Mediatiedote: Minna Rytisalon romaani Rouva C. sai Vuoden kirja -palkinnon

Minna Rytisalon Minna Canthista kertova romaani Rouva C. (Gummerus) voitti Suuren journalistipalkinnon Vuoden kirja -kategorian. Palkinto jaettiin 13.3. MTV:n järjestämässä gaalassa. Palkinnon perusteena on jokin merkittävä journalistinen teko palkinnon julkistusta edeltäneen vuoden aikana.

Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

Rouva C. on ensimmäinen fiktiivinen romaani Minna Canthista. Se kertoo kirjailijan ja yhteiskunnallisen vaikuttajan nuoruusvuosista sekä avioliitosta Ferdinand Canthin kanssa. Romaani kuvaa millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas.

Palkintoraati luonnehtii voittajaromaania seuraavasti: ”Lehtorin rouva Canth elää onnelliseksi kasvavan avioliiton, jossa puolisot yhdessä työskentelevät tärkeinä pitämiensä asioiden puolesta. Kannustavan hengenheimolaisen tuki vie rouvaa eteenpäin vielä silloinkin, kun työtä on jatkettava yksin. Edelläkävijän osa ja itsensä alttiiksi asettaminen ei vaadi paljon, vaan kaiken. Vaikuttava romaani avaa ikkunan historiallisen henkilön yksityiseen maailmaan.”

Lisätietoja
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal
Rouva C., kansi: Jenni Noponen

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.