Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (kansi: Jenni Noponen)

Ranska, 1916. Ensimmäinen maailmansota roihuaa, ja pieni ranskalaiskaupunki St. Péronne joutuu saksalaisten käsiin. Sophie Lefèvre yrittää suojella perhettään ja pysytellä erossa vaikeuksista taiteilijamiehensä Édouardin taistellessa sotarintamalla. Sophie kuitenkin määrätään laittamaan ruokaa saksalaisille upseereille, jotka tulevat hänen perheensä hotellille iltaisin. Uusi komendantti iskee silmänsä Édouardin maalaamaan muotokuvaan Sophiesta ja pian nuoreen naiseen itseensä.
Lontoo, 2006. Sophien muotokuva riippuu nuoren lesken kodin seinällä. Liv Halston sai taulun lahjana edesmenneeltä aviomieheltään. Kun taideteoksen historia paljastuu Liville, tämän elämä mullistuu uudelleen.

Pitäisikö sota-aikana varastetut taideteokset palauttaa alkuperäisomistajalle tai tämän jälkeläisille? Kenelle teokset kuuluvat ja millä perusteella? Aihe synnyttää runsaasti mielipiteitä niin puolesta kuin vastaan, erityisesti kun väittelyn keskiössä on taide, jota varastettiin juutalaisilta toisen maailmansodan aikana. Moyes kuvaa oivaltavasti ja tuomitsematta varastetun taiteen kohtalon nostattamaa yleistä tunnekuohua ja antaa lukijan vetää omat johtopäätöksensä. Mutta ennen kaikkea Moyes maalaa lukijan silmien eteen kaksi lumoavaa rakkaustarinaa ja punoo kaksi herkullisesti yhteen kietoutuvaa juonta niin kuin vain nykynaistenviihteen ykkösnimi osaa.

”Ne, jotka ymmärtävät kauneutta on vahva, provosoiva ja nautinnollinen romaani.”
The Washington Post

Jojo Moyes (s. 1969) on maailman suosituimpia naistenviihdekirjailijoita. Hänen läpimurtoteostaan Kerro minulle jotain hyvää on myyty maailmanlaajuisesti yli 8 miljoonaa kappaletta. Moyes aloitti uransa toimittajana ja ryhtyi sittemmin täysipäiväiseksi kirjailijaksi. Hän asuu perheineen maatilalla Essexissä, Englannissa.

Jojo Moyes:
Ne, jotka ymmärtävät kauneutta

Alkuteos The Girl You Left Behind
Suomennos Heli Naski
Ilmestynyt viikolla 36
Saatavilla myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (kansi: Jenni Noponen)
Jojo Moyes (kuva: Stine Heilmann)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.