Mediatiedote: Parempaa retkiruokaa -kirjan reseptit rikastuttavat metsäretkeä

Minna Jakosuon Parempaa retkiruokaa (Gummerus) tarjoaa maukkaat reseptit retkeilijöille, jotka haluavat vaihtelua tavanomaisiin eväsruokiin. Kirja opastaa miten kannattaa varautua pitkälle tai lyhyelle retkelle, kahdestaan tai isommalla porukalla. Parempaa retkiruokaa neuvoo myös, kuinka etsiä lisämakua luonnosta käyttämällä villiyrttejä ja -vihanneksia.

Minna Jakosuo: Parempaa retkiruokaa (Ulkoasu: Jenni Noponen, Markus Paajala)

Retkellä ei tarvitse tyytyä nuudeleihin ja eineksiin, vaikka haluaisikin päästä helpolla! Pidemmillä retkillä menoa helpottaa kevyt reppu, riittävä määrä kaloreita ja ruoan monipuolisuus. Parin päivän reissuilla voi keskittyä herkullisiin makuihin ja loihtia tulilla upeita aterioita. Talvella ruoat säilyvät hyvin kylmässä, eikä ruokalasti paina, kun sitä vetää ahkiossa. Myös puhtaan luonnon antia kannattaa hyödyntää retkiruokien suunnittelussa!

Parempaa retkiruokaa sisältää maittavia retkiherkkuja jokaiselle vuodenajalle. Reseptit ovat myös helposti muokattavissa niin kasvis- kuin lihansyöjänkin makuun. Ja aina ei tarvitse lähteä edes retkelle: grilliruoat onnistuvat ihan omalla terassillakin. Kirja on toteutettu yhteistyössä Retkipaikka.fi-palvelun kanssa.

”Jokainen suupala vie minut kauemmas arjesta. Luonto maustaa ruoan, ja ulkoilmassa vietetty aika taivuttaa kiireen alleen.”

Minna Jakosuo on jyväskyläläinen eräopas, joka talvisin käy hiihtovaelluksilla, meloo kesäkuussa Laatokalla ja suuntaa loppukesästä rinkka selässä Lappiin. Vuonna 2015 hän vietti kuukauden yksin erämaassa Lapissa ja kirjoitti siitä suositun blogisarjan. Hän on myös Retkipaikka.fi:n vakituinen avustaja ja suosittu retkeilyluennoitsija ja -opettaja.

Minna Jakosuo:
Parempaa retkiruokaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Minna Jakosuo: Parempaa retkiruokaa (Ulkoasu: Jenni Noponen, Markus Paajala)
Minna Jakosuo, kuva: Gummerus

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.