Mediatiedote: Matti Rönkä heittää Tuntemattoman sotilaan hahmot it-firmaan ja veistää huumoria työelämän taisteluista

4.8.2017 08:36 | Gummerus

Mitä tapahtuisi, jos Väinö Linnan jermut joutuisivat kohtaamaan tämän päivän työelämän haasteet? Matti Röngän uutuudessa Ville Koskela on esimiehenä teknologiafirmassa, joka joutuu myllerrykseen muutosjohtaja Tanja Lammion myötä. Yyteet (Gummerus) kommentoi terävän humoristisesti pienen ihmisen selviytymistaistelua matkalaskujärjestelmien, konsulttikielen ja tuotannollis-taloudellisten syiden ristitulessa.

Matti Rönkä, kuva: Marek Sabogal

Pienessä it-firmassa Varma-Datassa on kaikki tehty aina perinteikkäästi: kellokorttia ei muisteta leimata, pomot ja alaiset istuvat samassa kahvipöydässä, ja firman pakua lainaillaan niin sohvansiirtoihin kuin viinanhakureissuihinkin. Kun vanha toimari kaatuu ja pomoksi nousee tiukkailmeinen Tanja Lammio, kaivautuvat työntekijät syvälle muutosvastarinnan juoksuhautoihin.

Koodariporukan luottomiehen Ville Koskelan rinnalla myllerryksestä yrittävät selviytyä tutun tuntuiset tyypit: suorasanainen Lehto, puujalkavitsejä laukova Vanhala, mörökölli Lahtinen ja hermoileva Riitta Oja. Mukana ovat myös liukas myyntitykki Rahikainen ja omapäinen koodarilesbo Rocca. Kun puheissa alkaa vilahdella kaksikirjaiminen peikko, YT, osa porukasta kestää, osa karkaa, eivätkä kaikki selviä hengissä loppuun saakka. Ville Koskela hakee tukea kotikonsulteiltaan, vaimoltaan ja tyttäreltään, joiden kanssa pohditaan työarjen muutosta.

Yyteet herkuttelee työelämän ohikiitävillä ilmiöillä, konsulttikielellä ja organisaatiouudistuksilla. Matti Rönkä löytää työpaikoilta tutut hiertymät ja latautumat ja kirjoittaa niistä viisaasti ja terävästi.

– Työelämän realiteeteista on kirjoitettu harvinaisen vähän fiktiota. Tällä vuosikymmenellä noin 700 000 ihmistä on kokenut esimerkiksi yyteet. Tuntemattoman sotilaan hahmot ovat romaanissa apukeino, joka korostaa, että yyteet voivat osua keheen tahansa – vaikka tuntemattomaan atk-tukihenkilöön, Matti Rönkä kertoo kirjastaan.

Matti Rönkä (s. 1959) on valmistunut toimittajaksi Sanoma Oy:n toimittajakoulusta ja valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Hän työskentelee uutisjuontajana Ylen uutisissa. Röngän kirjat ovat saaneet kiitosta kielestä, yhteiskunnallisuudesta ja huumorista, ja niitä on julkaistu parillakymmenellä kielellä.

Matti Rönkä: Yyteet
Saatavilla sähkökirjana ja äänikirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Matti Rönkä, kuva: Marek Sabogal
Matti Rönkä: Yyteet, kansi: Jenni Noponen

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Juhlavuoden kunniaksi ilmestyvä Eniten vituttaa Suomi on vitutuskirjallisuuden helmi4.8.2017 13:30Tiedote

Suomi 100 -vouhotus alkaa ottaa kaaliin ihan tosissaan. Tästä syystä itsenäisyyden juhlavuoden merkkiteos Eniten vituttaa Suomi (Gummerus) kiteyttää sata tapaa, joilla Suomi yksinkertaisesti kusee. Esimerkiksi mökkeily, muumit, jääkiekko ja Turun Sinappi saavat kerrankin ansaitsemansa huomion. Eniten vituttaa Suomi opettaa kädestä pitäen, miten suhtautua Suomen Pisa-tulosten heikkenemiseen, urheilumenestykseen tai läpeensä korruptoituneeseen ”maan tapaan”.

Mediatiedote + kutsu: Kymmenen kirjailijaa päivittää kotimaisia klassikkoja – tervetuloa Jatkuu!-novellikokoelman julkkareihin ke 16.8.3.8.2017 11:08Tiedote

Mitä tapahtuu, kun nykykirjailijat versioivat rakastettuja klassikkoja? Novellikokoelmassa Jatkuu! Fanifiktiota kirjallisuutemme klassikoista (Gummerus) Laura Lindstedt lähettää kertojansa pelastamaan Joel Lehtosen päähenkilön varmalta kuolemalta, ja Anu Kaaja pohtii, mitä tapahtui Tove Janssonin Taikatalven jälkeen. Juha Hurme astelee Alastalon salista Ylistalon huussia kohti, ja Petri Tamminen kirjoittaa Seitsemälle veljekselle uuden päätösluvun. Tervetuloa juhlimaan kirjan julkistamista keskiviikkona 16.8. klo 15 alkaen!