Mediatiedote: Esikoiskirjailija Niina Mero kirjoittaa ja tutkii romanttista viihdekirjallisuutta

Englantilainen romanssi (Gummerus) on Niina Meron eskapistinen ja ahmittava esikoisromaani. Siinä ihastutaan Oxfordissa, selvitellään kadonneen aatelismiehen tapausta ja mennään sekaisin kirjallisuudesta. Romaani on populaarikulttuuri- ja kirjallisuusviitteineen oikea herkkupala kaikille englantilaisia tv-sarjoja seuraaville ja 1800-luvun klassiset rakkausromaanit lukeneille. Niina Mero tekee väitöskirjaa nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta Suomessa.

Mero peräänkuuluttaa arvostusta ja hyväksyntää pääasiassa naisten kirjoittamalle ja lukemalle romanttiselle viihdekirjallisuudelle. ”Tähän genreen, niin kuin kaikkiin muihinkin, mahtuu monenlaisia teoksia. Hyvä romanttinen viihderomaani pyyhkäisee lukijan mukaansa. Se saa itkemään ja nauramaan, jännittämään ja haluamaan kirjan henkilöiden mukana. Se, että viihderomanssien lukemista pidetään nolona tai jopa haitallisena, on kaikuja vanhanaikaisesta käsityksestä siitä, mitä romanttinen viihde on. Nykyromantiikka on feminististä, moniäänistä ja lukijan aikaa arvostavaa. Romanttisen viihteen ei tarvitse olla aivotonta hömppää, vaan rakkaustarinaa kertoessa on mahdollista käsitellä myös syvällisempiä, yhteiskunnallisia ja inhimillisiä teemoja”, Mero toteaa.

Englantilaisen romanssin päähenkilö Nora on ironisen hauska, samastuttava, särmikäs, suorapuheinen, utelias ja älykäs suomalainen sankaritar. Hän matkustaa Englantiin joka ilta nojatuolissaan mutta ei voisi kuvitellakaan oikeasti astuvansa tarujen saarelle. Kun Noran sisko ilmoittaa menevänsä naimisiin englantilaisen aatelismiehen kanssa, on matkalle lähdettävä vaikka ajatus prinsessahäistä ei oikein innostakaan. Perillä sulhasperheen kartanon goottilainen viehätys, vehreät puutarhat sekä Oxfordin yliopistokaupungin vanhoilta kirjoilta tuoksuva tunnelma pyyhkäisevät hänet jaloiltaan, ja englantilaiset herrasmiehet saavat kuin saavatkin Noran sydämen sykkimään.

Itsekin anglofiiliksi tunnustautuva Niina Mero kertoo kirjoittaneensa sellaisen viihderomaanin, jonka itse haluaisi lukea. ”Kirjoitin mukaan kaikki omat pakkomielteeni, ilmeisimpänä nyt tietysti Englanti ja brittiläinen kulttuuri, kieli ja kirjallisuus. Mutta myös kaikki kirjassa olevat populaarikulttuuri- ja filosofiaviitteet ovat minulle rakkaita, samoin estetiikan goottilaiset sävyt”, hän kertoo.

Niina Mero
Hämeenlinnassa asuva väitöskirjatutkija Niina Mero (s. 1982) aloitti kirjoittamisen romanttisilla novelleilla. Hän rakastaa Stephen Fryn huumoria, osuvia tatuointeja ja Benedict Cumberbatchia lukemassa ääneen John Keatsin Oodia satakielelle. www.niinamero.com

Niina Mero, Englantilainen romanssi

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja,
rosa-maria.kari@gummerus.fi,p. 050 477 9332

Englantilainen romanssi, kansi: Jenni Noponen
Niina Mero, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.