Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (kansi: Jenni Noponen)

Ranska, 1916. Ensimmäinen maailmansota roihuaa, ja pieni ranskalaiskaupunki St. Péronne joutuu saksalaisten käsiin. Sophie Lefèvre yrittää suojella perhettään ja pysytellä erossa vaikeuksista taiteilijamiehensä Édouardin taistellessa sotarintamalla. Sophie kuitenkin määrätään laittamaan ruokaa saksalaisille upseereille, jotka tulevat hänen perheensä hotellille iltaisin. Uusi komendantti iskee silmänsä Édouardin maalaamaan muotokuvaan Sophiesta ja pian nuoreen naiseen itseensä.
Lontoo, 2006. Sophien muotokuva riippuu nuoren lesken kodin seinällä. Liv Halston sai taulun lahjana edesmenneeltä aviomieheltään. Kun taideteoksen historia paljastuu Liville, tämän elämä mullistuu uudelleen.

Pitäisikö sota-aikana varastetut taideteokset palauttaa alkuperäisomistajalle tai tämän jälkeläisille? Kenelle teokset kuuluvat ja millä perusteella? Aihe synnyttää runsaasti mielipiteitä niin puolesta kuin vastaan, erityisesti kun väittelyn keskiössä on taide, jota varastettiin juutalaisilta toisen maailmansodan aikana. Moyes kuvaa oivaltavasti ja tuomitsematta varastetun taiteen kohtalon nostattamaa yleistä tunnekuohua ja antaa lukijan vetää omat johtopäätöksensä. Mutta ennen kaikkea Moyes maalaa lukijan silmien eteen kaksi lumoavaa rakkaustarinaa ja punoo kaksi herkullisesti yhteen kietoutuvaa juonta niin kuin vain nykynaistenviihteen ykkösnimi osaa.

”Ne, jotka ymmärtävät kauneutta on vahva, provosoiva ja nautinnollinen romaani.”
The Washington Post

Jojo Moyes (s. 1969) on maailman suosituimpia naistenviihdekirjailijoita. Hänen läpimurtoteostaan Kerro minulle jotain hyvää on myyty maailmanlaajuisesti yli 8 miljoonaa kappaletta. Moyes aloitti uransa toimittajana ja ryhtyi sittemmin täysipäiväiseksi kirjailijaksi. Hän asuu perheineen maatilalla Essexissä, Englannissa.

Jojo Moyes:
Ne, jotka ymmärtävät kauneutta

Alkuteos The Girl You Left Behind
Suomennos Heli Naski
Ilmestynyt viikolla 36
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (kansi: Jenni Noponen)
Jojo Moyes (kuva: Stine Heilmann)

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.