Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Komisario Adamsberg saa selvitettäväkseen auton yliajaman naisen kuoleman. Epäiltyjen joukossa ovat sekä naisen aviomies että rakastaja. Samoihin aikoihin Adamsbergin huomion kiinnittää myös merkillinen kuolemantapausten sarja, jossa kolme vanhaa miestä on kuollut hämähäkin puremaan. Erikoisen tapauksesta tekee se, että erakkohämähäkki ei ole koskaan ennen vaatinut kuolonuhreja.

”Erinomaista Vargas-vuosikertaa edustava Kalmankuoriaiset yhdistää jälleen kirjallisen mielikuvituksen, eläintieteellisenasiantuntemuksen ja juonittelut, joissa ei näytä olevan päätä eikä häntää.” –Lire

Fred Vargas
Eurodekkarin ykköstähti Fred Vargas (s.1957) on koulutukseltaan kulkutauteihin ja keskiajan luihin erikoistunut arkeologi. Juuri arkeologia tutustutti kirjailijan vanhoihin legendoihin ja innoitti häntä kirjoittamaan dekkareita.

Fred Vargas, Kalmankuoriaiset
alkuteos Quand sort le recluse
suomentanut Marja Luoma

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Kalmankuoriaiset
Fred Vargas, kuva: © Louise Oligny

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.