Mediatiedote: Kaliforniaan asettunut scifikirjailija ja matemaatikko Hannu Rajaniemi vierailee elokuussa Suomessa

Hannu Rajaniemi teki kansainvälisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Kvanttivaras (Gummerus 2011), joka on julkaistu tähän mennessä 17 kielellä. Vakoilujännäri Summerland ilmestyy suomeksi viikolla 31 nimellä Kesämaa (Gummerus). Rajaniemi vierailee Helsingissä elokuussa ja esiintyy Helsingin Taiteiden yössä 23.8.

Kesämaa vie lukijan keskelle vaihtoehtoista historiaa ja suurvaltojen taistelua, jossa vakoojina on eläviä ja kuolleita. Eletään vuotta 1938, ja murhan ja kuoleman käsitteet ovat vanhentuneita. Kuolema on kuitenkin vasta alkua, ja tuonpuoleinen elämä jatkuu Kesämaan metropolissa – jos sattuu ansaitsemaan pääsyn sinne. Ison-Britannian valtakoura ulottuu myös kuolleiden metropoliin, mutta se ei ole suinkaan ainoa mahtivaltio, jonka tähtäimessä on maailmanherruus tässä ja seuraavassa elämässä. Neuvostoliitolla on Kesämaassa omat vakoojansa sekä teknologiaa, jonka avulla on mahdollista rakentaa oma jumala.

Hannu Rajaniemi
Hannu Rajaniemi on syntynyt Ylivieskassa vuonna 1978. Matematiikkaa ja teoreettista fysiikkaa opiskellut Rajaniemi väitteli tohtoriksi säieteoriasta Edinburgin yliopistossa. Hän asuu tällä hetkellä Kaliforniassa. Kesämaa on Rajaniemen neljäs romaani. Hänen aiempi Kvanttivaras-tieteisromaanitrilogia on häikäissyt lukijoita ja kriitikoita Suomessa ja maailmalla. Lisäksi Rajaniemeltä on ilmestynyt novellikokoelma Näkymättömät planeetat (Gummerus 2016).

Hannu Rajaniemi, Kesämaa
alkuteos Summerland
suomentanut Tero Valkonen
ilmestyy viikolla 31

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Kesämaa
Hannu Rajaniemi, kuva: Zuzana Krejciova-Rajaniemi

Mediatiedote: Selviytyjä Sara Hildén eli monella tapaa poikkeuksellisen elämän19.9.2018 08:00Tiedote

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelaisen Hyvä Sara! – Sara Hildénin kolme elämää (Gummerus) on ensimmäinen keräilijä-mesenaatti Sara Hildénistä (1905–1993) tehty elämäkerta. Kortelainen on löytänyt kovapintaisena tunnetusta naisesta yksinäisen orpotytön, menevän sinkkunaisen ja iättömän taiteenrakastajan, hyvän Saran, joka halusi aina auttaa. Teos piirtää samalla laajemman kuvan niin sisällissodan traumoista vaienneesta selviytyjäsukupolvesta kuin 1900-luvun Suomesta.

Mediatiedote: Tutustu koko Suomen tv-kansan hurmanneisiin Eränkävijät-koiriin17.9.2018 11:14Tiedote

Äärimmäisen suosittu NTRNZ Median tuottama tv-sarja Eränkävijät on tunnettu Pohjoisen mykistävistä maisemista, metsästys- ja kalastusretkistä sekä Eränkävijöiden katsojien sydämet sulattaneista koirista. Mika Kuljun kirjoittama teos Eränkävijät: Eräkoiria ja koiraihmisiä (Gummerus) tarjoaa mahdollisuuden tutustua paremmin tv:stä tuttuihin koiriin ja heidän ihmisiinsä. Eränkävijät-tv-sarja palaa ruutuun 3. tuotantokauden jaksoin 14.10. Yle TV1-kanavalla ja Yle Areenassa.

Mediatiedote: Minna Rytisalon Rouva C. on romaani nuoresta Minna Canthista10.9.2018 11:16Tiedote

Rouva C. (Gummerus) on avioliittoromaani, rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Samalla se on voimakas kaunokirjallinen puheenvuoro tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Romaani näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Minna Rytisalo teki kaunokirjallisen läpimurron jo palkitulla esikoisromaanillaan Lempi (2016), joka nousi ilmestymisvuonnaan bestsellerlistalle sen ainoana esikoisteoksena.

Mediatiedote: Nykyromaani nuoreen naiseen kohdistuvista paineista, kaupunkielämästä ja perunalastuista6.9.2018 08:31Tiedote

Pitääkö täyttää ulkopuolisten odotuksia vai toimia sen mukaan, mitä itse haluaa? Mistä tietää, mitä itse haluaa? Entä, jos elämä tuntuu sarjalta epäonnistumisia? Sisko Savonlahden esikoisromaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) yhdistelee huumoria ja melankoliaa. Se kuvaa viiltävän tarkasti ja oivaltavan hauskasti nykyaikaa ja sitä, mitä yhteiskunnassamme pidetään normaalina.