Mediatiedote: Parempaa retkiruokaa -kirjan reseptit rikastuttavat metsäretkeä

Minna Jakosuon Parempaa retkiruokaa (Gummerus) tarjoaa maukkaat reseptit retkeilijöille, jotka haluavat vaihtelua tavanomaisiin eväsruokiin. Kirja opastaa miten kannattaa varautua pitkälle tai lyhyelle retkelle, kahdestaan tai isommalla porukalla. Parempaa retkiruokaa neuvoo myös, kuinka etsiä lisämakua luonnosta käyttämällä villiyrttejä ja -vihanneksia.

Minna Jakosuo: Parempaa retkiruokaa (Ulkoasu: Jenni Noponen, Markus Paajala)

Retkellä ei tarvitse tyytyä nuudeleihin ja eineksiin, vaikka haluaisikin päästä helpolla! Pidemmillä retkillä menoa helpottaa kevyt reppu, riittävä määrä kaloreita ja ruoan monipuolisuus. Parin päivän reissuilla voi keskittyä herkullisiin makuihin ja loihtia tulilla upeita aterioita. Talvella ruoat säilyvät hyvin kylmässä, eikä ruokalasti paina, kun sitä vetää ahkiossa. Myös puhtaan luonnon antia kannattaa hyödyntää retkiruokien suunnittelussa!

Parempaa retkiruokaa sisältää maittavia retkiherkkuja jokaiselle vuodenajalle. Reseptit ovat myös helposti muokattavissa niin kasvis- kuin lihansyöjänkin makuun. Ja aina ei tarvitse lähteä edes retkelle: grilliruoat onnistuvat ihan omalla terassillakin. Kirja on toteutettu yhteistyössä Retkipaikka.fi-palvelun kanssa.

”Jokainen suupala vie minut kauemmas arjesta. Luonto maustaa ruoan, ja ulkoilmassa vietetty aika taivuttaa kiireen alleen.”

Minna Jakosuo on jyväskyläläinen eräopas, joka talvisin käy hiihtovaelluksilla, meloo kesäkuussa Laatokalla ja suuntaa loppukesästä rinkka selässä Lappiin. Vuonna 2015 hän vietti kuukauden yksin erämaassa Lapissa ja kirjoitti siitä suositun blogisarjan. Hän on myös Retkipaikka.fi:n vakituinen avustaja ja suosittu retkeilyluennoitsija ja -opettaja.

Minna Jakosuo:
Parempaa retkiruokaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Minna Jakosuo: Parempaa retkiruokaa (Ulkoasu: Jenni Noponen, Markus Paajala)
Minna Jakosuo, kuva: Gummerus

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.