Mediatiedote: Lilium regale on häikäisevä kaunokirjallinen debyytti ja vavahduttava tarina rakkaudesta

Johanna Laitilan esikoisromaani Lilium regale (Gummerus) käsittelee elinikäistä rakkautta, sodan nähnyttä sukupolvea ja naisten vaiettuja tarinoita. Se kertoo Tornionjokilaaksosta lähtöisin olevan Elsen elämäntarinan käänteentekevine kohtaamisineen ja kuvaa kiinnostavasti elämää 1940- ja 1950-luvuilla Lapissa, rajan molemmin puolin.

Laitilan kieli on värisyttävän aistivoimaista ja kuvallista, pohjoisen murteella höystettyä. ”Murre, jota kirjassa puhutaan, on äitini murretta. Se on ensimmäistä kieltä, jota olen kuullut”, hän kertoo.

"Elsellä oli isän kädet, lyhkäiset, tylpät sormet, joissa oli lihaisat nivelet, ja hänen kämmentensä iho oli ahavoitunut. Elsen lonkat olivat hieman ulkonevat, ja hänellä oli ajokoiran jalat, jotka tuntuivat loppuvan kesken. Mummo ja äiti puhuivat aina siitä, miten hän oli niin kova tekemään töitä. 'Kova son vain Else tekheen töitä. Ja niin kova rakastamhaan, aina soli kaulassa kiini läppinäki. Niin kova rakastamhaan, että huija.'”

Elsen elämä on kudelma merkittävien naisten kohtaamisia. Ruotsissa evakossa Else tutustuu kirjallisen perheen tyttäreen, ojentelee Ingan kanssa sanoja kuin runoja. Kotiin palattuaan hän pääsee piiaksi Hurtigin isoon taloon. Apteekkarin rouvan, kirjakauppias Irinan kautta Elselle avautuu ovia itsensä tuntemiseen ja paremman luokan salattuihin huoneisiin valta-asetelmineen. Nurkan takana juonii heitäkin, jotka saavat Elsen häpeämään orastavaa itseään ja epäilemään suhdettaan jo lapsuudesta tuttuun Samuliin. Eikö se ollut liian laimeasti rakastettu, ei kai se voinut riittää?

"Miten voikaan surra sanoja, joiden muotoja ja makuja ei koskaan ollut maistanut suussaan, joita ei ollut laukonut kenellekään vihoissaan, ei ollut pitänyt niitä rintaansa vasten epätoivon hetkellä, ei kannatellut niitä kämmenillään herätessään painajaisesta, eikä sulkenut niitä suppuun suuhunsa ollessaan oikein onnellinen."

Johanna Laitila kuvaa kielellistä ja ruumiillista heräämistä luontevan taiturimaisesti. Luontokuvasto on vahvasti läsnä läpi koko romaanin. ”Elselle suhde luontoon on tärkeä, hän katselee maailmaa, ihmisiä ja itseään sen kautta. Luonto nivoutuu kirjassa kehoon ja kieleen. Se on läsnä fyysisesti ja siihen liittyy myös abstraktimpia, myyttisiä kerroksia”, Laitila kertoo.

Johanna Laitila
Johanna Laitila (s. 1986) on kotoisin Rovaniemeltä ja asuu pääkaupunkiseudulla. Intohimoihin lukeutuu elokuvien ohella valokuvaus ja tarinoiden muutosvoima. Hän työskenteli viisi vuotta englannin laitoksen tutkijana ja opettajana Skotlannissa. Väitöskirjassaan Laitila tutkii sodanjälkeistä brittielokuvaa.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja, rosa-maria.kari@gummerus.fi, p. 050 477 9332

Lilium regale
Johanna Laitila, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.

Mediatiedote: Kesän dekkareissa seikkaillaan ympäri maailmaa17.5.2019 13:16:11 EESTTiedote

Gummeruksen kesän jännityskirjakattauksessa on romaaneja sekä uusilta että tunnetuilta tekijöiltä. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintajännärissä Kuoleman safari rymistellään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Ranskalaisdekkaristi Fred Vargasilta ilmestyy Kolme evankelistaa -sarjan aiemmin suomentamaton helmi Muistoksi käynnistäsi. Dekkariviikko kesäkuussa huipentuu brittitrilleristi Erin Kellyn Helsingin vierailuun 13.–15.6.