Mediatiedote: Paula Havasteen uutuusromaani Pronssitähti kuvaa 100-vuotiaan Viron lähihistoriaa

Historiallisista romaaneistaan tunnetun Paula Havasteen Pronssitähti (Gummerus) vie lukijan aikamatkalle vuoteen 1949. Elämä Eestin neuvostotasavallassa sodan jälkeen ei päästänyt saarenmaalaisia helpolla. Pronssitähti kuvaa naapurimaamme asukkaiden kokemuksia kolhoosien ja sovhoosien ohjaamassa arjessa. Kirjassa Havaste antaa äänen määrätietoisille ja sinnikkäille naisille, joita menneisyyden salaisuudet ja paremman tulevaisuuden tavoittelu ajavat eteenpäin.

Saarenmaalainen talonpoika Villem Talvik kirjoittaa luontorunoja ja voittaa merkittävän runokilpailun, jota juhlitaan riehakkaissa tunnelmissa Tallinnan kulttuurikeskuksessa asti. Vaimo Vilja jää kotiin pyörittämään haastavaa arkea vauvan ja muistisairaan anopin kanssa. Viljan määrätietoinen tulevaisuudensuunnitelma koostuu mehiläisistä, pässikaritsasta ja jooksiirikarjusta. Kun vain Villem toisi mukanaan Tallinnasta rotukarjun.

"Ehkä joku rupla jäisi yli hamekankaaseen tai huulipunaan, ehkä kampaajalla voisi käydä ottamassa kerrankin sähkökiharat, hän päästi itsensä haaveilemaan ja nosti kukkahuivin nautiskellen harteilleen, mutta korjasi sitten toiveensa. Pikemmin kuin sähkökiharoita hän kaipasi kumisaappaita, niitä sentään tarvittiin joka päivä."

Vuosi 1949 oli Saarenmaalla aika, jolloin neuvostosotilaat marssivat surutta entisen yli ja ihmisiä kuljetettiin väkivallan voimin Siperiaan. Kansalaisten piti varoa sanojaan ja tekojaan välttääkseen pitkän matkan pohjoiseen.

”Ihmiset löysivät jostain voimaa jatkaa eteenpäin, perustaa perheitä, viljellä maata, elää jopa onnen ja ilon hetkiä kaikesta huolimatta. Tällaiset selviytymistarinat ovat aina kiinnostaneet minua kirjailijana, ja selviytyjiä ovat myös Villem ja ennen kaikkea Vilja, joka niin rakastaa mehiläisiään. Toivon, että uutteran Viljan ja kunniakirjarunoilija Villemin tarina avaa vastauksia siihen, mistä onni voisi nykyäänkin löytyä”, Paula Havaste kertoo.

Paula Havaste
Paula Havaste on filosofian tohtori, jonka tuotantoon kuuluu tietokirjoja, runoja, lastenkirjoja sekä suosittuja historiallisia romaaneja. Romaanien pääosassa ovat naiset, jotka selviävät ankaristakin tilanteista. Tiedekeskus Heurekassa työskentelevä Havaste on opiskellut viron kieltä ja kulttuuria sekä erityisesti neuvostoaikaa Saarenmaalla museoissa ja arkistoissa sekä saarenmaalaisia haastattelemalla.

Paula Havaste, Pronssitähti

Lisätietoja, haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Pronssitähti, Kansi: Eevaliina Rusanen
Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.