta sanailua, jossa faktat pitävät kutinsa.

Taisteluiden, toveruuden ja yllätysten värittämä romaani tutustuttaa partion johtajana toimivaan vänrikki Jussi Heposaareen ja hänen luottomieheensä ylikersantti Ukko Pietariseen. Kirjavaan porukkaan kuuluu myös Eino Aarnio, ensimmäiselle partioretkelleen komennettu luutnantti. Pian sissit saavat huomata, että arvonsa tuntevan upseerin on vaikea niellä varajohtajan roolia.

”Olin usein törmännyt mystiseen Kompakkajokeen ja Tunkuan tiehen lukiessani sotapäiväkirjoja ja veteraanien muisteluita. Kun sitten löysin erityisen mielenkiintoista materiaalia noista paikoista, syntyi päätös uudesta sissikirjasta saman tien”, Esa Sirén kertoo.

Esa Sirén
Esa Sirén (s.1948) on kotoisin Kouvolasta, ja hänellä on takanaan komea ura jääkiekkovalmentajana. Sirén on julkaissut 15 sotaromaania, joiden joukossa on mm. neliosainen Lauri Törnistä kertova romaanisarja. Romaanien lisäksi häneltä on julkaistu myös tietokirja Sodan kuvat: Rukajärvi 1941 (2016)

Esa Sirén, Kompakkajoen sissipartio

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Esa Sirén, kuva: Marek Sabogal
Kompakkajoen sissipartio

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.