Mediatiedote: Karunkaunis esikoisromaani kuvaa millaista on olla ei-toivottu lapsi tai vanhempi vastoin tahtoaan

Wilhelmiina Palosen 206 pientä osaa (Gummerus) on kertomus kiintymisestä ja hylkäämisestä. Yksi teoksen päähenkilöistä on teini-ikäistä Alvaria kotiin seuraava opetusluuranko, joka kertoo julmia iltasatuja, mutta osaa olla myös lempeä. Kielellisesti taitava romaani kuvaa ravisuttavasti yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta sekä ihmisten toisiinsa jättämiä jälkiä.

Wilhelmiina Palonen, kuva: Marek Sabogal

”Yhteensä siinä on 206 luuta ja niin on teissäkin, jokaisessa”, opettaja sanoi ja taivutteli minun kättäni niin kuin muovista lelua.
Opettaja ei huomannut: tästä puuttuivat kuuloluut, kaksi sormenkärkeä, sesamluut ja vasen pikkuvarvas. Eikä se sanonut: ihmisessä saattoi olla ylimääräisiä luita, käsissä tai jaloissa, esimerkiksi, tai ylimääräiset kylkiluut, niitä ei vain erottanut ulkoapäin. Ja vauvojen sisällä oli silkkaa sälää, ehkä sata ylimääräistä luista ja rustoista kappaletta. Vähitellen palat järjestäytyivät ja kurottautuivat toisiaan kohti, luutuivat kiinni ja peittivät aukileet, joiden pehmeys oli hermostuttavaa.

Alvarin äiti tekee kansainvälistä uraa eikä isä halua poikaa elämäänsä. Alvarin jäädessä yksin kotiin luuranko alkaa haparoiden sovitella äidin viittaa harteilleen. Toisessa ajassa 1920-luvulla Helli rakastuu Hugoon kohtalokkain seurauksin. Vahinkoraskauden keskeyttäminen vie nuoren naisen vankilan seinien sisälle.

Wilhelmiina Palonen kertoo kirjoittavansa asioista, jotka jäävät vaivaamaan ja joista ei pääse eroon. Osa romaanin teemoista on omakohtaisia. "Kun synnyin, isäni salaili sitä omalta perheeltään ja suvultaan. On merkillistä tajuta olevansa jonkun salaisuus. Siitä nousee outo kauhu, josta on ollut vaikea puhua. Ehkä siksi olen kirjoittanut siitä."

Wilhelmiina Palonen
Wilhelmiina Palonen (s. 1993) on vapaa kirjoittaja ja valtiotieteiden maisteri, joka on opiskellut myös Maanpuolustuskorkeakoulussa ja Kriittisessä korkeakoulussa. Kirjoittamisen lisäksi hän googlettaa, oleilee ulkosaaristossa ja kuuntelee keskusteluja yleisissä saunoissa. Palonen on kotoisin Turusta ja asuu nykyään Helsingissä.

Wilhelmiina Palonen: 206 pientä osaa

Wilhelmiina Palonen, kuva: Marek Sabogal
206 pientä osaa

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin31.3.2020 10:48:36 EESTTiedote

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.

Mediatiedote: Filosofi Frank Martelan vastaus elämän tarkoitukseen24.2.2020 13:12:38 EETTiedote

Suomen, tutkimusten mukaan maailman onnellisimman maan, tunnetuimman nykyfilosofin Frank Martelan ajatukset hyvästä elämästä kiinnostavat kansainvälisesti. Uutuuskirja Elämän tarkoitus – Suuntana merkityksellinen elämä (Gummerus) julkaistaan 24.3. samanaikaisesti sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Filosofiasta, psykologiasta ja historiasta ammentavassa kirjassaan Martela tarjoaa uuden tavan ymmärtää kysymys elämän merkityksestä sekä neljä keskeistä polkua, joita kulkemalla jokainen voi kokea elämänsä merkityksellisemmäksi.