Mediatiedote: Matti Rönkä heittää Tuntemattoman sotilaan hahmot it-firmaan ja veistää huumoria työelämän taisteluista

Mitä tapahtuisi, jos Väinö Linnan jermut joutuisivat kohtaamaan tämän päivän työelämän haasteet? Matti Röngän uutuudessa Ville Koskela on esimiehenä teknologiafirmassa, joka joutuu myllerrykseen muutosjohtaja Tanja Lammion myötä. Yyteet (Gummerus) kommentoi terävän humoristisesti pienen ihmisen selviytymistaistelua matkalaskujärjestelmien, konsulttikielen ja tuotannollis-taloudellisten syiden ristitulessa.

Matti Rönkä, kuva: Marek Sabogal

Pienessä it-firmassa Varma-Datassa on kaikki tehty aina perinteikkäästi: kellokorttia ei muisteta leimata, pomot ja alaiset istuvat samassa kahvipöydässä, ja firman pakua lainaillaan niin sohvansiirtoihin kuin viinanhakureissuihinkin. Kun vanha toimari kaatuu ja pomoksi nousee tiukkailmeinen Tanja Lammio, kaivautuvat työntekijät syvälle muutosvastarinnan juoksuhautoihin.

Koodariporukan luottomiehen Ville Koskelan rinnalla myllerryksestä yrittävät selviytyä tutun tuntuiset tyypit: suorasanainen Lehto, puujalkavitsejä laukova Vanhala, mörökölli Lahtinen ja hermoileva Riitta Oja. Mukana ovat myös liukas myyntitykki Rahikainen ja omapäinen koodarilesbo Rocca. Kun puheissa alkaa vilahdella kaksikirjaiminen peikko, YT, osa porukasta kestää, osa karkaa, eivätkä kaikki selviä hengissä loppuun saakka. Ville Koskela hakee tukea kotikonsulteiltaan, vaimoltaan ja tyttäreltään, joiden kanssa pohditaan työarjen muutosta.

Yyteet herkuttelee työelämän ohikiitävillä ilmiöillä, konsulttikielellä ja organisaatiouudistuksilla. Matti Rönkä löytää työpaikoilta tutut hiertymät ja latautumat ja kirjoittaa niistä viisaasti ja terävästi.

– Työelämän realiteeteista on kirjoitettu harvinaisen vähän fiktiota. Tällä vuosikymmenellä noin 700 000 ihmistä on kokenut esimerkiksi yyteet. Tuntemattoman sotilaan hahmot ovat romaanissa apukeino, joka korostaa, että yyteet voivat osua keheen tahansa – vaikka tuntemattomaan atk-tukihenkilöön, Matti Rönkä kertoo kirjastaan.

Matti Rönkä (s. 1959) on valmistunut toimittajaksi Sanoma Oy:n toimittajakoulusta ja valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Hän työskentelee uutisjuontajana Ylen uutisissa. Röngän kirjat ovat saaneet kiitosta kielestä, yhteiskunnallisuudesta ja huumorista, ja niitä on julkaistu parillakymmenellä kielellä.

Matti Rönkä: Yyteet
Saatavilla sähkökirjana ja äänikirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Matti Rönkä, kuva: Marek Sabogal
Matti Rönkä: Yyteet, kansi: Jenni Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.