Mediatiedote: Helsinki Litissä esiintyvä Nina Lykke kirjoitti satiirin etuoikeutettuun elämään eksyneestä keskiluokasta

Tragikoominen kolmiodraama Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus) nosti norjalaisen Nina Lykken pohjoismaisen kirjataivaan tähdeksi. Romaania on myyty Norjassa huimat 52 000 kappaletta, ja se oli Lykken läpimurtoteos myös Ruotsissa. Kirja kertoo yhteiskunnasta, jossa hetken nautinto on arvoista ylin ja jossa liian paljon ei koskaan ole tarpeeksi. Nina Lykke esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa Savoy teatterissa yhdessä Saara Turusen kanssa perjantaina 17.5. Kirja ilmestyy suomeksi 13.5.

Nina Lykke, kuva: Jo Michael

Ingrid ja Jan ovat olleet naimisissa neljännesvuosisadan. He asuvat hulppeassa omakotitalossa, ja siellä asuvat myös heidän täysi-ikäiset poikansa, jotka kuitenkin käyttäytyvät kuin hotellivieraat. Ingridin silmissä sekä perhe-elämä että opettajan työ ovat menettäneet hohtonsa. Hänen haaveensa ja unelmansa ovat toteutuneet, mutta kaikki tuntuu merkityksettömältä. Ministeriön osastonjohtajaksi juuri yllättäen ylennetty Jan sen sijaan uneksii 15 vuotta nuoremmasta kollegastaan Hannesta. Hanne taas murehtii, menikö oma juna jo, kun ystävät hänen ympärillään pariutuvat ja hankkivat lapsia. Hannekin haluaa parisuhteen, lapsia ja talon lähiöstä – samanlaisen elämän kuin muillakin.

"Ingrid meni makuuhuoneeseen ja kävi pitkäkseen sijatulle sängylle. Hän sijasi sängyn joka päivä. Se oli keino päästä käyntiin, pitää järjestystä yllä. Se oli rikottujen ikkunoiden teoria: jos jätti huomioimatta pienet rikkeet, raivasi tietä suurille, ja jos antoi sotkun vallata alaa, lakkasi pian maksamasta laskuja, minkä jälkeen lakkasi peseytymästä, ja siksi sähköhammasharja oli pantava latautumaan heti käytön jälkeen, siksi sänky oli sijattava ja likaiset lautaset laitettava tiskikoneeseen. Mutta kaikista varokeinoista huolimatta jonain päivänä tulee romahdus, etkä voi sille mitään."

Ei, ei ja vielä kerran ei on terävä, hauska ja epämukava kertomus keskiluokkaisesta esikaupunkielämästä ja keski-ikäisestä naisesta, joka ottaa onnen omiin käsiinsä. Se on lämmin ja pikimusta – niin kuin hyvin tehty espresso.

Nina Lykke
Nina Lykke (s. 1965) asuu Oslossa. Hän on palkittu kirjailija, joka on hurmannut Norjan kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Ei, ei ja vielä kerran ei on hänen kolmas romaaninsa.

Nina Lykke: Ei, ei ja vielä kerran ei
alkuteos Nei og atter nei
suomentanut Sanna Manninen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Nina Lykke, kuva: Jo Michael
Ei, ei ja vielä kerran ei, kansi: Sanna-Reeta Meilahti

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.