Mediatiedote: Maailmankirjallisuuden uusi tähti tulee Indonesiasta – Eka Kurniawanin romaani on ällistyttävä keitos hulluutta ja himoa

Kauneus on kirous (Gummerus) on villisti rönsyilevä romaani hurjista naisista ja heikoista miehistä. Eka Kurniawanin hätkähdyttävän omaperäinen tyyli ja runsas kerronta ovat hurmanneet maailmalla, ja hän on yksi Göteborgin kirjamessujen odotetuimmista vieraista. Kirja on ensimmäinen suomennettu romaani Indonesiasta.

Eka Kurniawan, kuva Muhammad Fadli.

”Kun Dewi Ayu eräänä maaliskuisena viikonloppuna nousi haudastaan, hän oli ollut kaksikymmentäyksi vuotta kuolleena.” Näin alkaa indonesialaisen Eka Kurniawanin Kauneus on kirous ja esittelee samalla yhden romaanihistorian mieleenpainuvimmista päähenkilöistä. Dewi Ayu on prostituoitu ja neljän tytön äiti, joista kolme on henkeäsalpaavan kauniita. Vain nuorin, nimeltään Kauneus, on kauhistuttavan rujo.

Dewi Ayun ja hänen tyttäriensä elämäntarinan mukana romaani vie kuvitteelliseen indonesialaiskaupunkiin Halimundaan ja sen väkivallan, hulluuden, himon ja sydänsurujen täyteiseen elämään. Samalla se kuljettaa läpi saarivaltion historian aina hollantilaisista siirtomaaherroista ja japanilaisista miehittäjistä Suharton diktatuuriin asti. Kurniawanin röyhkeän huumorin sävyttämä runsas kerronta on aivan omanlaisensa keitos rumuutta ja kauneutta. Kirjailijaa onkin tituleerattu Gabriel García Márquezin ja Salman Rushdien perilliseksi.

Romaanin on suomentanut palkittu kääntäjä Jaana Kapari-Jatta. Hän ihastui kirjan ainutlaatuiseen maagiseen realismiin.
Kauneus on kirous pursuaa yllätyksiä niin että sitä lukiessa saa haukkoa henkeä. Mutta hengityksen tasaannuttua oivaltaa, että näinhän tässä pitikin käydä. Hurmaannuin tarinasta, joka ei kumartele ketään eikä mitään, Jaana Kapari-Jatta sanoo.

”Unohtumaton, kaikenkattava eepos... Lukija tuntee kohdanneensa Indonesian historian lisäksi myös sen sielun ja hengen. Tämä on ällistyttävä, merkittävä kirja.” Publishers Weekly

Eka Kurniawanista (s. 1975) on nopeasti tullut Indonesian käännetyin nykykirjailija. Hän opiskeli filosofiaa Gadjah Madan yliopistossa Yogyakartassa. Muiden muassa Publishers Weekly ja Guardian valitsivat Kauneus on kirous -romaanin yhdeksi vuoden parhaista kirjoista, ja se julkaistaan yli 30 kielellä. Kurniawan oli vuonna 2016 ehdolla kansainvälisen Booker-palkinnon saajaksi. Hän vierailee Göteborgin kirjamessuilla 28.9.–1.10.

Eka Kurniawan: Kauneus on kirous
Alkuteos Cantik itu Luka / Beauty is a Wound
Annie Tuckerin englanninnoksesta suomentanut Jaana Kapari-Jatta

Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Eka Kurniawan, kuva Muhammad Fadli.
Kauneus on kirous (Gummerus), kansi Jenni Noponen

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.