Mediatiedote: Mikko Kamulan uutuusromaanissa vaelletaan myyttisen Tuonelan perukoille

Mikko Kamulan odotettu historiallinen romaani Tuonela (Gummerus) jatkuu siitä, mihin Iso härkä (Gummerus, 2018) jäi. Taistelu isoa härkää vastaan on vaatinut uhrinsa, ja ryöstöretkelle lähteneet karjalalaiset aiheuttavat lisää harmia. Tuonela on kuusiosaisen Metsän kansa -sarjan kolmas osa. Kiehtovasti 1400-luvun suomalaisuudesta kertova kirjasarja pohjautuu kansanrunouteen ja historiaan. Tuore romaani vie lukijan entistä synkempiin metsiin ja yhä syvemmälle muinaisten suomalaisten myyttien maailmaan.

Mikko Kamula, kuva: Marek Sabogal

Kirjailija Mikko Kamula on tunnettu mittavasta taustatyöstään, jonka hän aloitti jo 15 vuotta ennen esikoisensa, Ikimetsien sydänmailla -romaanin (Gummerus, 2017), julkaisua. Folkloristiikkaa, kansatiedettä ja historiaa opiskelleen ja kulttuuriperinnön erikoissuunnittelijana työskennelleen Kamulan vaikuttavat teokset ovat yksityiskohdiltaan tarkkoja ja historian tapahtumille uskollisia.

Uutuusromaanin kirjoitusprosessissa taustatyö jakautui kahtia: tuonpuoleiseen Kamula tutustui kansanrunouden ja tietokirjallisuuden välityksellä, kun taas kirjan todelliseen maailmaan pohjautuvia tapahtumia Kamula taustoitti vierailemalla mahdollisilla tapahtumapaikoilla, konsultoimalla raudan takomisen asiantuntijoita sekä ottamalla historiallisen miekkailun ja muiden historiallisten aseiden käytön oppitunteja.

Tuonelassa on sarjan aiempiin osiin verrattuna enemmän sävyjä fantasiasta. Kalevalan mytologia limittyy vahvasti romaanin juoneen. ”Fantasiaosuudet kirjoissani pohjautuvat taustatutkimukseen suomalaisesta folkloresta ja kansanrunoudesta. Tuonpuoleiseen sijoittuvissa kohtauksissa oli käytettävä kuitenkin enemmän mielikuvitusta, sillä Tuonelaa ei ymmärrettävistä syistä ole kansanperinteessä kuvattu kovin tarkasti, mutta kaunokirjallisuudessa kuvailua on oltava”, Kamula kertoo.

Mikko Kamula
Mikko Kamula (s.1982) on tutkinut koko aikuisikänsä suomalaista kansanperinnettä ja vanhoja uskomuksia, eikä vuosituhannen vaihteessa aloitetulle retkelle näy loppua. Hän vaeltaa mielellään tuhansien järvien maassa ja kuvittelee, millaisena muinaiset suomalaiset ovat metsämme nähneet.

Mikko Kamula, Tuonela

Lisätietoja, haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Mikko Kamula, kuva: Marek Sabogal
Tuonela

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista21.1.2020 12:55:01 EETTiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta14.1.2020 13:19:45 EETTiedote

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

Mediatiedote: Antti Röngän ja Petri Tammisen avoin ja rohkea kirjeenvaihto17.12.2019 14:06:13 EETTiedote

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kahden kirjailijan, isän ja pojan, vuoropuhelu. Se kuvaa isänä ja poikana olemista nykyaikana ja käsittelee vaikeitakin aiheita kuten pelkoja, häpeää ja hyväksytyksi tulemisen kaipuuta. Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut tämän syksyn puhutuin esikoisromaani. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia.