Mediatiedote: Mikko Kamulan uutuusromaanissa vaelletaan myyttisen Tuonelan perukoille

Mikko Kamulan odotettu historiallinen romaani Tuonela (Gummerus) jatkuu siitä, mihin Iso härkä (Gummerus, 2018) jäi. Taistelu isoa härkää vastaan on vaatinut uhrinsa, ja ryöstöretkelle lähteneet karjalalaiset aiheuttavat lisää harmia. Tuonela on kuusiosaisen Metsän kansa -sarjan kolmas osa. Kiehtovasti 1400-luvun suomalaisuudesta kertova kirjasarja pohjautuu kansanrunouteen ja historiaan. Tuore romaani vie lukijan entistä synkempiin metsiin ja yhä syvemmälle muinaisten suomalaisten myyttien maailmaan.

Mikko Kamula, kuva: Marek Sabogal

Kirjailija Mikko Kamula on tunnettu mittavasta taustatyöstään, jonka hän aloitti jo 15 vuotta ennen esikoisensa, Ikimetsien sydänmailla -romaanin (Gummerus, 2017), julkaisua. Folkloristiikkaa, kansatiedettä ja historiaa opiskelleen ja kulttuuriperinnön erikoissuunnittelijana työskennelleen Kamulan vaikuttavat teokset ovat yksityiskohdiltaan tarkkoja ja historian tapahtumille uskollisia.

Uutuusromaanin kirjoitusprosessissa taustatyö jakautui kahtia: tuonpuoleiseen Kamula tutustui kansanrunouden ja tietokirjallisuuden välityksellä, kun taas kirjan todelliseen maailmaan pohjautuvia tapahtumia Kamula taustoitti vierailemalla mahdollisilla tapahtumapaikoilla, konsultoimalla raudan takomisen asiantuntijoita sekä ottamalla historiallisen miekkailun ja muiden historiallisten aseiden käytön oppitunteja.

Tuonelassa on sarjan aiempiin osiin verrattuna enemmän sävyjä fantasiasta. Kalevalan mytologia limittyy vahvasti romaanin juoneen. ”Fantasiaosuudet kirjoissani pohjautuvat taustatutkimukseen suomalaisesta folkloresta ja kansanrunoudesta. Tuonpuoleiseen sijoittuvissa kohtauksissa oli käytettävä kuitenkin enemmän mielikuvitusta, sillä Tuonelaa ei ymmärrettävistä syistä ole kansanperinteessä kuvattu kovin tarkasti, mutta kaunokirjallisuudessa kuvailua on oltava”, Kamula kertoo.

Mikko Kamula
Mikko Kamula (s.1982) on tutkinut koko aikuisikänsä suomalaista kansanperinnettä ja vanhoja uskomuksia, eikä vuosituhannen vaihteessa aloitetulle retkelle näy loppua. Hän vaeltaa mielellään tuhansien järvien maassa ja kuvittelee, millaisena muinaiset suomalaiset ovat metsämme nähneet.

Mikko Kamula, Tuonela

Lisätietoja, haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Mikko Kamula, kuva: Marek Sabogal
Tuonela

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.