Mediatiedote: Filosofi Frank Martelan vastaus elämän tarkoitukseen

Suomen, tutkimusten mukaan maailman onnellisimman maan, tunnetuimman nykyfilosofin Frank Martelan ajatukset hyvästä elämästä kiinnostavat kansainvälisesti. Uutuuskirja Elämän tarkoitus – Suuntana merkityksellinen elämä (Gummerus) julkaistaan 24.3. samanaikaisesti sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Filosofiasta, psykologiasta ja historiasta ammentavassa kirjassaan Martela tarjoaa uuden tavan ymmärtää kysymys elämän merkityksestä sekä neljä keskeistä polkua, joita kulkemalla jokainen voi kokea elämänsä merkityksellisemmäksi.

Frank Martela, kuva: Marek Sabogal

Eksistentiaalinen kriisi on modernin ihmisen merkki. Elämän tarkoituksen löytäminen ei ole nykyajassa helppoa. Tyypilliset päämäärät, kuten onnen tavoittelu ja menestys eivät useinkaan riitä. Frank Martela kehottaakin lukijaa keskittymään elämän tarkoituksen pohtimisen sijasta elämän merkityksellisyyteen. Näin kysymys kohdentuu elämästä ylipäätään lukijan omaan elämään.

”Kirjani tarjoaa uuden tavan ajatella merkityksellisyyttä, joka rakentuu yhteisen ihmisyytemme varaan, niin että voimme kulttuuritaustasta, uskonnosta ja muista taustatekijöistä riippumatta löytää tien tyydyttävämpään, merkityksellisempään elämään. Muuttamalla ajattelutapaa voi löytää vastaukset jokapäiväisestä elämästä”, Martela kirjoittaa.

Tärkeimmät suuntaviivat merkitykselliseen elämään löytyvät läheltä – yhteyksistä itseen ja muihin. Kirjan tarjoamat polut merkityksellisempään elämään ovat:

1. Panosta ihmissuhteisiin.
  2. Auta muita, niin autat itseäsi.
  3. Tule ihmiseksi, joka olet.
  4. Ota kaikki kykysi käyttöön.

Frank Martela antaa suomalaismedialle ennakkoon haastatteluja kirjastaan 11. ja 13.3. Kirjan julkaisuviikolla hän luennoi aiheesta niin New Yorkissa, Washington D.C.:ssä kuin Harvardin yliopistossa.

Frank Martela (s. 1981), FT, VTT, DI on filosofi, inhimillisen kokemusmaailman tutkija ja hyvinvoinnin psykologian dosentti. Hänen kutsumuksenaan on pyrkiä luomaan uusia oivalluksia, jotka vahvistavat ihmisen kykyä elää hyvä elämä.
www.frankmartela.fi twitter: @f_martela

Frank Martela: Elämän tarkoitus – Suuntana merkityksellinen elämä
alkuteos A Wonderful Life: Insights on Finding a Meaningful Existence
suomentanut Laura Jänisniemi
ilmestyy 24.3.2020

Haastattelu- ja vedospyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Frank Martela, kuva: Marek Sabogal
Elämän tarkoitus - Suuntana merkityksellinen elämä

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.

Mediatiedote: Sinko olalla Brysselin oikeustalossa – Tuomas Vimman romaanissa räiskitään Euroopan ytimessä20.2.2020 12:30:16 EETTiedote

Riittääkö suomalaisen naisen sisu, kun perässä on Ranskan presidentin lähettämä palkkatappaja? Etelähelsinkiläisen Tuomas Vimman romaanissa Koodinimi Taïga (Gummerus) Korsikan vuoristosta alkanut takaa-ajo huipentuu kirjailijan nykyiseen kotikaupunkiin Brysseliin. Vahvat naiset, kiehtovat miljööt ja nopeat käänteet tekevät kirjasta viihdyttävän jännärin.