Mediatiedote: Megasuosittu viihdekirjailija Nora Roberts tekee uuden aluevaltauksen kirjoittamalla dystopiaa

Romanttisen jännityksen mestari Nora Roberts tekee uuden aluevaltauksen dystooppiseen maailmaan sijoittuvalla uutuuskirjallaan Ensimmäinen vuosi (Gummerus). Ensimmäinen vuosi käynnistyy, kun maapallolla alkaa levitä hengenvaarallinen pandemia ja maailma ajautuu kaaokseen. On myös selviytyjiä ja heillä uudenlaisia, yllättäviä voimia – osa käyttää niitä hyvään, osa pahaan. Maailman suosituimpiin kirjailijoihin lukeutuvan Robertsin kirjoja on myyty kansainvälisesti yli 500 miljoonaa kappaletta, Suomessakin yli miljoona kirjaa.

Sitä kutsutaan Surmaksi. Tautia, joka alkaa levitä Skotlannin maaseudulta kylmänä uudenvuodenaattona. Miljoonat ja miljoonat sairastuvat ja menehtyvät, mutta on myös selviytyjiä ja heidän joukossaan niitä, joissa syntyy uudenlaisia kykyjä. Newyorkilainen Lana pystyy siirtämään esineitä tahdonvoimalla. Uutistoimituksen harjoittelija Fred osaa loihtia valoa pimeyteen. Jonah, ensihoitaja, kykenee näkemään tulevaisuuteen. Mutta Surma vaikuttaa ihmisiin myös päinvastaisella tavalla, ja valon rinnalle nousee synkkiä voimia. Kun elämä käy kaupungissa tukalaksi, Lana ja muut lähtevät etsimään turvapaikkaa muualta. Vaikka maailma ympärillä tuhoutuisi, heillä on toisensa – ja loppua seuraa uusi alku.

”En usko demoneihin. Se on totta. Olen kuitenkin nähnyt jotain, joka aiemmin tuntui uskomattomalta. Olen nähnyt, miten kaunista ja ihmeellistä se on. Myös heitä, jotka tunnetaan nimellä Kummat – heissä on valoa ja pimeyttä niin kuin meissä kaikissa – kerätään ja viedään testattavaksi. Pelkään, että meitä ei tuhoa H5N1-X:n jälkeensä jättämä kaaos, vaan ihmiset, jotka antautuvat kaaokselle. He uhkaavat meitä pelolla, väkivallalla, vapauksien rajoittamisella.”

Nora Roberts osoittaa jälleen kykynsä uusiutua. Hänen käsissään on syntynyt dystopia, jossa tasapainottelevat toivo ja kaaos, hyvä ja paha. Robertsille tyypilliseen tapaan kaiken keskiössä on kuitenkin ihmiset, jotka tukevat toisiaan.

Nora Roberts
Marylandissa Yhdysvalloissa asuva Nora Roberts on maailman suosituimpia kirjailijoita. Hän on kirjoittanut yli 200 teosta, joista lähes jokainen on ollut New York Timesin bestseller-listalla. Heti ilmestyttyään bestseller-listalle noussut Ensimmäinen vuosi käynnistää Nora Robertsilta uuden eeppisen trilogian, jonka seuraavat osat ilmestyvät kesällä 2019 ja alkuvuodesta 2020.

Nora Roberts, Ensimmäinen vuosi
Alkuteos Year One
Suomentanut Lauri Sallamo, Heidi Tihveräinen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja, p. 050 477 9332, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Ensimmäinen vuosi
Nora Roberts, kuva: Bruce Wilder

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.