Mediatiedote: Helsinki Litissä esiintyvä Nina Lykke kirjoitti satiirin etuoikeutettuun elämään eksyneestä keskiluokasta

Tragikoominen kolmiodraama Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus) nosti norjalaisen Nina Lykken pohjoismaisen kirjataivaan tähdeksi. Romaania on myyty Norjassa huimat 52 000 kappaletta, ja se oli Lykken läpimurtoteos myös Ruotsissa. Kirja kertoo yhteiskunnasta, jossa hetken nautinto on arvoista ylin ja jossa liian paljon ei koskaan ole tarpeeksi. Nina Lykke esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa Savoy teatterissa yhdessä Saara Turusen kanssa perjantaina 17.5. Kirja ilmestyy suomeksi 13.5.

Nina Lykke, kuva: Jo Michael

Ingrid ja Jan ovat olleet naimisissa neljännesvuosisadan. He asuvat hulppeassa omakotitalossa, ja siellä asuvat myös heidän täysi-ikäiset poikansa, jotka kuitenkin käyttäytyvät kuin hotellivieraat. Ingridin silmissä sekä perhe-elämä että opettajan työ ovat menettäneet hohtonsa. Hänen haaveensa ja unelmansa ovat toteutuneet, mutta kaikki tuntuu merkityksettömältä. Ministeriön osastonjohtajaksi juuri yllättäen ylennetty Jan sen sijaan uneksii 15 vuotta nuoremmasta kollegastaan Hannesta. Hanne taas murehtii, menikö oma juna jo, kun ystävät hänen ympärillään pariutuvat ja hankkivat lapsia. Hannekin haluaa parisuhteen, lapsia ja talon lähiöstä – samanlaisen elämän kuin muillakin.

"Ingrid meni makuuhuoneeseen ja kävi pitkäkseen sijatulle sängylle. Hän sijasi sängyn joka päivä. Se oli keino päästä käyntiin, pitää järjestystä yllä. Se oli rikottujen ikkunoiden teoria: jos jätti huomioimatta pienet rikkeet, raivasi tietä suurille, ja jos antoi sotkun vallata alaa, lakkasi pian maksamasta laskuja, minkä jälkeen lakkasi peseytymästä, ja siksi sähköhammasharja oli pantava latautumaan heti käytön jälkeen, siksi sänky oli sijattava ja likaiset lautaset laitettava tiskikoneeseen. Mutta kaikista varokeinoista huolimatta jonain päivänä tulee romahdus, etkä voi sille mitään."

Ei, ei ja vielä kerran ei on terävä, hauska ja epämukava kertomus keskiluokkaisesta esikaupunkielämästä ja keski-ikäisestä naisesta, joka ottaa onnen omiin käsiinsä. Se on lämmin ja pikimusta – niin kuin hyvin tehty espresso.

Nina Lykke
Nina Lykke (s. 1965) asuu Oslossa. Hän on palkittu kirjailija, joka on hurmannut Norjan kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Ei, ei ja vielä kerran ei on hänen kolmas romaaninsa.

Nina Lykke: Ei, ei ja vielä kerran ei
alkuteos Nei og atter nei
suomentanut Sanna Manninen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Nina Lykke, kuva: Jo Michael
Ei, ei ja vielä kerran ei, kansi: Sanna-Reeta Meilahti

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.

Mediatiedote: Kesän dekkareissa seikkaillaan ympäri maailmaa17.5.2019 13:16:11 EESTTiedote

Gummeruksen kesän jännityskirjakattauksessa on romaaneja sekä uusilta että tunnetuilta tekijöiltä. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintajännärissä Kuoleman safari rymistellään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Ranskalaisdekkaristi Fred Vargasilta ilmestyy Kolme evankelistaa -sarjan aiemmin suomentamaton helmi Muistoksi käynnistäsi. Dekkariviikko kesäkuussa huipentuu brittitrilleristi Erin Kellyn Helsingin vierailuun 13.–15.6.