Mediatiedote: Mitä Matkantekijä-sarjan Jamielle tapahtui ennen kuin hän kohtasi Clairen?

Diana Gabaldonin juuri ilmestynyt Kokemattomat ja muita kertomuksia (Gummerus) pitää sisällään kolme ennen suomeksi julkaisematonta pitkää novellia. Seikkailullinen nimikertomus sijoittuu aikaan ennen kuin Matkantekijä-saagan Claire kohtasi Jamien, ja kokoelman kaksi muuta kertomusta keskittyvät lordi Johniin.

Kokemattomat ja muita kertomuksia (kannen kuvat: Shutterstock)

Nimikertomuksessa on vuosi 1740. Nuori Jamie Fraser suree isänsä kuolemaa ja pakoilee Ranskan maaseudulla haavoittuneena yhteenotosta englantilaissotilaiden kanssa. Seurana on ystävä Ian Murray, jolla myös on hyvä syy pysyä etäällä Skotlannista. Herrasmies Hasdi palkkaa nuorukaiset saattelemaan kauniin tyttärensä Rebekahin Pariisiin, ja nuorukaisista molemmat tuntevat tähän välitöntä vetoa. Jamiella ja Ianilla ei kuitenkaan ole aavistustakaan, millaisen naisen kanssa ovat joutuneet tekemisiin.

Kokemattomat on suunnattu jokaiselle Gabaldon-fanille mutta sopii mainiosti vasta kirjailijan tuotantoon tutustuvalle: ensi kertaa suomennettujen kertomusten lisäksi kirjassa on kolme ensimmäistä lukua Matkantekijä-sarjan avaavasta Muukalainen-romaanista.

Aiemmin ilmestyneet teokset Matkantekijä-sarjassa:
Muukalainen, Sudenkorento, Matkantekijä, Syysrummut, Tuliristi, Lumen ja tuhkan maa, Luiden kaiku, Tulivana ja Sydänverelläni kirjoitettu.

Aiemmin ilmestyneet teokset Lordi John -sarjassa:
Lordin yksityisasia, Lordi John ja veitsenterän veljeskunta, Lordi John ja paholaisen korttipakka ja Skottilainen vanki.

Yhdysvaltalainen Diana Gabaldon on kirjoittanut Matkantekijä-sarjan (tunnetaan myös tv-sarjana Outlander) ja lordi John Greystä kertovat romaanit. Matkantekijä-kirjat ovat olleet suurmenestys: ne on julkaistu 42 maassa ja 38 kielellä, ja saagan pohjalta on tehty televisiosarja, jota Suomessa esittää Yle. Neljännen tuotantokauden kuvaukset ovat parhaillaan käynnissä. Gabaldon asuu miehensä ja koiriensa kanssa Arizonan Scottsdalessa. Hän kirjoittaa yhdeksättä Matkantekijä-kirjaa.

Diana Gabaldon:
Kokemattomat ja muita kertomuksia

Alkukertomukset Virgins, A Fugitive Green ja Besieged
Suomennos Anuirmeli Sallamo-Lavi
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Kokemattomat ja muita kertomuksia (kannen kuvat: Shutterstock)
Diana Gabaldon (kuva: Jani Blommendahl)

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.