Mediatiedote: Kesän dekkareissa seikkaillaan ympäri maailmaa

Gummeruksen kesän jännityskirjakattauksessa on romaaneja sekä uusilta että tunnetuilta tekijöiltä. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintajännärissä Kuoleman safari rymistellään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Ranskalaisdekkaristi Fred Vargasilta ilmestyy Kolme evankelistaa -sarjan aiemmin suomentamaton helmi Muistoksi käynnistäsi. Dekkariviikko kesäkuussa huipentuu brittitrilleristi Erin Kellyn Helsingin vierailuun 13.–15.6.

Seppo Mustaluoto: Kuoleman safari (ilmestyy 10.6.)
Seppo Mustaluodon Kuoleman safarissa seikkaillaan Nigeriassa entisen erikoisjoukko-operaattorin Janne Norrmanin matkassa. Kirjassa selvitellään öljysatamabisneksiä, Jannen ukrainalais-venäläisen appiukkokokelaan liiketoimia sekä joudutaan terroristijärjestön kaappaamaksi. Luvassa on tiukkaa toimintaa, rohkeita juonenkäänteitä ja ammattisotilaan asiantuntemuksen ansiosta taatusti kutinsa pitävät yksityiskohdat. Seppo Mustaluoto tietää, mistä kirjoittaa sillä hän on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä.

Erin Kelly: Älä jää pimeään
Ylistävät arviot saanut Älä jää pimeään myi yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta ja nosti kirjailija Erin Kellyn psykologisen trillerin tähtikaartiin. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia.

alkuteos He Said / She Said, suomentanut Päivi Pouttu-Delière

Fred Vargas: Muistoksi käynnistäsi (ilmestyy 3.6.)
Palkitun ranskalaisen dekkarikirjailijan Fred Vargasin Muistoksi käynnistäsi on loistavasti kirjoitettu, hulvaton dekkari, jonka vertaansa vailla oleva henkilögalleria takaa hauskuuden, loistava tyyli lukunautinnon ja uskomattomat juonenkäänteet aivojumpan. Salapoliisityö käynnistyy kun entinen poliisi Louis Kehweiler havaitsee koirankikkareessa ihmisluun harjoittaessaan tarkkailutoimintaa pariisilaisella puistonpenkillä rupikonnansa Bufon kanssa. Fred Vargas on koulutukseltaan kulkutauteihin ja keskiajan luihin erikoistunut arkeologi.

alkuteos Un peu plus loin sur la droite, suomentanut Marja Luoma

Anna Jansson: Sokea hetki (ilmestyy 3.6.)
Anna Jansson on yksi Ruotsin rakastetuimpia dekkaristeja. Hänen rikosromaaneitaan on myyty lähes kolme miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 15 kielelle. Sokea hetki jatkaa suosittua Maria Wern -sarjaa. Se yhdistelee taidokkaasti Gotlannin historiaa nykypäivän tapahtumiin.

alkuteos Kvinnan på bänken, suomentanut Sirkka-Liisa Sjöblom

Sujata Massey: Murha Bombayssa
Rei Shimura -dekkareistaan tunnetun Sujata Masseyn Murha Bombayssa aloittaa uuden historiallisen rikoskirjasarjan, jonka päähenkilö Perveen Mistry on saanut inspiraationsa Intian ja Ison-Britannian ensimmäisestä naisasianajajasta Cornelia Sorabjista. Sorabji oli ensimmäinen Bombayn yliopistosta valmistunut nainen ja ensimmäinen Oxfordin yliopistosta lakitutkinnon suorittanut nainen. Masseyn Murha Bombayssa on vanhanajan mysteeri, joka ei mässäile raakuuksilla vaan herkuttelee henkilöhahmoilla ja miljööllä ja herättää 1920-luvun monikulttuurisen Bombayn eloon.

alkuteos The Widows of Malabar Hill, suomentanut Maija Heikinheimo

Lisätietoja sekä haastattelupyynnöt:
Eeva Herrainsilta, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Rosa-Maria Kari, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.