Mediatiedote: Mitä tytön täytyy tehdä muuttaakseen sen, mitä tyttöydellä tarkoitetaan?

Holly Bournen viisas ja terävä YA-romaani Mitä tytön täytyy tehdä? (Gummerus) on nyt vielä ajankohtaisempi kuin kirjailija alkuteoksen ilmestyessä vuonna 2016 ehkä osasi kuvitellakaan. Romaanin päähenkilö Lottie joutuu koulumatkallaan seksuaalisen häirinnän kohteeksi ja päättää, että nyt on aika tehdä asioille jotain. Hän aloittaa feministisen vallankumouksen ja alkaa tehdä näkyväksi jokaisen kohtaamansa seksismin ilmentymän.

Englantilainen Holly Bourne kirjoittaa nuoruuden kipupisteitä raikkaasti ja rehellisesti käsitteleviä YA-romaaneja ja bloggaa feministisistä aiheista. Suorapuheisessa ja hilpeässä Normaali-sarjassa on ennen tätä ilmestynyt mielenterveysongelmia pohtiva Oonko ihan normaali? (Gummerus 2017) ja hankalaa äitisuhdetta kuvaava Mikä kaikki voi mennä pieleen? (Gummerus 2017). Sarjan neljäs osa …ja onnellista uutta vuotta ilmestyy syksyllä 2018. Tämä on kirjasarja, joka jokaisen aikuisenkin pitäisi lukea.

”Tämä on kirja, jonka haluaa antaa jokaisen tuntemansa teinitytön käsiin.”
– Bookseller

”[Bournen] juustonaksuja hotkivat, letkauttelevat teinihahmot tuntuvat aidoilta ja eläviltä. Nauruhermoja kutkuttavan hauskasti Bourne osoittaa myös, kuinka jatkuvat, pienet piikittelyt voivat saada tyttöjen itseluottamuksen valumaan tyhjiin.”
– Guardian

Holly Bourne
Holly Bourne on kirjailija ja toimittaja. Hän rakastaa feminismiä, musikaaleja, Harry Potteria ja herneitä mutta vihaa snobeja, äijäkulttuuria ja paikkoja, joissa on liian meluisaa puhua. Holly asuu Lontoossa mutta haaveilee omasta puutarhasta ja kanoista. Hän on ehdolla YA Book Prize 2018 -palkinnon saajaksi.

Holly Bourne, Mitä tytön täytyy tehdä?
suomentanut Kristiina Vaara

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Mitä tytön täytyy tehdä?
Holly Bourne, kuva: Jonny Donovan

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.