Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Vietnamilaisen keittiön salat

Sanotaan, että vietnamilainen osoittaa rakkautensa ruoan avulla. Liiankin runsaan pöydän herkulliset antimet ovat kiintymyksen osoitus.

Kim Thúy lähtee liikkeelle vietnamilaisen keittiön keskeisimmistä raaka-aineista ja opettaa perusasiat kuten sen, että pettämätön mitta riisin keittoveden määrälle on etusormi. Reseptit hän on perinyt äidiltään ja tämän viideltä siskolta, jotka esitellään kirjassa ruokaohjeiden ja romaanikatkelmien lomassa. Upea kuvitus yhdistelee ruokakuvia, perhealbumin parhaita ja matkatunnelmia Vietnamista.

Kim Thúyn oivaltavat huomiot tutustuttavat kotikokin myös vietnamilaiseen ajatusmaailmaan ja kulttuuriin. ”Jos jääkaapin olisi suunnitellut vietnamilainen, siinä olisi vetolaatikko lihalle ja muu tila olisi varattu kasviksille.” Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaalilla 2019 yleisön hurmanneen Thúyn positiivinen elämänasenne välittyy myös resepteihin sisällytetyistä kommenteista. Hän suosittelee kaikkia valmistamaan itse paahdettua riisijauhoa. ”Riisinjyvien paahtuessa pannulla leviävä tuoksu ilahduttaa mieltä. Kannattaa siis kokeilla, vaikka ei edes tarvitsisi riisijauhoa.”

Kim Thúy
Kim Thúy syntyi Saigonissa vuonna 1968 ja pakeni kymmenvuotiaana perheensä kanssa Vietnamin kommunistihallintoa muiden venepakolaisten mukana. Nykyään hän asuu Montrealissa. Ennen kirjailijanuraa Thúy on työskennellyt asianajajana, tulkkina ja ravintoloitsijana. Hänen teoksensa opettavat näkemään kauneutta ja hyvyyttä kaikkialla, pienimmissäkin yksityiskohdissa. Thúylta on julkaistu suomeksi romaanit Ru ja Vi.

Kim Thúy: Vietnamilaisen keittiön salat
alkuteos Les secret des Vietnamiennes
suomentanut Marja Luoma

Vietnamilaisen keittiön salat
Kim Thúy, kuva: Jean-François Brière

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.