Mediatiedote: Gummerus, Teos ja Schildts & Söderströms perustavat käännösoikeuksia myyvän agentuurin

Gummerus Kustannus Oy, Kustannusosakeyhtiö Teos ja Schildts & Söderströms Ab ovat perustaneet Helsinki Literary Agency -nimisen kirjallisuusagentuurin, joka myy kirjojen käännösoikeuksia ulkomaille. Ainutlaatuisen hankkeesta tekee se, että Suomessa kustantamot eivät ole koskaan aikaisemmin yhdistäneet voimiaan ulkomaanoikeuksien myymiseksi. Osakeyhtiömuotoinen Helsinki Literary Agency aloittaa toimintansa tammikuun 2017 alussa, ja sen toimintaa tulee vetämään FM Urpu Strellman.

”Suomen nykykirjallisuus on kirkkaasti kansainvälistä tasoa. Tuntui luontevalta perustaa yhteinen kirjallisuusagentuuri tilanteessa, jossa sekä menestyksestä että kiinnostuksesta ulkomailla on näyttöä. Yhteistyö kustantamojen välillä Suomessa tässä muodossa on uraauurtavaa, mutta yhteinen innostuksemme tukea tekijöiden kansainvälistä tunnettuutta ja monivuotinen kokemuksemme ulkomaanoikeuksien menestyksekkäästä myynnistä antavat sille erinomaiset lähtökohdat. Suomen- ja ruotsinkieliset kirjailijamme muodostavat yhdessä kansainvälisiä kustantajia kiinnostavan, laajan ja monipuolisen listan”, linjaavat toimitusjohtajat Anna Baijars Gummerukselta, Nina Paavolainen Teoksesta ja Mari Koli Schildts & Söderströmsiltä.

Toimitusjohtaja Urpu Strellman (s. 1979) aloittaa työnsä agentuurissa 9.1.2017. Strellman siirtyy tehtävään Art House-, Kustannus Jalava- ja Tietosanoma-kustantamojen kustannuspäällikön paikalta. Strellman on aikaisemmissa tehtävissään muun muassa vastannut kustantamojen kotimaisen ja käännetyn kirjallisuuden kustannuslistoista. Hänet tunnetaan erittäin laajoista kansainvälisistä verkostoistaan.

”Helsinki Literary Agency on ennennäkemätön mahdollisuus päästä kehittämään kotimaisen kirjallisuuden vientiä kansainvälisille markkinoille alusta alkaen. Uudesta toimijasta ja toimintamallista hyötyvät niin tekijät, kääntäjät kuin kustantajatkin. Olen myös iloinen ja innoissani päästessäni työskentelemään aikaisempaa enemmän sekä suomen- että ruotsinkielisen kotimaisen kaunokirjallisuuden kanssa”, sanoo Urpu Strellman.

Helsinki Literary Agency: toimitusjohtaja Urpu Strellman, 040 737 5535, urpu.strellman@gmail.com

Gummerus Kustannus Oy: kustantaja, toimitusjohtaja Anna Baijars, 040 584 0061, anna.baijars@gummerus.fi

Kustannusosakeyhtiö Teos: toimitusjohtaja Nina Paavolainen, 040 500 8342, nina.paavolainen@teos.fi

Schildts & Söderströms Ab: toimitusjohtaja Mari Koli, 045 657 9808, mari.koli@sets.fi

Urpu Strellman (kuva: Ismo Jokinen

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse ja vapaa sana.

Kirjailija Sari Aro Savonia-palkintoehdokkaaksi18.11.2022 18:00:00 EET | Tiedote

Kirjailija Sari Aro on ehdolla Savonia-kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Aron kesällä ilmestynyt esikoisromaani Nukkuvan jättiläisen laakso on koskettava kasvutarina, jossa Kuopio ja Kallavesi jäävät taakse, kun nuori Alina muuttaa Brasilian suomalaissiirtokuntaan. Romaani sijoittuu 1930-1940-luvuille ja kuljettaa lukijan tiukkoja sääntöjä noudattavaan siirtokuntaan sademetsän siimeksessä ja elämää sykkivään Rio de Janeiroon toisen maailmansodan kynnyksellä.

MUISTUTUSKUTSU: Gummeruksen Kevät 2023 – Ennakkoinfo ti 15.11. klo 15 Zoomissa11.11.2022 08:30:35 EET | Tiedote

Kuinka climate fictionissa kuvitellaan parempaa huomista? Mitä Ukrainan sota merkitsee meille ja muille Itämeren maille? Entä miten lapsuudenperheen dynamiikka näkyy omassa roolissa vanhempana? Gummeruksen kirjailijat kertovat keväällä 2023 ilmestyvistä uutuuskirjoistaan tiistaina 15.11. klo 15-16 Zoom-webinaarissa. https://us06web.zoom.us/j/85413835540?pwd=K3dHbXlyOFFSdG1FVlp2ckNVczAzdz09

Kutsu: Gummeruksen Kevät 2023 – Ennakkoinfo ti 15.11. klo 15 Zoomissa4.11.2022 13:45:04 EET | Kutsu

Merja Mäen romaani Ennen lintuja on Tulenkantaja-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaana4.11.2022 12:04:56 EET | Tiedote

Merjan Mäen koskettava evakkoromaani Ennen lintuja (Gummerus) on yksi viidestä Tulenkantaja-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaasta. Tulenkantaja-palkinto, arvoltaan 5 000 euroa, on Aamulehden kirjaviennin edistämiseksi perustama kirjallisuuspalkinto. Palkinnon saajan valitsee tänä vuonna kirjailija Emmi Itäranta, ja se jaetaan Tampereen Kirjafestareilla Tampere-talossa joulukuun alussa.