Mediatiedote: Parempaa retkiruokaa -kirjan reseptit rikastuttavat metsäretkeä

Minna Jakosuon Parempaa retkiruokaa (Gummerus) tarjoaa maukkaat reseptit retkeilijöille, jotka haluavat vaihtelua tavanomaisiin eväsruokiin. Kirja opastaa miten kannattaa varautua pitkälle tai lyhyelle retkelle, kahdestaan tai isommalla porukalla. Parempaa retkiruokaa neuvoo myös, kuinka etsiä lisämakua luonnosta käyttämällä villiyrttejä ja -vihanneksia.

Minna Jakosuo: Parempaa retkiruokaa (Ulkoasu: Jenni Noponen, Markus Paajala)

Retkellä ei tarvitse tyytyä nuudeleihin ja eineksiin, vaikka haluaisikin päästä helpolla! Pidemmillä retkillä menoa helpottaa kevyt reppu, riittävä määrä kaloreita ja ruoan monipuolisuus. Parin päivän reissuilla voi keskittyä herkullisiin makuihin ja loihtia tulilla upeita aterioita. Talvella ruoat säilyvät hyvin kylmässä, eikä ruokalasti paina, kun sitä vetää ahkiossa. Myös puhtaan luonnon antia kannattaa hyödyntää retkiruokien suunnittelussa!

Parempaa retkiruokaa sisältää maittavia retkiherkkuja jokaiselle vuodenajalle. Reseptit ovat myös helposti muokattavissa niin kasvis- kuin lihansyöjänkin makuun. Ja aina ei tarvitse lähteä edes retkelle: grilliruoat onnistuvat ihan omalla terassillakin. Kirja on toteutettu yhteistyössä Retkipaikka.fi-palvelun kanssa.

”Jokainen suupala vie minut kauemmas arjesta. Luonto maustaa ruoan, ja ulkoilmassa vietetty aika taivuttaa kiireen alleen.”

Minna Jakosuo on jyväskyläläinen eräopas, joka talvisin käy hiihtovaelluksilla, meloo kesäkuussa Laatokalla ja suuntaa loppukesästä rinkka selässä Lappiin. Vuonna 2015 hän vietti kuukauden yksin erämaassa Lapissa ja kirjoitti siitä suositun blogisarjan. Hän on myös Retkipaikka.fi:n vakituinen avustaja ja suosittu retkeilyluennoitsija ja -opettaja.

Minna Jakosuo:
Parempaa retkiruokaa

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Minna Jakosuo: Parempaa retkiruokaa (Ulkoasu: Jenni Noponen, Markus Paajala)
Minna Jakosuo, kuva: Gummerus

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.