Mediatiedote: Gummerus julkaisee suomeksi Richard Powersin Pulitzer-palkitun romaanin The Overstory

Richard Powersin Pulitzer-palkittua teosta The Overstory kuvaillaan monumentaaliseksi romaaniksi puista ja ihmisistä. Se ilmestyy suomeksi syksyllä 2020. Käännöstyöstä vastaa palkittu suomentaja Sari Karhulahti.

Karhulahti kuvailee Powersin teosta tärkeäksi kirjaksi. ”Trumpin Amerikassa Powers on huutavan ääni korvessa. Hän julistaa: jatkuva kasvu on mahdotonta, maapallo on suljettu systeemi, luonnonvaroja ei voi kuluttaa sillä tavalla kuin nyt kulutetaan. Samalla hän rakentaa kudelman, joka on kaunis ja monimuotoinen kuin metsä. Romaanin henkilöt toimivat kuten puut, jotka puolustavat toisiaan. Minusta tuntuu, että kääntämällä tämän hienon kirjan teen jotain, millä on oikeasti edes vähän merkitystä luonnon kannalta”, Karhulahti kertoo.

Arvostettu yhdysvaltalainen Pulitzer-palkinto myönnetään kolmella alalla: journalistisista ja kirjallisista saavutuksista sekä sävelteoksista. Huhtikuussa palkittu The Overstory on Powersin kahdestoista romaani. Ennen tätä tunnustusta häntä on nimitetty usein “parhaaksi eläväksi kirjailijaksi josta et ole koskaan kuullut”.

Richard Powers
Richard Powers (s. 1957) on palkittu yhdysvaltalaiskirjailija. Häneltä on ilmestynyt 12 romaania, joista Gummerus on julkaissut suomeksi kolme: Laulut joita lauloimme (2008), Muistin kaiku (2009) ja Suopeus (2011). Vuonna 2006 Powersille myönnettiin Yhdysvaltain arvostetuin kirjallisuuspalkinto, National Book Award romaanista Muistin kaiku.

Lisätietoja:
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.