Mediatiedote: Matti Rönkä heittää Tuntemattoman sotilaan hahmot it-firmaan ja veistää huumoria työelämän taisteluista

Mitä tapahtuisi, jos Väinö Linnan jermut joutuisivat kohtaamaan tämän päivän työelämän haasteet? Matti Röngän uutuudessa Ville Koskela on esimiehenä teknologiafirmassa, joka joutuu myllerrykseen muutosjohtaja Tanja Lammion myötä. Yyteet (Gummerus) kommentoi terävän humoristisesti pienen ihmisen selviytymistaistelua matkalaskujärjestelmien, konsulttikielen ja tuotannollis-taloudellisten syiden ristitulessa.

Matti Rönkä, kuva: Marek Sabogal

Pienessä it-firmassa Varma-Datassa on kaikki tehty aina perinteikkäästi: kellokorttia ei muisteta leimata, pomot ja alaiset istuvat samassa kahvipöydässä, ja firman pakua lainaillaan niin sohvansiirtoihin kuin viinanhakureissuihinkin. Kun vanha toimari kaatuu ja pomoksi nousee tiukkailmeinen Tanja Lammio, kaivautuvat työntekijät syvälle muutosvastarinnan juoksuhautoihin.

Koodariporukan luottomiehen Ville Koskelan rinnalla myllerryksestä yrittävät selviytyä tutun tuntuiset tyypit: suorasanainen Lehto, puujalkavitsejä laukova Vanhala, mörökölli Lahtinen ja hermoileva Riitta Oja. Mukana ovat myös liukas myyntitykki Rahikainen ja omapäinen koodarilesbo Rocca. Kun puheissa alkaa vilahdella kaksikirjaiminen peikko, YT, osa porukasta kestää, osa karkaa, eivätkä kaikki selviä hengissä loppuun saakka. Ville Koskela hakee tukea kotikonsulteiltaan, vaimoltaan ja tyttäreltään, joiden kanssa pohditaan työarjen muutosta.

Yyteet herkuttelee työelämän ohikiitävillä ilmiöillä, konsulttikielellä ja organisaatiouudistuksilla. Matti Rönkä löytää työpaikoilta tutut hiertymät ja latautumat ja kirjoittaa niistä viisaasti ja terävästi.

– Työelämän realiteeteista on kirjoitettu harvinaisen vähän fiktiota. Tällä vuosikymmenellä noin 700 000 ihmistä on kokenut esimerkiksi yyteet. Tuntemattoman sotilaan hahmot ovat romaanissa apukeino, joka korostaa, että yyteet voivat osua keheen tahansa – vaikka tuntemattomaan atk-tukihenkilöön, Matti Rönkä kertoo kirjastaan.

Matti Rönkä (s. 1959) on valmistunut toimittajaksi Sanoma Oy:n toimittajakoulusta ja valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Hän työskentelee uutisjuontajana Ylen uutisissa. Röngän kirjat ovat saaneet kiitosta kielestä, yhteiskunnallisuudesta ja huumorista, ja niitä on julkaistu parillakymmenellä kielellä.

Matti Rönkä: Yyteet
Saatavilla sähkökirjana ja äänikirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Matti Rönkä, kuva: Marek Sabogal
Matti Rönkä: Yyteet, kansi: Jenni Noponen

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.