Mediatiedote: Paula Havasteen uutuusromaani Pronssitähti kuvaa 100-vuotiaan Viron lähihistoriaa

Historiallisista romaaneistaan tunnetun Paula Havasteen Pronssitähti (Gummerus) vie lukijan aikamatkalle vuoteen 1949. Elämä Eestin neuvostotasavallassa sodan jälkeen ei päästänyt saarenmaalaisia helpolla. Pronssitähti kuvaa naapurimaamme asukkaiden kokemuksia kolhoosien ja sovhoosien ohjaamassa arjessa. Kirjassa Havaste antaa äänen määrätietoisille ja sinnikkäille naisille, joita menneisyyden salaisuudet ja paremman tulevaisuuden tavoittelu ajavat eteenpäin.

Saarenmaalainen talonpoika Villem Talvik kirjoittaa luontorunoja ja voittaa merkittävän runokilpailun, jota juhlitaan riehakkaissa tunnelmissa Tallinnan kulttuurikeskuksessa asti. Vaimo Vilja jää kotiin pyörittämään haastavaa arkea vauvan ja muistisairaan anopin kanssa. Viljan määrätietoinen tulevaisuudensuunnitelma koostuu mehiläisistä, pässikaritsasta ja jooksiirikarjusta. Kun vain Villem toisi mukanaan Tallinnasta rotukarjun.

"Ehkä joku rupla jäisi yli hamekankaaseen tai huulipunaan, ehkä kampaajalla voisi käydä ottamassa kerrankin sähkökiharat, hän päästi itsensä haaveilemaan ja nosti kukkahuivin nautiskellen harteilleen, mutta korjasi sitten toiveensa. Pikemmin kuin sähkökiharoita hän kaipasi kumisaappaita, niitä sentään tarvittiin joka päivä."

Vuosi 1949 oli Saarenmaalla aika, jolloin neuvostosotilaat marssivat surutta entisen yli ja ihmisiä kuljetettiin väkivallan voimin Siperiaan. Kansalaisten piti varoa sanojaan ja tekojaan välttääkseen pitkän matkan pohjoiseen.

”Ihmiset löysivät jostain voimaa jatkaa eteenpäin, perustaa perheitä, viljellä maata, elää jopa onnen ja ilon hetkiä kaikesta huolimatta. Tällaiset selviytymistarinat ovat aina kiinnostaneet minua kirjailijana, ja selviytyjiä ovat myös Villem ja ennen kaikkea Vilja, joka niin rakastaa mehiläisiään. Toivon, että uutteran Viljan ja kunniakirjarunoilija Villemin tarina avaa vastauksia siihen, mistä onni voisi nykyäänkin löytyä”, Paula Havaste kertoo.

Paula Havaste
Paula Havaste on filosofian tohtori, jonka tuotantoon kuuluu tietokirjoja, runoja, lastenkirjoja sekä suosittuja historiallisia romaaneja. Romaanien pääosassa ovat naiset, jotka selviävät ankaristakin tilanteista. Tiedekeskus Heurekassa työskentelevä Havaste on opiskellut viron kieltä ja kulttuuria sekä erityisesti neuvostoaikaa Saarenmaalla museoissa ja arkistoissa sekä saarenmaalaisia haastattelemalla.

Paula Havaste, Pronssitähti

Lisätietoja, haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, rosa-maria.kari@gummerus.fi

Pronssitähti, Kansi: Eevaliina Rusanen
Paula Havaste, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.