Mediatiedote: Japanilaisia ajatuksia ja ajatuksia Japanista

Tieto on kuin peili, kuin sydämen jalokivi tai kuin härkä. Melkein geisha -menestysteoksen (Gummerus 2016) tekijä Minna Eväsoja avaa uutuuskirjassaan klassisia japanilaisia ajatuksia ja käsitteitä, jotka toimivat usein myös nykyaikaisina elämänohjeina. Shoshin – aloittelijan mieli (Gummerus) kannustaa elinikäiseen oppimiseen. Vaikka tieto on kuin loputun vuori, eikä mestarin tasolle ei ole oikotietä, kannattaa matkalle silti lähteä. Upean kirjan kuvituksena on yli 50 Eväsojan Ateneumin taidemuseon kokoelmista valitsemaa japanilaista puupiirrosta.

"Oppimiseen liittyy keskeisesti ajatus aloittelijan mielestä, jota on vanhoissa teksteissä kuvattu lukuisin eri tavoin: se on 'oikeaa tyyliä', 'aistikkaan viileää', loistokasta kuin 'kukat ja syksyn ruska' tai 'puolen metrin korkuiset iirikset, joiden päälle on pirskoteltu vettä' tai muodoltaan upeaa kuin 'palkintohevonen'. Kaikki edellä mainitut metaforat kuvastavat oppimisen perustaa, jonka tulee olla vankka, jotta säännöistä ja opeista voi myöhemmin luopua ja saada aikaiseksi jotain omaa ja mielenkiintoista."

Eväsoja avaa kirjassa japanilaista sielunmaisemaa ja ikiaikaisia viisauksia. Hän tulkitsee vanhoja tekstejä vuosien varrella kartuttamallaan tiedolla sekä omilla näkemyksillään ja kokemuksillaan, rakastavan huumorin saattelemana. Eväsoja aloittaa Sydämen kirjeenä tunnetusta vanhasta japanilaisesta tekstistä, jossa kerrotaan shoshinista, aloittelijan mielestä ja päättää kirjan mestarin toimintaa kuvaavaan täydelliseen vapauteen. Näiden väliin mahtuu ajatuksia myös arkisista asioista kuten vaikkapa kierrätyksestä ja siivoamisesta. Vaan mitä tarkoittaakaan sydämen pölyjen varistelu?

Minna Eväsoja
Minna Eväsoja on toiminut mm. vt. professorina Helsingin yliopistossa sekä työskennellyt Suomen Akatemian tutkijana. Hän on julkaissut sekä useita kirjoja että artikkeleita tieteellisissä julkaisuissa. Japanissa Eväsoja on asunut tutkimustöidensä vuoksi yhteensä viisi vuotta. Hän on opiskellut niin perinteisessä teetaidekoulussa, Urasenkessä, kuin Koben ja Takarazukan yliopistoissa. Akateemisten töiden epävarmuus kannusti kuitenkin Eväsojan ammatinvaihtoon ja hän opiskeli terveydenhoitajaksi.

Taiteet ovat aina kulkeneet mukana Eväsojan työurilla, niin yliopistolla ja opetustyössä kuin terveydenhoitajanakin. Yliopistolla hän on opettanut japanilaista estetiikkaa ja terveydenhoitajan opintojensa lopputyönä hän koordinoi Tampereen yliopistollisen keskussairaalan Silmäkeskukseen pysyvän taideteoksen, Kellopuutarhan, jonka tavoitteena on yhdistää taidetta ja kuntoutusta. Tällä hetkellä hän työskentelee neuvolassa sekä opettaa ja luennoi satunnaisesti. Hän asuu Espoossa kolmilapsisen perheensä kanssa.

Shoshin – aloittelijan mieli
Japanilaisia ajatuksia ja ajatuksia Japanista

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Shoshin - aloittelijan mieli
Minna Eväsoja, kuva: Maki Nojiri

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.