Mediatiedote: Karunkaunis esikoisromaani kuvaa millaista on olla ei-toivottu lapsi tai vanhempi vastoin tahtoaan

Wilhelmiina Palosen 206 pientä osaa (Gummerus) on kertomus kiintymisestä ja hylkäämisestä. Yksi teoksen päähenkilöistä on teini-ikäistä Alvaria kotiin seuraava opetusluuranko, joka kertoo julmia iltasatuja, mutta osaa olla myös lempeä. Kielellisesti taitava romaani kuvaa ravisuttavasti yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta sekä ihmisten toisiinsa jättämiä jälkiä.

Wilhelmiina Palonen, kuva: Marek Sabogal

”Yhteensä siinä on 206 luuta ja niin on teissäkin, jokaisessa”, opettaja sanoi ja taivutteli minun kättäni niin kuin muovista lelua.
Opettaja ei huomannut: tästä puuttuivat kuuloluut, kaksi sormenkärkeä, sesamluut ja vasen pikkuvarvas. Eikä se sanonut: ihmisessä saattoi olla ylimääräisiä luita, käsissä tai jaloissa, esimerkiksi, tai ylimääräiset kylkiluut, niitä ei vain erottanut ulkoapäin. Ja vauvojen sisällä oli silkkaa sälää, ehkä sata ylimääräistä luista ja rustoista kappaletta. Vähitellen palat järjestäytyivät ja kurottautuivat toisiaan kohti, luutuivat kiinni ja peittivät aukileet, joiden pehmeys oli hermostuttavaa.

Alvarin äiti tekee kansainvälistä uraa eikä isä halua poikaa elämäänsä. Alvarin jäädessä yksin kotiin luuranko alkaa haparoiden sovitella äidin viittaa harteilleen. Toisessa ajassa 1920-luvulla Helli rakastuu Hugoon kohtalokkain seurauksin. Vahinkoraskauden keskeyttäminen vie nuoren naisen vankilan seinien sisälle.

Wilhelmiina Palonen kertoo kirjoittavansa asioista, jotka jäävät vaivaamaan ja joista ei pääse eroon. Osa romaanin teemoista on omakohtaisia. "Kun synnyin, isäni salaili sitä omalta perheeltään ja suvultaan. On merkillistä tajuta olevansa jonkun salaisuus. Siitä nousee outo kauhu, josta on ollut vaikea puhua. Ehkä siksi olen kirjoittanut siitä."

Wilhelmiina Palonen
Wilhelmiina Palonen (s. 1993) on vapaa kirjoittaja ja valtiotieteiden maisteri, joka on opiskellut myös Maanpuolustuskorkeakoulussa ja Kriittisessä korkeakoulussa. Kirjoittamisen lisäksi hän googlettaa, oleilee ulkosaaristossa ja kuuntelee keskusteluja yleisissä saunoissa. Palonen on kotoisin Turusta ja asuu nykyään Helsingissä.

Wilhelmiina Palonen: 206 pientä osaa

Wilhelmiina Palonen, kuva: Marek Sabogal
206 pientä osaa

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.