Mediatiedote: Helsinki Litissä esiintyvä Nina Lykke kirjoitti satiirin etuoikeutettuun elämään eksyneestä keskiluokasta

Tragikoominen kolmiodraama Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus) nosti norjalaisen Nina Lykken pohjoismaisen kirjataivaan tähdeksi. Romaania on myyty Norjassa huimat 52 000 kappaletta, ja se oli Lykken läpimurtoteos myös Ruotsissa. Kirja kertoo yhteiskunnasta, jossa hetken nautinto on arvoista ylin ja jossa liian paljon ei koskaan ole tarpeeksi. Nina Lykke esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa Savoy teatterissa yhdessä Saara Turusen kanssa perjantaina 17.5. Kirja ilmestyy suomeksi 13.5.
Nina Lykke, kuva: Jo Michael

Ingrid ja Jan ovat olleet naimisissa neljännesvuosisadan. He asuvat hulppeassa omakotitalossa, ja siellä asuvat myös heidän täysi-ikäiset poikansa, jotka kuitenkin käyttäytyvät kuin hotellivieraat. Ingridin silmissä sekä perhe-elämä että opettajan työ ovat menettäneet hohtonsa. Hänen haaveensa ja unelmansa ovat toteutuneet, mutta kaikki tuntuu merkityksettömältä. Ministeriön osastonjohtajaksi juuri yllättäen ylennetty Jan sen sijaan uneksii 15 vuotta nuoremmasta kollegastaan Hannesta. Hanne taas murehtii, menikö oma juna jo, kun ystävät hänen ympärillään pariutuvat ja hankkivat lapsia. Hannekin haluaa parisuhteen, lapsia ja talon lähiöstä – samanlaisen elämän kuin muillakin.

"Ingrid meni makuuhuoneeseen ja kävi pitkäkseen sijatulle sängylle. Hän sijasi sängyn joka päivä. Se oli keino päästä käyntiin, pitää järjestystä yllä. Se oli rikottujen ikkunoiden teoria: jos jätti huomioimatta pienet rikkeet, raivasi tietä suurille, ja jos antoi sotkun vallata alaa, lakkasi pian maksamasta laskuja, minkä jälkeen lakkasi peseytymästä, ja siksi sähköhammasharja oli pantava latautumaan heti käytön jälkeen, siksi sänky oli sijattava ja likaiset lautaset laitettava tiskikoneeseen. Mutta kaikista varokeinoista huolimatta jonain päivänä tulee romahdus, etkä voi sille mitään."

Ei, ei ja vielä kerran ei on terävä, hauska ja epämukava kertomus keskiluokkaisesta esikaupunkielämästä ja keski-ikäisestä naisesta, joka ottaa onnen omiin käsiinsä. Se on lämmin ja pikimusta – niin kuin hyvin tehty espresso.

Nina Lykke
Nina Lykke (s. 1965) asuu Oslossa. Hän on palkittu kirjailija, joka on hurmannut Norjan kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Ei, ei ja vielä kerran ei on hänen kolmas romaaninsa.

Nina Lykke: Ei, ei ja vielä kerran ei
alkuteos Nei og atter nei
suomentanut Sanna Manninen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Nina Lykke, kuva: Jo Michael
Ei, ei ja vielä kerran ei, kansi: Sanna-Reeta Meilahti

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Gummerus aloittaa audiodraamatuotannon – uudenlaiset audioteokset Juha Itkoselta, Taina Latvalalta, Emmi Pesoselta ja Sisko Savonlahdelta27.3.2024 13:25:36 EET | Tiedote

Gummeruksen audiodraamatuotanto käynnistyy Kohtaamisia-sarjalla, jossa kuuntelijat viedään elämän käännekohtien äärelle. Eturivin kirjailijoiden omaäänisten audiodraamojen ytimessä ovat merkitykselliset tapaamiset ja dialogi, jonka tunnetut näyttelijät tulkitsevat ainutlaatuiseksi kuunteluelämykseksi. Sarjan avaa Juha Itkosen toukokuussa julkaistava Sivuraide, jonka rooleissa kuullaan näyttelijät Heidi Herala, Jarkko Lahti ja Eeva Soivio.

ENNAKKOTIEDOTE: Löytääkö sitoutumiskammoinen mies rakkauden? – Erkka Mykkäsen autofiktiivinen esseeromaani rakkaudesta, seksistä, Frendit-sarjasta ja itsensä kumppanina olemisesta25.3.2024 13:40:10 EET | Tiedote

Voiko rakkautta saada ilman perinteistä parisuhdetta? Mistä sitoutumisen pelko johtuu? Erkka Mykkäsen Sellainen mies (Gummerus) käsittelee rakkautta, sukupuolirooleja, seksiä ja ystävyyttä tavalla, joka pakottaa lukijan miettimään omia toiminta- ja ajatusmallejaan ihmissuhteissa. Kirja ilmestyy 22.4.

Paula Havasteen historiallinen romaani Luode saa pohtimaan sodan hintaa sekä sotilaan motiiveja ja moraalia22.3.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Paula Havasteen Luode (Gummerus) on vauhdikas matka hakkapeliittojen sotaretkille Baltiaan 1600-luvun alkupuolella. Se kertoo nuoren suomalaissotilaan kasvutarinan ja kuvaa sodasta aiheutuvaa kärsimystä niin rintamalinjassa kuin kaukana sieltä. Samalla lukija pääsee perehtymään kansanperinteeseen sekä vanhoihin tapoihin ja uskomuksiin kodinhaltioista metsän väkeen ja juhannustaioista kasvivärjäyksen saloihin.