Mediatiedote: Kirja antisankari Jeesuksesta, punkista ja kirkon kriisistä

Vantaalaiseksi ammattikouludropoutiksi itseään luonnehtiva pappi Henrik Wikström kirjoittaa rohkeasti kirkon kriisistä 2000-luvulla. Kirjassaan Mitä Jeesus tekisi? (Gummerus) hän pohtii Jumalaa, tabuja, sankareita ja antisankareita, miehen ja naisen rooleja yhteiskunnassamme, rakkautta, hyvyyttä ja pahuutta. Lisäksi Wikström peräänkuuluttaa rohkeutta elää. ”Todelliset antisankarit eivät downshiftaa, he upshiftaavat siihen asti, että päätyvät ristille.”

Henrik Wikström, kuva: Kaisu Jouppi

”Kirjoitin tämän kirjan ihmisille, jotka ovat todennäköisesti jo vieraantuneet kirkosta, mutta joiden sydämellä on edelleen kysymys Jumalasta”, Henrik Wikström kertoo. Hän näkee alkukirkon aikansa punkliikkeenä, muutosta etsivien toisinajattelijoiden yhteisönä, ja uskoo, että kirkko voi selviytyä kriisistään, jos se ymmärtää nähdä Jeesuksen antisankarina ja osaa haastaa itsensä muutoksiin.

"Jumala on uljas peto, metsän kuningas, ei pyhän kokemisella itseään kaupittelevan kirkkolaitoksen brändi ja tuote eikä isojen kaupunkien vihervasemmistoa kosiskelevien seurakuntalehtien ”suuri tuntematon liberaali”. Pyhää ei voi olla ilman pelkoa, jännitystä ja seikkailua, pelastumista ei ilman vaaraa ja suuria tarinoita. Hyvä sotatarina on kiinnostavampi kuin se jännittävin, mikä moraalista karmaansa varjelevalle neurootikolle voi tapahtua: hybridiautolla saadut ylinopeussakot."

Henrik Wikström
Henrik Wikström on työskennellyt 15 vuotta pappina. Tällä hetkellä hän toimii Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan Agricola-liikkeen toiminnanjohtajana ja yhteisön rakentajana. 1970-luvun alussa syntyneenä hän varttui kaksinapaisessa maailmassa, ydinsodan varjossa – aikuisena hän huomasi lapsuutensa sisältäneen ihmiskunnan viimeiset selkeät päivät.
Wikström arvostaa mekaanisia kojeita niiden alastoman rehellisyyden vuoksi. Hän unelmoi maailmasta, jossa aikuiset olisivat vapaita työpaikkojen roolileikeistä ja kytköksissä alkukantaisempaan ihmisyyteen.

Mitä Jeesus tekisi – Kirkko ja 2000-luvun kapina
Kirja ilmestyy 23.9.2019

Lisätietoja sekä vedos- ja haastattelupyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Mitä Jeesus tekisi?

Embargo 24.1. klo 22: Kaarlen palkinnot Niina Merolle, Antti Heikkiselle ja Marianna Kurtolle24.1.2020 22:00:00 EETTiedote

Gummeruksen Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnetään Niina Merolle romaanista Englantilainen romanssi. Kaarlen palkinnon tietokirjailijalle saa Antti Heikkinen teoksestaan Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Suomentaja Marianna Kurtto saa Kaarlen palkinnon kääntäjälle. Kaarlen palkinnot on nimetty Gummeruksen vuonna 1872 perustaneen Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan.

Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista21.1.2020 12:55:01 EETTiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta14.1.2020 13:19:45 EETTiedote

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

Mediatiedote: Antti Röngän ja Petri Tammisen avoin ja rohkea kirjeenvaihto17.12.2019 14:06:13 EETTiedote

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kahden kirjailijan, isän ja pojan, vuoropuhelu. Se kuvaa isänä ja poikana olemista nykyaikana ja käsittelee vaikeitakin aiheita kuten pelkoja, häpeää ja hyväksytyksi tulemisen kaipuuta. Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut tämän syksyn puhutuin esikoisromaani. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia.