Mediatiedote: Kirjeitä Kalle Päätalon naisille

Tänä syksynä tulee kuluneeksi 100 vuotta suomalaisen autofiktion kiistattoman mestarin Kalle Päätalon syntymästä. Alle 20-vuotiaana Päätalon Iijoki-sarjaan rakastunut kirjailija ja suomentaja Karoliina Timonen haluaa nostaa esille miehisenä metsätyösaagana pidettyjen romaanien väkevät naishahmot. Timosen teos Kirjeitä Iijoelle (Gummerus) on kokoelma nelikymppisen nykynaisen tekstejä näille kadonneen maaseutu-Suomen naisille.

Karoliina Timonen, kuva: Marek Sabogal

Karoliina Timonen kertoo rakastuneensa Kalle Päätalon Iijoki-sarjaan ensilukemalta. ”Iijoki-sarjassa on runsaasti elementtejä joista nautin: omakohtaista kerrontaa, psykologisesti monivivahteisia henkilöhahmoja, sosiaali- ja mikrohistoriaa, suomalaista luontoa ja rehevän värikästä murretta. Olen aina ollut kiinnostunut paitsi historiasta yleisesti myös omista juuristani ja sukuni tarinoista. Päätalo kertoo kirjasarjassaan lähes koko sukupolvensa tarinan – tai oikeastaan koko Suomen tarinan itsenäistymisen alkuajoilta jälleenrakennuksen vuosikymmeniin”, hän kuvaa.

Timonen kirjoittaa Kalle Päätalon perheenjäsenille ja nuoruuden heiloille, Amerikassa ja Norjassa seikkailleille naisille, jäsenkorjaajille ja kansanparantajille sekä saksalaissotilaiden vuoksi miehensä hylänneille naisille. Kirjeiden kautta tulee esitellyksi parikymmentä taivalkoskelaista tai siellä asunutta naista. Samalla Timonen pohtii Päätalon suhdetta naisiin sekä heidän osaansa ja elämäänsä.

”Kallen kasvuympäristön naiset olivat usein yhtä kovia kuin miehetkin: kurjien kokemusten, nälän ja puutteen parkitsemia. Silti heistä löytyy sävyjä, erilaisia taustoja, kohtaloita, luonteita ja sukupuoli-identiteetin moninaisuutta”, hän toteaa.

Karoliina Timonen
Päätalo-tuntija Karoliina Timonen on pääkaupunkiseudulla asuva ja maalta kotoisin oleva kirjailija ja kääntäjä. Joka kesä hän matkustaa Iijoki-sarjan maisemiin Taivalkoskelle ja on siellä kuin kotonaan.

Karoliina Timonen, Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi
Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: rosa-maria.kari@gummerus.fi

Karoliina Timonen, kuva: Marek Sabogal
Kirjeitä Iijoelle - Kalle Päätalon elämän naiset

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.