Mediatiedote: Maailmankirjallisuuden uusi tähti tulee Indonesiasta – Eka Kurniawanin romaani on ällistyttävä keitos hulluutta ja himoa

Kauneus on kirous (Gummerus) on villisti rönsyilevä romaani hurjista naisista ja heikoista miehistä. Eka Kurniawanin hätkähdyttävän omaperäinen tyyli ja runsas kerronta ovat hurmanneet maailmalla, ja hän on yksi Göteborgin kirjamessujen odotetuimmista vieraista. Kirja on ensimmäinen suomennettu romaani Indonesiasta.

Eka Kurniawan, kuva Muhammad Fadli.

”Kun Dewi Ayu eräänä maaliskuisena viikonloppuna nousi haudastaan, hän oli ollut kaksikymmentäyksi vuotta kuolleena.” Näin alkaa indonesialaisen Eka Kurniawanin Kauneus on kirous ja esittelee samalla yhden romaanihistorian mieleenpainuvimmista päähenkilöistä. Dewi Ayu on prostituoitu ja neljän tytön äiti, joista kolme on henkeäsalpaavan kauniita. Vain nuorin, nimeltään Kauneus, on kauhistuttavan rujo.

Dewi Ayun ja hänen tyttäriensä elämäntarinan mukana romaani vie kuvitteelliseen indonesialaiskaupunkiin Halimundaan ja sen väkivallan, hulluuden, himon ja sydänsurujen täyteiseen elämään. Samalla se kuljettaa läpi saarivaltion historian aina hollantilaisista siirtomaaherroista ja japanilaisista miehittäjistä Suharton diktatuuriin asti. Kurniawanin röyhkeän huumorin sävyttämä runsas kerronta on aivan omanlaisensa keitos rumuutta ja kauneutta. Kirjailijaa onkin tituleerattu Gabriel García Márquezin ja Salman Rushdien perilliseksi.

Romaanin on suomentanut palkittu kääntäjä Jaana Kapari-Jatta. Hän ihastui kirjan ainutlaatuiseen maagiseen realismiin.
Kauneus on kirous pursuaa yllätyksiä niin että sitä lukiessa saa haukkoa henkeä. Mutta hengityksen tasaannuttua oivaltaa, että näinhän tässä pitikin käydä. Hurmaannuin tarinasta, joka ei kumartele ketään eikä mitään, Jaana Kapari-Jatta sanoo.

”Unohtumaton, kaikenkattava eepos... Lukija tuntee kohdanneensa Indonesian historian lisäksi myös sen sielun ja hengen. Tämä on ällistyttävä, merkittävä kirja.” Publishers Weekly

Eka Kurniawanista (s. 1975) on nopeasti tullut Indonesian käännetyin nykykirjailija. Hän opiskeli filosofiaa Gadjah Madan yliopistossa Yogyakartassa. Muiden muassa Publishers Weekly ja Guardian valitsivat Kauneus on kirous -romaanin yhdeksi vuoden parhaista kirjoista, ja se julkaistaan yli 30 kielellä. Kurniawan oli vuonna 2016 ehdolla kansainvälisen Booker-palkinnon saajaksi. Hän vierailee Göteborgin kirjamessuilla 28.9.–1.10.

Eka Kurniawan: Kauneus on kirous
Alkuteos Cantik itu Luka / Beauty is a Wound
Annie Tuckerin englanninnoksesta suomentanut Jaana Kapari-Jatta

Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Eka Kurniawan, kuva Muhammad Fadli.
Kauneus on kirous (Gummerus), kansi Jenni Noponen

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.

Mediatiedote: Mia Jokinivan Metsäjooga tekee joogasta sauvakävelyä suomalaisempaa6.6.2018 13:38Tiedote

Metsäjooga-kirjassa (Gummerus) kulttuuriantropologi ja joogaopettaja Mia Jokiniva tuo suomalaiset myytit lähelle arkea. Tämän kirjan opeilla metsässä ulkoilukaan ei ole enää "vain kävelyä polulla", vaan rikkaimmillaan jopa keskustelua Kalevalan arkkityyppien ja suomalaisen muinaisuskon kanssa. Metsäjooga-kirjassa on luonnossa tehtävien asento-, liike-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten lisäksi tietoa metsän terveysvaikutuksista ja suomalaisesta metsään liittyvästä mytologiasta. Kirjan johtoajatuksena on, että jooga kuuluu kaikille.