Mediatiedote: Huikea vuoropuhelu luonnon kauneuden ja ihmistekojen rumuuden välillä

Yhdysvaltalaisen Gabriel Tallentin hurja ja taidokas esikoisromaani Minun ikioma kultani (Gummerus) on äärimmäinen selviytymistarina. Se kertoo kaksin survivalisti-isän kanssa elävästä 14-vuotiaasta Turtle Alvestonesta. Siinä missä isä-Martin näkee uhkana Lähi-Idän tilanteen, ilmakehän kohoavan hiilidioksidipitoisuuden, kuudennen joukkosukupuuton ja pohjaveden vähenemisen, on tytär-Turtlen elämässä konkreettisena – henkisenä ja fyysisenä – vaarana väkivaltainen isä. Tallent kuvaa romaanissa Pohjois-Kalifornian luontoa henkeäsalpaavalla tavalla.

"Siinä he istuvat Adirondack-tuolissa, Turtle Martinin sylissä, Martin kädet hänen ympärillään, ja katsovat, kun pilvirivit tulevat mereltä kohti. Laskeva aurinko sytyttää akvamariinin ja sinipunaisen meren tuleen. Raukit seisovat lähes mustina siluetteina. Niiden kalkituilla harteilla merimetsot odottavat siivet levällään laskevassa auringossa. Martinin hauiksissa on enemmän ulottuvuutta kuin Turtlen kädessä peukalosta pikkurilliin. Niiden poikki kulkevat suonet ovat leveämpiä kuin Turtlen sormenjälki."

Turtle Alveston on selviytyjä. Hän tuntee jokaisen seinällään roikkuvan aseen käyttötarkoituksen, osaa teroittaa veitsen ja suolistaa jäniksen. Turtle tietää, että isi rakastaa häntä enemmän kuin mitään muuta koko maailmassa, ja Martin on valmis tekemään kaikkensa, jotta saa pitää tyttären luonaan. Koulussa Turtlella on vaikeaa. Hän ei tunne oloaan kotoisaksi luokan muiden tyttöjen seurassa ja sanastoharjoitukset ovat hänelle monin verroin vaikeampia kuin maalitauluun osuminen.

Eräällä metsäretkellä Turtle tapaa Jacobin, hauskan ja huolettoman teinipojan. Uuden ystävyyden myötä isä näyttäytyy sellaisena kuin todella on, ja Turtle alkaa hahmottaa rajan rakkauden ja toisen satuttamisen välillä. Hänessä herää unelma vapaudesta – mutta paetakseen Turtlen on käytettävä kaikkia niitä keinoja, joita isä on hänelle opettanut.

Gabriel Tallent
Kriitikoiden ylistämä Minun ikioma kultani on Gabriel Tallentin esikoisteos, johon kirjailija on ammentanut vaikutteita klassikoista, pulp fictionista ja suhteestaan luontoon. Romaani oli ilmestymisvuonnaan puhutuin esikoisteos Yhdysvalloissa. Kirja nousi heti ilmestyttyään New York Timesin bestsellerlistalle, ja sen oikeudet on myyty yli 30 maahan.

Gabriel Tallent, Minun ikioma kultani
alkuteos My Absolute Darling
suomentanut Arto Schroderus

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gabriel Tallent, kuva: Alex Adams Photography
Minun ikioma kultani

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.